Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Vi har ei tispe på 15 uker nå, og jeg har vært hjemme med henne på hjemmekontor siden vi fikk henne i begynnelsen av desember. Det har egentlig gått veldig fint og vi to har kommet inn i en fin tralt med at etter morgenturen så har jeg satt meg til å jobbe og hun har stort sett sovet under pulten ved føttene mine gjennom dagen. Siden vi fikk henne har vi også øvd på at hun skal være alene hjemme og har latt henne være i buret mens vi har hentet posten, gått på butikken (har butikk rett i nærheten) eller gått en tur med opphold i alt fra en halvtime til opptil et par timer. Alt i henhold til rådene om hvor lenge hun kan holde seg og være alene :) Nå som det kan se ut som det kan nærme seg noe som ligner på en gjenåpning av samfunnet har jeg derimot begynt å tenke på hvordan vi skal gjøre dette. Jeg har ikke tenkt å la henne være alene hjemme i mange timer uten at hun får gjort fra seg og får dekket behovene sine, men jeg har begynt på tenke på om det er best om hun fortsetter å være i buret slik hun har vært, eller om vi skal gjerde inn et lite område som hun kan være på og lære å slappe av der. Buret står under trappa og området er veldig fint egnet til å gjerdes inn siden det ikke er noen ledninger eller annet hun kan tygge og skade seg på. Det jeg eventuelt tenkte på var å sette kompostgrinder rundt trappeområdet og sette kurven og vannskålen og noen leker der, slik at hun kan enten slappe av i buret eller surre litt rundt. Siden vi bor i leilighet er det ikke et stort område, men kanskje tre kvadratmeter. Nok til å strekke litt på beina i hvert fall :) Vi går på valpekurs, og jeg spurte instruktøren der om jeg skal forfølge denne tanken og lære henne til å slappe av der og at det er hennes område eller fortsette å ha henne i buret. Jeg må understreke at hun slapper veldig godt av i buret sitt og bare legger seg til å sove etter litt klaging (har kjøpt overvåkningskamera så jeg kan følge med når jeg går ut av døra). Instruktøren sa at hvis det fungerer godt å ha henne i buret så ville ikke hun gjort noe med det, så vi fortsatte med dette de neste ukene. Nå tenker jeg derimot at hvis hun etter hvert må være hjemme i fire, fem timer, må det jo være bedre for henne å kunne strekke litt på beina og gå litt rundt i stedet for bare å være i buret hele tiden.  Jeg tenkte å begynne mykt og lage dette området for henne slik at hun kan lære å være der mens jeg sitter og jobber i rommet ved siden av. Det kommer garantert til å bli litt klaging siden det jo selvfølgelig er mer behagelig for henne å ligge på føttene mine og sove der, men jeg tenker kanskje det er en investering i fremtiden som vil gjøre at hun kan få det bedre når hun etter hvert må være hjemme alene. Jeg er veldig usikker på hva som er det beste å gjøre her. Heldigvis og dessverre (for henne) kan jeg ikke basere meg på heltids hjemmekontor i all evighet, men jeg kommer nok til å sitte hjemme to, tre dager i uka i all overskuelig framtid, men jeg kan nok gjøre en avtale med sjefen å f.eks. være på kontoret mye en periode for å gjøre henne vant til å være hjemme. Jeg er fryktelig usikker på hva som er det beste og lureste for at vi skal finne en løsning som er til det beste både for oss og henne. Kona er sykepleier så det meste av organisering rundt dette vil falle på meg.

Dette ble litt langt og "rambling", men hva tenker dere erfarne hundefolk?

Skrevet

Går det an å ha buret inni "inhegningen"? Så kan hun både ligge i buret og gå ut og strekke på seg. Dere må bare prøve dere frem, men det er absolutt å foretrekke at de har mest mulig plass, for å regulere varme, strekke på seg, drikke og evt gjøre fra seg et annet sted enn der de ligger, hvis det blir krise :) 

Skrevet
12 hours ago, LinL said:

Går det an å ha buret inni "inhegningen"? Så kan hun både ligge i buret og gå ut og strekke på seg. Dere må bare prøve dere frem, men det er absolutt å foretrekke at de har mest mulig plass, for å regulere varme, strekke på seg, drikke og evt gjøre fra seg et annet sted enn der de ligger, hvis det blir krise :) 

Ja, innhegningen vil omfatte området hvor buret hennes står nå, så da kan hun bruke det til å "trekke seg tilbake" ?

