Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling?


annanass
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en valp på 12 uker. Jeg kunne ha tenkt meg å prøve utstilling med henne i fremtiden, men har absolutt null erfaring med dette. 

Hvor kan jeg se hvor og når utstillinger blir holdt? Hvor gammel må hun være? Hva burde vi trene på i forkant? 

Jeg har hatt en hund før, men da bodde jeg med foreldre, og det var bare familiehund. Dette er første hunden som jeg oppdrar på egenhånd. 

Legger ved ett bilde av sjarmtrollet?

20220829_172519.thumb.jpg.212f5e91dc16d571048e8753262abdb5.jpg

 

Endret av annanass
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med valp!! :D 

På NKK.no under aktiviteter finner du terminlister for både utstilling og alle andre saker som lydighet, agility, jaktprøver osv. Alle valpeshow er "uoffisielle" dvs at resultatene ikke havner på hundens side på dogweb under utstilling. Kritikk og premiering er fremdeles å finne i resultatene for selve utstillingen. 
Den minste valpeklassen er fra 4 til 6mnd, den neste er fra 6 til 9 måneder. Så må du over til Juniorklasse og offisielle utstillinger hvor resultatene havner på dogweb under hundens resultater. 
I juniorklasse kan man få CERT, men ikke CACIB. Det er først i unghundklasse du kan få CACIB på internasjonale NKK utstillinger. Det er litt overlapp mellom Junior, Unghund og Åpen klassene, så man kan velge litt hvilke man vil stille i en periode. 

Om du har mulighet så hadde jeg blitt med på utstillingstrening i forkant av utstillingen eller fått oppdretteren din til å hjelpe deg, eventuelt noen du kjenner som stiller. 
Valpeshow ser jeg på som trening for både hund og spesielt nye eiere i utstillingsringen. Det viktigste for meg er at valpen får en god opplevelse. 
Et fremmed menneske skal ta på dem og se dem i munnen etc og det kan være skummelt. Og ikke minst bøyer jo dommer seg da over valpen, noe som også kan oppleves truende for noen. (Små raser skal opp på ett bord, men regner med dette er barbet? Og de står på bakken)
Valper har litt lavere krav enn de voksne hundene, men målet er jo at de står pent oppstilt så dommer kan se på hunden. Dette kan gå kjapt for noen dommere, for andre kan de bruke flere minutt. Jeg har brukt en del omvendt lokking for å få til en fin stå med fokus på godbiten/hånda mi. Da jeg liker å fristille så langt det er mulig. Flytter dog litt på føtter.
Dommer skal kikke på tennene, noen er veldig nøye på å telle tenner, andre ser bare kjapt inni gapet. 
Man skal også løpe litt med hunden, alltid hunden mellom deg og dommer. (på din venstre side stort sett)
Her hadde jeg tilvendt utstillingsbånd og langt oppe under haka i forkant. Da de fleste har båndet slik når man løper. 

Om man går videre fra kvalitetsbedømmelsen. (For valper alle som får HP og for voksne alle som får CK) Så vil det også potensielt være flere hunder i ringen, det kan være spesielt vanskelig for valper med potensielle lekekompiser så nært på. Men igjen, valpeshow er trening spør du meg. Ingen forventer perfekt oppførsel fra en valp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/30/2022 at 3:38 AM, Rocket skrev:

 

Tusen takk for ett veldig godt svar, det utelukket en god del spørsmål? 

Det er riktig at det er en Barbet! 

Oppdretter er mer enn villig til å hjelpe, men hun bor veldig langt unna. Jeg tok fly når jeg hentet valpen. 

Jeg kan prøve å finne ut av om det kan være noen utstillingstreninger, jeg har vært inne på den lokale hundeklubben her. Blant annet for å se etter om de holder noe valpekurs. Er litt lite å finne der, tror ikke det er veldig mye aktivitet, men jeg kan eventuelt sende en mail til klubben å høre. 

Fungerer det å trene med vanlig halsbånd, eller ville du ha kjøpt ett utstillingsbånd? 

Jeg har trent endel på å se på tenner, ører og labber. Hun er veldig flink, men hun har ikke blitt tatt mye på av andre. 

Hvis det er noen utstillinger i nærheten, går det ann å bare dukke opp med valpen for å se på og ta det som miljøtrening også, eller må alle hunder være påmeldt? 

Bokstavene som CK, HP osv. Sier meg ikke så veldig mye, men det kommer jeg meg nok inn i etterhvert ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, annanass said:

Tusen takk for ett veldig godt svar, det utelukket en god del spørsmål? 

Det er riktig at det er en Barbet! 

Oppdretter er mer enn villig til å hjelpe, men hun bor veldig langt unna. Jeg tok fly når jeg hentet valpen. 

Jeg kan prøve å finne ut av om det kan være noen utstillingstreninger, jeg har vært inne på den lokale hundeklubben her. Blant annet for å se etter om de holder noe valpekurs. Er litt lite å finne der, tror ikke det er veldig mye aktivitet, men jeg kan eventuelt sende en mail til klubben å høre. 

Fungerer det å trene med vanlig halsbånd, eller ville du ha kjøpt ett utstillingsbånd? 

Jeg har trent endel på å se på tenner, ører og labber. Hun er veldig flink, men hun har ikke blitt tatt mye på av andre. 

Hvis det er noen utstillinger i nærheten, går det ann å bare dukke opp med valpen for å se på og ta det som miljøtrening også, eller må alle hunder være påmeldt? 

Bokstavene som CK, HP osv. Sier meg ikke så veldig mye, men det kommer jeg meg nok inn i etterhvert ?

Forstår godt det! Heldigvis er det forhåpentligvis andre i nærområdet ditt som kan hjelpe deg. Søk etter facebook grupper også! Eventuelt raseklubber som kanskje arrangerer noe du kan være med på. 

Ja du kan trene i vanlig halsbånd, men jeg anbefaler deg å trene med utstillingsbånd også, rett og slett så valpen blir vandt med det. De pleier å være en del tynnere enn bånd man bruker i hverdagen og kan dermed føles veldig uvandt for hundene. 

Ja du kan dukke opp med uten å skulle delta, meeeen ingen garanti for at du får komme inn. Vet det er en eller annen måte å "melde på" uten at du skal delta på noe, men jeg husker ikke noe i farten. I teorien skal alle hundene som kommer være "registrert" og man må ha med vakinasjonskort/stammtavle etc. 
Det er dog sjeldent jeg har opplevd at noen sjekker dette i praksis.  (Dette mener jeg stammer fra regler ifra mattilsynet ifht smitte osv. Vet i hvert fall det er det i hestemiljøet) Jeg har vært på 15 ish utstillinger i mitt liv, hvorav de fleste er fra de siste 2 årene. Og jeg tror vi har blitt sjekket 1 gang liksom. 

Det er masse rare bokstaver osv å bli vandt med ja! Og det tar litt tid før man er inne i det, men det er et system i kaoset. Jeg lover! Svenske kennelklubben har et veldig fint slikt "flowchart" som viser hvordan det fungerer! Side 28 og 29: (Litt forskjell dog, i norge går ikke Very Good videre med mindre det er færre enn 4 som har fått excellent til konkurranseklassen)
Utställnings- och championatregler (skk.se)

Endret av Rocket
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...