Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten/mellomstor hund som ikke krever mye mosjon og som ikke røyter altfor mye.


HildeCeline
 Share

Recommended Posts

Når man skal kjøpe hund så er det lurt å tenke på hvordan din egen hverdag ser ut nå, og huske at den forhåpentligvis vil leve i 10+ år. Alle hunder har behov for en ordentlig tur på en times tid hver dag, samt lufting for å tisse 2-3 ganger.

Dersom du bor alene så har du ingen å dele ansvaret med. Du må rett hjem etter jobb, og når hunden har vært alene en lang arbeidsdag kan du ikke bare forlate den i mange timer om kvelden. Jeg vet ingenting om din livssituasjon, men synes det er viktig å nevne i tilfelle det er tidspress og ikke helse som gjør at du ikke kan gå så mye tur. ?  Og en valp og til dels unghunder vil kreve mye mer av tiden din enn hva en voksen hund gjør!

Men over til raser: hva tenker du om pelsstell? Man må gjerne velge mellom røyting eller klipping/napping. Hvor mye regelmessig børsting/bading er greit? Er det viktig at hunden kan trenes til å være løs utenom båndtvangen? Vil bjeffing være et stort problem? Er det viktig at hunden går godt overens med andre hunder eller dyr?

Her må man prioritere hva som er viktigst for deg.






 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste raser krever ikke flere timer om dagen med tur, men de fleste hunder tar likevel en del tid av dagen. Så det kan være greit å tenke over det, jamfør det som sies over her. I tillegg til tur er det fôring, pelsstell (de rasene som ikke røyter krever pelsstell, de som røyter krever ofte børsting eller støvsuging), og selvfølgelig bare oppmerksomhet og kos. Særlig det første året går det også mye tid til innlæring av alt fra å tisse ute, å være alene hjemme, og vanlig hverdagslydighet.

Spørsmålene om pelsstell, lyd, trenbarhet og sosiale egenskaper over her mener jeg også er vesentlig for valg av rase, så litt mer informasjon er fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, simira skrev:

De fleste raser krever ikke flere timer om dagen med tur, men de fleste hunder tar likevel en del tid av dagen. Så det kan være greit å tenke over det, jamfør det som sies over her. I tillegg til tur er det fôring, pelsstell (de rasene som ikke røyter krever pelsstell, de som røyter krever ofte børsting eller støvsuging), og selvfølgelig bare oppmerksomhet og kos. Særlig det første året går det også mye tid til innlæring av alt fra å tisse ute, å være alene hjemme, og vanlig hverdagslydighet.

Spørsmålene om pelsstell, lyd, trenbarhet og sosiale egenskaper over her mener jeg også er vesentlig for valg av rase, så litt mer informasjon er fint.

Litt mangelfull info fra min side i innlegget. Jeg har hatt en chihuahua i 17 år. Hun måtte jeg dessverre ta farvel med. Så å eie hund og hva det kreves vet jeg alt om. 
Pelsstell gjør meg ingenting, det eneste er at jeg ikke ønsker en hund som røyter masse. Heller da ikke korthåret eller veldig grov pels. Har vært inne på cockapoo, men begynt å tenke annerledes ang den. Mye fordi jeg er livredd for å komme borti valpefabrikk, noe jeg er redd for at det kan komme mange av da de kan tjene fett med penger på denne blandingsrasen. Veldig leit syns jeg at det har blitt sånn at en hund skal koste 30.000 og oppover. 
Så har jeg videre undersøkt lundehund og syns det virker som en fin rase. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er interessert i cockapoo så kan vel like gjerne dvergpuddel være noe? Cockeren har en del pelsstell og litt øreproblemer, så kanskje ikke det du vil ha.

Selv har jeg falt litt for japansk spisshund. De må børstes iblant, men pelsen er ganske selvrensende. Lyd har de, men ikke mer enn chi.

Bichon-rasene er fine allroundere, men krever pelsstell.

Papillon/phalene kanskje? Krever også børsting. De er gjerne litt mykere enn chi og har mindre lyd.

Valpeprisen for de fleste raser er over 30 000 nå, så det må du nok uansett regne med. Ellers er det jo fort en del omplasseringshunder i etterkant av korona, så hvis det er aktuelt å ikke ha valp så kan du jo se på omplasseringshunder? Jeg ser at Solplassen og FOD har flere til omplassering nå ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HildeCeline skrev:

Litt mangelfull info fra min side i innlegget. Jeg har hatt en chihuahua i 17 år. Hun måtte jeg dessverre ta farvel med. Så å eie hund og hva det kreves vet jeg alt om. 
Pelsstell gjør meg ingenting, det eneste er at jeg ikke ønsker en hund som røyter masse. Heller da ikke korthåret eller veldig grov pels. Har vært inne på cockapoo, men begynt å tenke annerledes ang den. Mye fordi jeg er livredd for å komme borti valpefabrikk, noe jeg er redd for at det kan komme mange av da de kan tjene fett med penger på denne blandingsrasen. Veldig leit syns jeg at det har blitt sånn at en hund skal koste 30.000 og oppover. 
Så har jeg videre undersøkt lundehund og syns det virker som en fin rase. 

