Gå til innhold
Hundesonen.no

Turkamerat til student i leilighet? Liten til mellomstor


Natti
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har lenge hatt lyst på hund, og føler at jeg nå har tid og kapasitet til det. Har aldri hatt hund, men har passet og gått tur med mange av venninne mine sine hunder. Har ikke mye erfaring, men har tenkt å sette meg godt inn i hvordan man skal oppdra en hund. Jeg studerer og har sjelden mer enn 2 timers obligatorisk undervisning om dagen ca 2-3 ganger i uken. Bor i leilighet på 60 kvadrat i 10. etasje med balkong og heis i byen, men det er nære til fjell og turområder. Dersom jeg skal skaffe en valp tenkte jeg at det kan være lurt å gjøre det på sommeren når jeg er hjemme hos familien i hus med hage.

 

Jeg er glad i å gå på fjelltur, gå på langrenn og sykle og vil gjerne at hunden kan være med på dette. Samtidig er det fint om den tåler roligere dager innimellom når jeg har mye å gjøre på studiet. Kan også tenke meg å prøve feks agility og lydighetstrening. Det er viktig for meg at hunden kan trives med å bo i leilighet og være hjemme alene ca 5-6 timer om dagen, og helst ikke bjeffe for mye med tanke på naboene. Vil gjerne ha en hund som er ganske avbalansert og sosial, og som generelt sett har god helse. Har ikke noe imot litt pelsstell. Jeg lurer på hvilke raser som kan passe? Jeg kan tenke meg en liten til mellomstor hund. Har sett på Shetland sheepdog og synes de virker veldig fine, kan denne være passende? Tips til andre raser tas gjerne også imot :)
 

 

Endret av Natti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsket å ha hund når jeg studerte, det var også den lydigste hunden jeg har hatt. Har aldri hatt så god tid før :) 

Med de kriteriene du har, så har du mange raser å velge i. Hvilke type hunder har du passet før? Hva likte du med dem?. Hva trives du med i hverdagen? Hunder som dilter etter og vil være der du er hele, hunder som er mer selvstendige og slapper av selv om du er i en annen del av huset, hunder som er energiske og "spretne" selv om de har fått turen sin, eller hunder som er mer avslappa og rolige? Hva slags type man liker er gjerne mer avgjørende for trivsel med hunden, enn hvor lydig den kan bli, eller hvor langt den kan løpe :) 

Ang størrelse, hvis sykling er viktig, må det nesten være en hund med litt lengde på bena. Jeg syklet med min dvergpinscher, men i veldig rolig tempo, og vekslet mellom å ha han foran sykkelen, og i sekken ? 

Sheltie kan jeg ikke så mye om, vet at de kan bjeffe endel, men tror ikke de er typen som bare står og bjeffer uten mål og mening, eller? Håper du får bedre svar av noen andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...