Gå til innhold
Hundesonen.no

Adferdsproblem hos unghund/ Jack Russell


CamDra
 Share

Recommended Posts

Hei, 

Min første post her - til nå bare leste ting som dukker opp ved ulike søk i Google. Håper jeg gjør dette riktig. 
 

I mars 2022 overtok jeg ei Jack Russell tispe på 7mnd. Kom fra voksent par med en eldre hund. Ingen barn. 
Her bor hun med meg og mine tre barn på 3,12 og 16år. Glad og tålmodig med/i alle.


Hun har alltid vært litt på vakt, blir stresset av feks lukt av katt, synet av fugler osv. Altså har hun jakt instinktene på plass. 
Dette er min andre Jack samt vokst opp med en, så kjenner rasen og føler jeg vet hva den trenger av trening og aktivitet. 

For ca 4uker siden kom vi hjem fra luftetur. Vi må gå forbi naboens inngangsdør for å komme hjem. Naboen var på vei ut, stoppet og bøyde seg over min hund, klappet et par ganger. Mens han gjør dette, kommer naboens egen hund løpende ut døra, som da er bak oss, og biter seg fast i nakke/hode på min hund. Uten forvarsel. Jeg fikk henne raskt løs og gikk rett inn - måtte også dusjes da hun gjorde på seg oppi alt. 
Fikk et sår på toppen av hodet - det har grodd fint. Vetrinær har også sjekket og ingen indre skader. 
 

Min utfordring - som ser ut til å eskalerer - hun har tatt på seg en vaktpost her hjemme. Ved minste lyd utenfra, når naboen/folk/barn smeller i dører, går i trappa, snakker osv setter hun bust, bjeffer og knurrer. 
Kan ikke ha vindu på gløtt eller verandadøren åpen, da går hun hvileløst rundt og lytter, piper osv. Og til slutt setter i å bjeffe. 

Hun har møtt naboen en gang etter på, da knurrer og skalv hun bare av synet av han. Han klappet henne litt, da bare ristet hun. 
I helgen kom pappaen til barna mine innom - han har litt lik fasong / farger som naboen - da knurret hun skikkelig. Enda hun er super glad i han…! Og før denne hendelsen med nabohunden/naboen har hun aldri knurret på mennesker, men bare vært i ekstase. Elsket alle.
 

Hvordan skal jeg håndtere dette? Forsøker å avlede, ha radio/tv på osv. Men hun hører forbi alle kjente lyder. Vi har alltid vært rolig når hun har satt i gang. 
Hun er lite alene - da jeg jobber hjemme. Hun får minst fire turer om dagen, hvor en er på ca 1-1,5timer - hvor vi legger inn trening av nese, gå pent, lek osv. 

Bor i borettslag og det nærmer seg maling av min fløy. Det innebærer en uke med tre til fire mennesker flyende rundt huset. Hun kommer jo til å gå ut av sitt gode skinn. 
 

Alle tips tas i mot med stor takk! Adferds konsulent er kontaktet, men kjempe lang ventetid. 
 

Vil det gå over? Hva kan og bør jeg evt prøve å gjøre, for å hjelpen henne? Vi kan ikke fortsette å ha det sånn. Ikke godt for noen. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars hund, dette har vært traumatisk i en sårbar alder.

Jeg synes du beskriver et bra hundehold og håndtering av situasjonen. Så bra du har kontaktet adferdskonsulent! Er det ingen andre du kan prøve? Du finner mange gode på adferdskonsulenter.no.

Det er vanskelig å komme med råd uten å ha sett hunden i disse situasjonen. Jeg tenker at en ting som kan hjelpe er å ta henne med ut for å sjekke ut det som skjer - sammen med masse godbiter. Men skjønner at det kan bli travelt med hjemmekontor.

Har du prøvd tyggebein som hun bruker litt tid på? Er hun glad i leker? Jeg ville faktisk prøvd å distrahere henne litt med lek, ihvertfall når hun henger seg opp.

Gikk det seg til med pappaen til barna dine? Hva skjedde etter knurringen? Jeg tenker at om det er mulig å gå en tur enten med ham, eller naboen også (gjerne uten naboens hund).

Om det er mulig ville jeg også prøvd å jobbe med å oppsøke litt nye folk og steder med lyd, parkeringsplasser, og jobbe med ro og kontakt. Bruk lek eller godbiter, sterkest mulig belønning, og fokusere på at hun skal jobbe med deg uten å bry seg om omgivelsene.

Det var det som slo meg umiddelbart, jeg håper du får hjelp fort! Hun virker som en super hund i utgangspunktet, så håper det går fint å få henne trygg igjen.

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende og hyggelige svar!! 

Fikk tilbakemelding fra Dyreadferdssenteret i dag - at min henvendelse måtte sendes videre, på grunn av stor pågang hos hun som holder til nærmest meg. Så krysser fingre for rask tildeling av ny person. 
 

Jeg kan absolutt ta henne med ut, for å sjekk det hun tror skjer. Iallfall innimellom er det mulig. 
 

Hun elsker tyggebein og har ulike typer liggende rundt her. Har også en egen kurv med leker, hvor hun både henter og legger tilbake. Så vi prøver å få henne til å benytte dette når hun setter i gange - men hun blir liksom litt låst. Vanskelig å få kontant. Men, vi skal fortsette å prøve det. 
 

Når pappaen kom inn, roet hun seg etter litt tid og da var hun bare glad. Hun digger han, for han er super kul å leke med - så ble litt paff da hun reagerte sånn på han, av alle. Men, skjønte i etterkant at det nok er likhetene. 
 

Lurte på å snakke med naboen, få han til å møte oss ute. Ikke ringe på da, for til nå bryr hun seg ikke om ringeklokka…det har vi trent på at ikke er såååå kult. Redd hun skal flytte vakten over til den lyden også. 
 

Vi skal på nytt hundekurs til torsdag - første etter hendelsen. Ekstremt spent på adferden der, kjenner jeg. 
Og reise til flere ulike steder og trene - med favoritt godis/leke, var lurt! 
 

Tusen takk igjen, for godt svar. Og ja, hun er unik og fantastisk - så må få til dette!!  

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...