Hva mener du med at du ikke kan gå i timevis hver dag? Betyr det at du ikke har tid/interesse/helse til å gå daglige turer? Som innehaver a bl.a chi selv, en times tur er ingenting for mine, de går glatt flere timer, så lenge temperaturen/været er innafor :)  Jeg tenker at mange undervurderer hunders behov for turer/mosjon og da særdeles små rasers behov.

Flott at du er skeptisk til alskens grisedyre designerblandinger, som du helt riktig sier , først og fremst blir produsert for oppdretterens lommebok..

Tenker også at en dvergpuddel muligens kunne vært noe for deg, hvis du ikke liker røyting. Vær  dog klar over at det er mye pelsstell involvert, som jevnlig klipping og børsting.  Dog er min erfaring at det er kvikke og raske hunder, som ikke sier nei takk til noen timers tur hver dag.

Ser du har vurdert lundehund, har du satt deg inn i rasens ganske omfattende helseproblemer og annet ‘rusk’ ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, QUEST skrev:

Hva mener du med at du ikke kan gå i timevis hver dag? Betyr det at du ikke har tid/interesse/helse til å gå daglige turer? Som innehaver a bl.a chi selv, en times tur er ingenting for mine, de går glatt flere timer, så lenge temperaturen/været er innafor :)  Jeg tenker at mange undervurderer hunders behov for turer/mosjon og da særdeles små rasers behov.

Flott at du er skeptisk til alskens grisedyre designerblandinger, som du helt riktig sier , først og fremst blir produsert for oppdretterens lommebok..

Tenker også at en dvergpuddel muligens kunne vært noe for deg, hvis du ikke liker røyting. Vær  dog klar over at det er mye pelsstell involvert, som jevnlig klipping og børsting.  Dog er min erfaring at det er kvikke og raske hunder, som ikke sier nei takk til noen timers tur hver dag.

Ser du har vurdert lundehund, har du satt deg inn i rasens ganske omfattende helseproblemer og annet ‘rusk’ ? 

Chihuahua er en undervurdert rase da de er veldig spreke. De mestrer ulendt terreng og kan gå i mange timer. Så det er en veldig flott og allsidig rase. Blir en chihuahua langt frem i tid. Men nå trenger jeg en annen rase for å ikke bli påminnet henne jeg hadde. 
 

Jeg kan dessverre ikke gå flere timer om dagen pga helsa. Tid har jeg massevis av, så jeg vil bruke mye tid på å eksponere hundens sanser. Like viktig om ikke viktigere at de må bruke hjernen som å bare gå luftetur.

Puddel har jeg ingen god erfaring med. Så ingen aktuell rase for meg.

Har lest mye om lundehunden og ikke funnet noe om at helsen deres er veldig utsatt, bare at det pga mangel på oppdrettere kan bli innavl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HildeCeline skrev:

Chihuahua er en undervurdert rase da de er veldig spreke. De mestrer ulendt terreng og kan gå i mange timer. Så det er en veldig flott og allsidig rase. Blir en chihuahua langt frem i tid. Men nå trenger jeg en annen rase for å ikke bli påminnet henne jeg hadde. 
 

Jeg kan dessverre ikke gå flere timer om dagen pga helsa. Tid har jeg massevis av, så jeg vil bruke mye tid på å eksponere hundens sanser. Like viktig om ikke viktigere at de må bruke hjernen som å bare gå luftetur.

Puddel har jeg ingen god erfaring med. Så ingen aktuell rase for meg.

Har lest mye om lundehunden og ikke funnet noe om at helsen deres er veldig utsatt, bare at det pga mangel på oppdrettere kan bli innavl.

Det er jeg  helt enig i, de er absolutt undervurderte når det kommer til sprekhet :) Jeg forstår din begrunnelse om at du ikke ønsker samme rase nå. 
 

Liker du ikke puddel, ser jeg ingen grunn til å ‘pushe’ rasen på deg. Litt usikker på hva du mener med ‘ikke røyter for mye’? Selv syns jeg f.eks. at chi’ene røyter ikke ubetydelig i røyteperiodene :ahappy: 
 

Når det gjelder lundehund; flott liten rase jeg har hatt på ‘ønskelista’ i mange år men p.g.a av både store helsemessige og mentale utfordringer, så skjer ikke det før man eventuelt har kommet et godt stykke på vei med  krysningsprosjektet. Omtrent 30% av hunden dør/blir avlivet p.g.a mage/tarmsykdom , de er noe utsatt for pelsavfall ( bare flekker) , det er ikke ukjent at de kan være vanskelig å få renslige eventuelt blir sent renslige og lydberørthet som utvikler seg i den grad at det blir invalidiserende er ikke helt ukjent heller. Enkelte tisper får også smertefulle kramper under løpetid. Man må også regne med at hunden må taes spesielle hensyn til i matveien, for å ‘forhåpentligvis’ unngå utvikling av IL.

