Gå til innhold
Hundesonen.no

Utfordringer med ny hund


hundwer
 Share

Recommended Posts

 

Hei! Jeg lurte på om dere kunne gitt meg noen råd? Dette blir litt langt så håper dere har tid til å lese det.

Min mor tok for en stund siden til seg en omplasseringshund som kom fra en god familie som ikke hadde tid til henne lenger, en godt voksen tispe. Hun har en hund fra før, og jeg har to små hunder som jeg er på besøk med ganske ofte, alle er kastrerte hannhunder. Det har aldri vært uro blant dem, og heller ikke når den nye ble introdusert. Alle gikk sammen både inne og ute, de spiste ved siden av hverandre, lekte osv i de første ukene hun hadde denne nye. Så kom de gamle eierene på besøk en dag og vi slapp ut alle hundene som vi pleier, noe som gikk helt fint. De hilste på våres hunder og deres tidligere hund, og vi pratet en stund og ting var helt normalt. Den ene hunden min hadde sittet på fanget til den ene gamle eieren en stund før det plutselig smalt. Den nye tispen angrep han, tok tak over nakken og ristet han. Han hadde ikke sjans til å forsvare seg og bare lå der å skrek mens vi prøvde å få henne bort. Jeg måtte tilslutt rive opp munnen hennes for og få henne løs, og etterpå så vi at hun hadde bitt hull i buksen på hun andre som prøvde å skille de, alt skjedde så fort. Deretter tok jeg inn igjen hunden min som så uskadd ut, og tenkte at hun angrep han pga sjalusi. Da de tidligere eierene skulle reise tok jeg med de andre hundene inn, og da møter tispen hunden min i gangen og stirrer et øyeblikk før hun angriper han på ny. Heldigvis fikk jeg tatt henne før hun bet seg skikkelig fast og fikk skilt dem på hver sitt rom. Uken etter på var jeg på besøk slik at vi kunne se om det var et engangs tilfelle, noe det ikke var. Vi hadde tispen i bånd mens de andre var løse, og da min skulle bort og hilse så prøvde hun og angripe igjen. Så var jeg der igjen idag for å la de hilse. Tispen var i bånd og vi var ute med alle sammen. Da knurret hun litt på han når han kom bort, ellers så diltet hun etter han og snuste når han stod med bakparten til. Deretter gikk vi inn, hadde fortsatt tispen i bånd, for å se hvordan de var inne. Da min skulle gå forbi meg med avstand til henne prøvde hun og angripe han igjen og fikk litt tak i han. Etter det ble han min redd og holdt avstand fra henne, men hun fulgte etter han og logret med halen. Og når han lekte seg så så det ut som hun ville være med. Jeg skjønner ikke språket hennes, hun virket interessert i han og har ikke en holdning som tilsier at hun vil ta han før han kommer litt for nær. Tidligere eier sa at det hadde skjedd en gang før og at hun kunne være dominerende/stygg med enkelte tisper. Jeg er ganske rådløs og føler ikke at det hjelper å la dem treffes, og jeg tar ikke sjansen på å slippe dem ilag i fare for at min hund skal bli skikkelig skadet. Min mor har ikke lyst til å levere henne tilbake da hun går så fint sammen med den andre hunden hennes, så vi håper det er en måte å løse dette på. Men så vet jeg at jeg alltid kommer til å være nervøs for at det skal skje igjen, og min søster har to små barn som hun ofte er på besøk med, noe som fort kan bli litt skummelt, og jeg er også mye på besøk så dette vil jo bli et problem ved at hundene ikke kan være sammen. Det jeg tenker er jo at det hadde vært best å levere henne tilbake da hun var sistemann inn i flokken, og de andre går jo kjempe bra sammen. Min mor ønsker at vi skal prøve en adferstime hos en hundetrener og betale halvparten hver, men jeg kjenner at jeg ikke er interessert i å bruke mye penger når det ikke er min hund som er problemet, og heller ingen garanti for at det vil bli bra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg ville gjort er iallfall å holde de to alltid adskilt så du beskytter hannhunden mot et nytt angrep. Skjer det en gang for mye og du er skikkelig uheldig så kan det ødelegge hans forhold til andre hunder generelt. 

Dette er et problem jeg ikke tror du får løst med råd over nett. Jeg tror dere trenger hjelp irl. 

Sånn jeg ser det har du to alternativer, alltid holde de adskilt eller få hjelp av noen som kan adferd. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...