Gå til innhold
Hundesonen.no

Terrier


Adela
 Share

Recommended Posts

De fleste terrierene ble brukt for å bekjempe skadedyr som feks. Rotter, mus ol.

Er det noen her som har terrier som har kommet med ett dødt dyr i munnen når hunden har gått løs?

Kan terrierene som oftest gå løse selv om de kan ha jaktinstinkt? 

Nå tenker jeg på terrierene sånn generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en staffordshire bull terrier og han fanga lemmen og drepte/spiste både løs og i bånd ?

Opplevde det ikke som noe problem å ha han løs pga jaktinstinktet egentlig. Han holdt seg i nærheten og så lenge jeg hadde oversikt over omgivelsene, dvs muligheten til å oppdage et mulig bytte før han, så kunne jeg bare koble på båndet når det trengtes. Usikker på hvordan de andre terrierne er der, men min ble nesten utelukkende trigget av ting han så beveget seg, ikke av lukter/spor som fikk han til å stikke langt avgårde. Når byttet var ute av syne var jakten over for hans del. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp med en liten terrier som var flink til å være i nærheten med mindre det var noe veldig spennende (eneste gangen jeg kan huske han sprang sin vei var når han så en elg, men han kom raskt tilbake). Han fanget aldri gnagere selv om vi gikk mye i skogen med han. Med trening og en god innkalling tror jeg det går veldig fint ? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Tyttebæra skrev:

Det er veldig store forskjeller mellom terrierrasene på de fleste områder, også når det gjelder jaktinstinktet. Staff, fox terrier og yorkie er f.eks tre veldig ulike raser.

Dersom du skriver mer konkret hvilke raser du ser på, vil du få riktigere svar.

Skyeterrier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/26/2021 at 10:40 AM, Adela said:

Skyeterrier.

Det er en relativt fåtallig rase så anbefaler å ta kontakt med raserepresentanten og andre oppdrettere av rasen, da får du nok vite mer om hvordan rasen er på disse områdene og ellers. :) Man kan også få mye informasjon om en rase ved å lese i rasegrupper ol. i SoMe (f.eks facebook) og på utendlandske raseklubber (Sverige f.eks).

https://norskterrierklub.no/raser/skye-terrier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...