BlackPoodle Skrevet 23. Mars 2022 Rapporter Skrevet 23. Mars 2022 Hunden min (storpuddel, hann) er nå 9 mnd gammel og jeg får han virkelig ikke til å gå pent. Vi har øvd helt siden vi fikk han i hus ved 8 ukers alder. Jeg har prøvd meg på stopp og vent til båndet blir slakt. Det fungerer til en viss grad, men dersom det er mennesker, fugler, hunder eller noe som helst så blir han bare stående å glane og det virker som han ikke bryr seg om båndet er stramt. Vi har også prøvd på metoden der vi snur og går motsatt vei så fort båndet strammer seg, men vi blir egentlig bare gående frem og tilbake. Jeg har belønnet mye og øvd masse på kontakt, men så fort det ikke er mer godbiter å få så fyker han unna. Noen som har noen konkrete tips? Jeg vil jo ikke gi opp, men jeg ser ikke helt hva jeg skal gjøre. Siter
Miv Skrevet 23. Mars 2022 Rapporter Skrevet 23. Mars 2022 Hvis du bruker sele kan det være lurt å feste båndet på brystet (hvis selen har krok på brystet) i stedet for ryggen. Hannhunden min på 10 mnd går fint 90% av tiden når båndet er festet på brystet, men vi har også øvd veldig mye på det. Hvis han fremdeles trekker hardt når båndet er festet til brystet har jeg hørt det kan føre til skade, så bare vær obs på det. Ellers fungerer kontaktlyd bra for oss hvis han går for fort fremover eller "bra!" når han ser hunder (da kommer han rett til meg for godbit og vi går videre) og å belønne mens vi er i bevegelse når han går ved siden av meg. Har merket at hvis jeg roser han mye i starten av turen tar han mye mer kontakt. 1 Siter
simira Skrevet 23. Mars 2022 Rapporter Skrevet 23. Mars 2022 Dette med å gå motsatt vei betyr ikke at du skal bråsnu, men endre retning. Gå litt på kryss og tvers, slik at han faktisk må følge med deg litt. Ros og belønn når han følger med uten problem. Hvis han følger hele tiden kan du variere tiden og kvaliteten på belønningen. Når det gjelder kontakt så må du først lære inn en god kontaktkommando uten forstyrrelser og med god belønning. Så kan du øke litt med forstyrrelser gradvis, og også tiden fra han får kommandoen til han får godbiten. Kanskje må han ikke bare se på deg, men komme bort til deg, sette seg ned... kontaktkommando hos oss betyr "følg med her, videre instruksjoner kommer". Bruk kontaktkommandoen på tur innimellom med Ujevne mellomrom, og ikke alltid bare når det er noe. Hunden lærer fort hvis kontaktkommando betyr "der skjer det noe spennende". Og ikke minst, ikke gi opp eller slutt å trene. Selv om du synes det bare funker en kort stund (pass for all på å ikke trene hele turen, men la ham sose og snuse størstedelen!) og noen dager ikke i det hele tatt, så fortsett. Hunden din er i unghundtåka, og all tålmodighet og trening du legger ned nå dukker plutselig opp når han kommer ut på den andre siden. 3 Siter
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.