Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjedelig situasjon - hvordan håndtere


Boffeloff
 Share

Recommended Posts

Trenger litt råd her. Har en tildels båndreaktiv tispe som kan være hissig på pågående hannhunder. 

Så, i dag var vi på tur, og gikk forbi et hus. Der stod det to hunder, løse, hvor den ene kom ned på veien til oss. Min hund i bånd. Jeg slipper hunden min løs, for at hun ikke skal utagere og eskalere situasjonen. Hilsesituasjoner går som regel fint, og mi tispe reagerer ok, og er rolig. Hunde som vil hilse likeså, virket bare nysgjerrig. Vi er på vei til å gå videre når den andre hannhunden kommer ned på veien og blokkerer henne helt og setter igang snusorama. Hun begynner å stresse, og er tydelig ukomfortabel i situasjonen. Ingen eier i sikte, og jeg begynner også å bli urolig for hvordan dette skal utvikle seg. Dette er snakk om store hannhunder på 30-40 kg. Jeg prøver å lokke de to hannhunder unna henne med godbiter og "meg selv", uten hell mens min venninne prøver å gå videre med min hund. De er kun opptatt av mi tispe og enser ikke meg.

Tilslutt kommer eier ut og kaller hundene inn. Etter litt om og men løper hundene tilbake til huset, og vi kan gå videre. 

Jeg ble i etterkant usikker på hvo⁷.rdan jeg kunne håndert og beskyttet min hund bedre, om vi bare resolutt skulle gått videre uten å vise disse to oppmerksomhet. Hva tror dere? Følte at vi var en hårsbredd unna en vanskelig situasjon, og jeg ble veldig utrygg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville snudd, om det var mulig. Eventuelt siden dere var to så ville jeg kanskje at den ene gikk opp og ringte på huset, eventuelt tok tak i og tok med seg de andre hundene opp til huset om det føltes trygt nok. Eller at en stiller seg mellom og blokkerer de andre hundene.

Alt dette avhenger veldig av situasjonen og de involverte hundene, såklart. Jeg har også som oftest med et ekstra bånd på tur med tanke på slike situasjoner (sjeldnere nå enn før, men har en som ikke er så glad i fremmede hunder).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...