Jump to content
Hundesonen.no

Recommended Posts

Vi har en hannhund på omtrent 17 mnd og i sin «beste» alder. Han er en lykkepille uten like og er glad i omtrent alt og alle. Idag dro vi til veterinæren for en sjekk. I det vi kom inn døra så ble han heeelt hyper, vilter, pep og ville hilse på alt som bevegde seg. Vi hadde han selvsagt i bånd, men med 30 kg så var det ikke enkelt å holde styr på en gærn unghund. Vi satt oss et stykke unna andre hunder og prøvde med godbiter, men ingenting fungerte. 
Plutselig ser jeg en hund som stirrer på han og da begynner han å bjeffe (litt sånn usikker prega). Reagerer deres hunder på at andre hunder/mennesker stirrer på de? Han har reagert en gang da en mann sto og stirra han rett i øynene og det likte han ikke (boffa litt). 
Hormonene bobler i kroppen hans og han har null impulskontroll (har blitt betydelig verre i det siste), og det sliter ut hunden, meg og samboer. Vi har trent på ro, men føler ikke det går fremover. En dag går rotrening kjempebra og han klarer å slappe av rundt andre hunder, andre dager er det klin umulig til tross for at andre hunder er langt unna. 

Ellers er han samarbeidsvillig hos veterinæren og har ingen frykt knyttet til å bli tatt på/sjekka.

Ble en liten avhandling, men trenger å høre andres erfaringer knyttet til unghunder, spesielt labradorhanner og impulskontroll. (Kanskje litt trøst også?) 🥲

Unge labradorer er helt håpløse ! Viltre, råsterke, elsker folk og vil gjerne være bestis med alle hunder de møter. I tillegg koker det i hormoner.... tren, aktiviser, sett grenser, omatt og omatt. De elsker søksoppgaver, apporttrening, jobb mye med passeringstrening og hilsetrening. Impulskontroll er et fremmedord for dem, jobb med dt også. Det er strevsomt og tar tid, men du får så mye igjen for det. Lykke til.

Jeg har aldri hatt labrador, men jeg har inntrykk av at dette er en rase som er veldig preget under unghundtiden, for så å bli veldig rolige og solide hunder etterhvert. Det har deres eiere fortalt, og det stemmer godt med hva jeg har observert når jeg har møtt hundene som unghunder, og senere som voksne.

Det er utrolig frustrerende siden det ofte føles som at treningen man holder på med i unghundstiden går inn ene øret og ut det andre, men min erfaring er at det fungerer mye bedre enn man tror. De tar læringen, og så snart de blir mindre hormonelle får man igjen for alt arbeidet man har lagt i dem i den heftigste tida. Du sier at ene dagen går det bra, andre dagen er han helt umulig. Det er veldig bra tegn, for de rolige dagene er sånn han han egentlig er under all hormonene, og sånn han kommer til å bli.

Når det gjelder impulskontroll, så ville jeg hatt fokus på trening som jobber med nettopp dette. Sitt/bli øvelser, når bli'en er solid kan du kaste leker og trene på å ikke røre seg før du gir signal. Vent på vær-så-god før måltider, ikke rør godbit før signal, osv. Rett og slett øv på at han skal vente på kommando før han gjør dagligdagse ting, ikke bare i krevende situasjoner. Dersom han allerede kan disse tingene så trener dere ved å variere tiden før signalet, og legge til sitt og vent i situasjoner hvor du vet at han sliter med å kontrollere seg. 

