Gå til innhold
Hundesonen.no

Tar alt hun får tak i


Catglom
 Share

Recommended Posts

Jeg har en engelsk setter på 6,5 mnd. Hun er blitt skikkelig rampete. Hører ikke på noe lenger, før hørte hun på slipp og snu.. nå lever hun i en egne boble.

men hun har blitt helt ram på å ta ting, hoppe på benken og bordet. Om det faller ned en liten plastikkpose er hun der, hun er helt vill når det gjelder å ta ting. En sokk, truse og klær håndkle alt hun kan ta tar hun. Og det liggeri ikke strødd her. Tidligere når hun tok og vi sa bra og kom eller byttet med godbit kom hun - nå løper hun så langt unna som mulig og hun sluker det hun finner. Sokker går på høykant. Og får jeg tak i henne, da kan deg bli en kamp om jeg ikke finner andre teknikker. 

Tips til hva jeg kan gjøre for å få henne til å slutte å ta absolutt alt? Og når hun har tatt hvordan få henne til å slippe?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en periode, men det går IKKE over av seg selv om dere ikke gjør noe med det.

Her gjelder det å forebygge og være i forkant. Rydde mer, sperre av med grinder, begrense tilgang, og ikke minst følge med og avlede. Når det gjelder bytting ville jeg ALLTID brukt godbit, og det må være noe skikkelig bra som det er verdt å gi opp både lek (som det er når du prøver å ta fra henne ting) og gjenstand for.

Du kan helt sikkert øke litt både fysisk og mental aktivisering også, så hun får brukt hode og kropp på mindre irriterende måter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Simira.

Min erfaring er at det er en ganske enkel fase å håndtere, for det handler om forebygging. Ta bort ALT hun kan stjele, enten det er pynteting, mobilen, tøfler, penner, ladere, osv. Ja, hjemmet ser kanskje litt kjipt ut i en periode, men denne fasen går som regel ganske raskt over så fremt dere er flinke med ryddingen.

Ikke la henne ha tilgang til rom med mindre dere er sammen med henne. Selv om dere ikke har mat fremme, så lukter brødboksen, kaffetrakteren, alle smuler, fruktfat, grytekluter, osv. Søppel og skittentøy har også stor verdi. Som du sier så hører hun ikke etter i denne alderen, og derfor er forebygging den beste løsningen. 

Lykke til, og husk på at fasen er midlertidig!



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...