Skrevet

Mer plass er alltid bedre, så anbefaler innhegning over bur. :)

Det er nok lurt å øve på å sperre hunden inne i innhegningen mens du er hjemme i perioder som du tenker, men jeg anbefaler også å gå ut, utenfor huset, også med hunden inni innhegningen, om du ikke har tenkt på det. Noen oppfører seg annerledes når de vet at man er i huset, sammenlignet med når man faktisk forsvinner ut.

Skrevet
5 hours ago, HackerCadillac said:

Ja, innhegningen vil omfatte området hvor buret hennes står nå, så da kan hun bruke det til å "trekke seg tilbake" ?

Da ville jeg kjørt på med inhegning rundt buret, så får den begge deler med åpen burdør. Som nevnt over er det lurt å venne den til det mens du er hjemme. Vet ikke hvor stor hunden er, men noen kan jo prøve å hoppe ut, og hvis de klarer det, ja så er det ikke så lett å avlære det..

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
    • Kan også si at det er mellomstor hund i størrelse. Men man skal unngå helt hopp eller generelle store bevegelser uansett i starten vet jeg godt. Så da sperrer jeg av for sikkerhetsskyld heller enn så være for mye hauk så jeg også får beholdt roen samtidig som gitt ho omsorgen også roen ho trenger er planen da. Samtidig kan jeg si at ho er veldig sterk hund generelt psykisk også fysisk for så kun være mellomstor hund. Bevarer roen når trengs og når ikke trengs vet ho hva ho skal. Bare håper ho forstår legge seg bra for kroppen som nevnt og det er en av de siste tingene jeg er usikker på rundt dette etter operasjon. Ho har nok noen år til igjen asså, frisk som en fisk og aller første ting som noen gang skjedd ho som trengt oppmerksomhet fra veterinær dette mtp fysiske ting eller psykiske ting. Kun vaksiner ellers ho trengt.  
    • Snakket med veterinæren og fikk beskjed om så kun ha valpen bortreist i 7 dager i hvertfall var nok. Utenom det har jeg fått lite informasjon egentlig. De skal informere meg mere i morgen når jeg leverer ho der for operasjonen tidlig på morgenen. Jeg kommer sperre av inngang til sofaen også området foran sofaen helt ærlig bare uansett er planen også legge dyne så pledd i hunde sengene vi har rundt her så ho får komfort også kan lage sin egen om føler for det tenkte jeg. Men er usikker på om dyr generelt etter operasjon legger seg bra mtp der dem sydd bare og der er jeg litt usikker. Ho får body selvfølgelig. Og hvis ho så får en liten tisse ulykke eller gjør fra seg inne bryr ikke jeg meg noe om helt ærlig etter operasjon, da kan uhell skje tenker jeg sånn sett for det er trossalt fjerne livmor også fjerne svulst i 1 jur hvis ikke det er spredt mer enn de funnet da. De håpet det gikk over av seg selv men sist time for sjekk etter innbilt svangerskap fikk jeg time for operasjon temmelig fort så det har blitt noe bedre samtidig ikke borte så de tok avgjørelsen for operere. De tok ultralyd første gang også når sjekket så de er nok veldig nøye her tenker jeg og jeg har tillit til dem på dette også tillit til at hunden klarer seg nok bra. Men mer nervøs rundt dette med gode ligge plasser også gi ho riktig komfort så jeg driver på lager områder avsperret rundt eksempel sofaen og tenker jeg bare sover i sofaen med ho i hundesengen sin første natten eller nettene om så jeg asså for det gjør meg null så lenge jeg har oversikt også får fulgt med på at ho har komfortabelt litt når første døgnene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...