Når det gjelder stirring fra andre hunder, så er det en ubehagelig situasjon som får mange hunder til å bli usikre eller irritert. Når det gjelder mennesker, så reagerer hunder på unormal/ukjent adferd. Mange hunder reagerer nervøst hvis de møte fulle/dopa folk, folk med funksjonsvansker og uvanlige bevegelser, barn dersom de ikke har erfaring med dem, og folk med annen hudfarge dersom dette er nytt for hunden. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Vi har en flott liten spisshund på 10 mnd som vi fikk for 4 uker siden. Den bodde hos oppdretter i 9 mnd, en enslig dame som bor litt avsides til. Den har nok vært litt lite sosialisert hos oppdretter, og dette har resultert i en hund som tydelig er redd menn. Inkludert mannen i huset og tenåringssønnen. Oss to jentene la den sin elsk på fra første stund. Den første måneden har vi jo brukt til å bli kjent og så har jeg tenkt at det vil gå seg til med mannefobien etter litt tid. Jeg er jo også kjent med at dette er en hunderase som varsler, men tenkte at den gjerne varsler hvis det feks kommer noen utenfra osv. Problemet er at hunden varsler noe voldsomt hver gang mennene i huset kommer opp trappen fra første etasje, inn fra er annet rom osv. (har lurt litt på om den er overbeskyttende ovenfor oss jentene, ettersom han bjeffer mindre når ikke vi er hjemme).Når de har vært i samme rom en tid så går det greit og han tar villig i mot godbit fra mennene også. Men neste morgen når vi står opp så er det glemt at de ikke er så skumle, og det er voldsom bjeffing når de kommer opp trappen igjen...jeg og mannen går alltid kveldsturen sammen og i helgene er vi gjerne på tur alle sammen. Ute godtar han hele gjengen og det bjeffes sjelden (bare på andre hunder hvis de virker hissige), og er en fryd å være sammen med. Glad og spretten. Må legge til at han er kosete og ikke aggressiv, bare veldig bjeffete og usikker på husets menn..Er det noen erfarne hundeeiere som har gode råd for hvordan vi best skal jobbe med dette?  (Ha i mente at han ennå ikke kan veldig mange kommandoer, kan sitt og til dels "bli", og vi øver på "på plass")
    • Vi har en flott liten spisshund på 10 mnd som vi fikk for 4 uker siden. Den bodde hos oppdretter i 9 mnd, en enslig dame som bor litt avsides til. Den har nok vært litt lite sosialisert hos oppdretter, og dette har resultert i en hund som tydelig er redd menn. Inkludert mannen i huset og tenåringssønnen. Oss to jentene la den sin elsk på fra første stund. Den første måneden har vi jo brukt til å bli kjent og så har jeg tenkt at det vil gå seg til med mannefobien etter litt tid. Jeg er jo også kjent med at dette er en hunderase som varsler, men tenkte at den gjerne varsler hvis det feks kommer noen utenfra osv. Problemet er at hunden varsler noe voldsomt hver gang mennene i huset kommer opp trappen fra første etasje, inn fra er annet rom osv. (har lurt litt på om den er overbeskyttende ovenfor oss jentene, ettersom han bjeffer mindre når ikke vi er hjemme).Når de har vært i samme rom en tid så går det greit og han tar villig i mot godbit fra mennene også. Men neste morgen når vi står opp så er det glemt at de ikke er så skumle, og det er voldsom bjeffing når de kommer opp trappen igjen...jeg og mannen går alltid kveldsturen sammen og i helgene er vi gjerne på tur alle sammen. Ute godtar han hele gjengen og det bjeffes sjelden (bare på andre hunder hvis de virker hissige), og er en fryd å være sammen med. Glad og spretten. Må legge til at han er kosete og ikke aggressiv, bare veldig bjeffete og usikker på husets menn..Er det noen erfarne hundeeiere som har gode råd for hvordan vi best skal jobbe med dette?  (Ha i mente at han ennå ikke kan veldig mange kommandoer, kan sitt og til dels "bli", og vi øver på "på plass")
    • Som nevnt tidligere i tråden: Sorg og hvordan man sørger er veldig individuelt og privat. Jeg kan forstå ønsket om å ha asken til kjæledyret sitt i ei fin urne ett sted i boligen. For meg blir det å ha urna med aske hjemme på peishylla en konstant påminnelse om at der ligger hjertehunden min som jeg aldri får møte igjen. Så å ha urna hjemme kommer bare til å være trist og veldig deprimerende. Helt uaktuelt med andre ord. Vet ikke om jeg kommer til å ha bilder hengende av han heller, trur det bare kommer til å være sykt sårt og vondt å ha en konstant påminnelse om at han er borte for alltid.. Mitt ønske er at Alvin får avslutte livet hjemme, aller helst i hagen der han vokste opp. I rolige omgivelser og at han får ha siste hvilen i skogen hjemme i Porsgrunn. Eventuelt at han blir kremert privat og at asken blir spredt i skogen der vi liker oss best ❤️  
    • pigger da er det nok for glatt å trekke men tenker boffen får det gøy til vintern med skiene
    • funker med piggdekk på vei, men i skiløypa skal det være temmelig hardt før du kan sykle med vanlige sykkeldekk:-) Vi har sykla litt uten piggdekk på vei vinterstid og det er ikke å anbefale 😅😅
  • Nylig opprettede emner

• Create New...