Problemet er dessverre ikke så enkelt som for få oppdrettere, rasens genpool er svært liten og skal man bevare rasen for fremtiden med forventning om nogenlunde friske hunder som mål, kommer man ikke  utenom innkrysning av andre raser. Dette er temmelig omdiskutert innad i miljøet og dessverre er det endel av oppdretterne og raseentusiastene som benekter at det er problemer og anser innkrysning av andre raser som ren blasfemi..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, QUEST skrev:

Det er jeg  helt enig i, de er absolutt undervurderte når det kommer til sprekhet :) Jeg forstår din begrunnelse om at du ikke ønsker samme rase nå. 
 

Liker du ikke puddel, ser jeg ingen grunn til å ‘pushe’ rasen på deg. Litt usikker på hva du mener med ‘ikke røyter for mye’? Selv syns jeg f.eks. at chi’ene røyter ikke ubetydelig i røyteperiodene :ahappy: 
 

Når det gjelder lundehund; flott liten rase jeg har hatt på ‘ønskelista’ i mange år men p.g.a av både store helsemessige og mentale utfordringer, så skjer ikke det før man eventuelt har kommet et godt stykke på vei med  krysningsprosjektet. Omtrent 30% av hunden dør/blir avlivet p.g.a mage/tarmsykdom , de er noe utsatt for pelsavfall ( bare flekker) , det er ikke ukjent at de kan være vanskelig å få renslige eventuelt blir sent renslige og lydberørthet som utvikler seg i den grad at det blir invalidiserende er ikke helt ukjent heller. Enkelte tisper får også smertefulle kramper under løpetid. Man må også regne med at hunden må taes spesielle hensyn til i matveien, for å ‘forhåpentligvis’ unngå utvikling av IL.

Problemet er dessverre ikke så enkelt som for få oppdrettere, rasens genpool er svært liten og skal man bevare rasen for fremtiden med forventning om nogenlunde friske hunder som mål, kommer man ikke  utenom innkrysning av andre raser. Dette er temmelig omdiskutert innad i miljøet og dessverre er det endel av oppdretterne og raseentusiastene som benekter at det er problemer og anser innkrysning av andre raser som ren blasfemi..

Takk for utfyllende svar. Jeg ønsker ikke å ha en hund som er i høyrisiko for fæle lidelser. Både for meg selv og for hundens skyld. Så da blir lundehund utelukket også.

Tenker at man ikke kan få i pose og sekk, så da fjerner jeg røyting fra lista:) Min lille røytet veldig, men selvfølgelig så hjelper det å gre hunden jevnlig. Dette er veldig vanskelig. For først og fremst tenker jeg på at hunden skal ha det bra og bli møtt med sine behov, deretter mine. Kortsnute rase er utelukket, pga pusten og plagene, altfor store hunderaser som kan dra meg over ende kan jeg heller ikke ha. Får tråle nettet, gå gjennom hver en rase og se hvem jeg matcher mest med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, HildeCeline said:

Litt mangelfull info fra min side i innlegget. Jeg har hatt en chihuahua i 17 år. Hun måtte jeg dessverre ta farvel med. Så å eie hund og hva det kreves vet jeg alt om. 
Pelsstell gjør meg ingenting, det eneste er at jeg ikke ønsker en hund som røyter masse. Heller da ikke korthåret eller veldig grov pels. Har vært inne på cockapoo, men begynt å tenke annerledes ang den. Mye fordi jeg er livredd for å komme borti valpefabrikk, noe jeg er redd for at det kan komme mange av da de kan tjene fett med penger på denne blandingsrasen. Veldig leit syns jeg at det har blitt sånn at en hund skal koste 30.000 og oppover. 
Så har jeg videre undersøkt lundehund og syns det virker som en fin rase. 


Du har fått fine svar allerede, men jeg ville bare si at jeg blir så glad når folk tenker risikoen ved alle disse poo-blandingene. Man vet jo uansett ikke hvor mye puddel-trekk og hvor mye cocker spaniel som viser seg i valpene, så dersom du ikke er så glad i puddel så er nok ikke puddelblanding noe for deg.

Dessverre mistenker jeg at puddelblandingene er så populære fordi puddel faktisk er en meget god all-around rase som kommer i en størrelse for alle og enhver, men at den gamle utstillingsklippen (med barbert ansikt) er brent inn i hodet til folk. Det er litt rart, for jeg tipper fåtallet i dag har sett en puddel i full løveklipp. ? 

Personlig har jeg litt problemer med bichon frise, for en av mine barndomsvenner hadde 3 stk som så ut som de hadde hvit Darth Vader hjelm på seg.


Det var litt off-topic! Hva med cocker spaniel, siden du har vurdert en cocker/puddel-blanding? Når det gjelder priser så er det koronapriser det går i for tiden. Dessverre for de av oss som ikke kan vente til markedet normaliserer seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...