-
Recently Browsing 0 members
No registered users viewing this page.
-
Nye innlegg
-
Hei! Jeg har lenge tenkt pĂ„ Ă„ fĂ„ en til hund og har landet pĂ„ at jeg Ăžnsker en border collie. Jeg har nĂ„ en dvergpuddel (hann) som konkurrerer i AG, LP og RL. Hvilke seriĂžse oppdrettere anbefales mtp mentalitet og egenskaper? Jeg Ăžnsker en bc som skal brukes mest i agility. Finnes det kenneler med kun âagilityhunderâ uten fokus pĂ„ gjeterinnstinkter? Er det en stor sjanse for at den fĂ„r problematferder? Hvilket kjĂžnn anbefales det mtp hva den skal brukes til? LanghĂ„ret eller korthĂ„ret? Kan man kjĂžpe valp fra gjeterforeldre uten Ă„ bruke den til gjeting, fordeler og ulemper?
-
Ja, uansett rase kommer jeg til og forhÞre meg om akkurat det Erfaringsmessig er jeg vokst opp med hund og har hatt bÄde rottis og golden etter jeg flytta alene Kan legge til at jeg er tidlig i 30 Ärene. LÊrte vanvittig mye da jeg hadde golden ogsÄ.
-
Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har, men nĂ„r du leter etter oppdretter sĂ„ bare husk at det kan vĂŠre veldig stor forskjell pĂ„ linjer, pĂ„ show vs bruks pĂ„ feks siberian, sĂ„ vidt jeg har forstĂ„tt. Mtp hva du skal bruke hunden til. đ SĂ„ finn en oppdretter som bruker hundene til det samme du skal bruke den til. Masse lykke til đ
-
Jeg ogsÄ har forstÄtt det litt sÄnn at en alaska husky er "lettest" Ä ha med Ä gjÞre av polarhundene. Malamute Ä siberian er litt vanskeligere Ä "ta ut" alt/motivere men en alaska husky er bedre egna for spann mens en siberian husky kanskje er bedre som klÞv Ä trekkhund pÄ f. eks pulk som jjeg skal bruke den til. Men skal ikke si det for sikkert. AH har ogsÄ stÞrre variasjoner innenfor poter og pels vet jeg. Men jeg har ingen hastverk med Ä skaffe hund men vil starte tidlig med Ä hÞre litt erfaringer fra folk som er mye ut pÄ lengre turer og har generelt en aktiv hverdag. Jeg er mer og mer aktiv for hvert Är men det har eskalert i Är og sÄlenge jeg fortsetter med den hverdagen jeg har er jeg nesten ikke i tvil om at en husky er det rette. Hadde jeg dratt ut i 3-4 uker i lÞpet av et Är pÄ tur og vÊrt relativt rolig resten hadde jeg uten tvil valgt golden. Vanskelig dette med Ä finne en perfekt hund hehe. ForÞvrig liker jeg best hannhunder sÄ det blir mest sannsynlig en hanne uansett rase tipper jeg.
-
-
Nylig opprettede emner
Recommended Posts