Gå til innhold
Hundesonen.no

Bjeffing under trening


Miloficent
 Share

Recommended Posts

Hund som bjeffer ved kommando idet øvelsen skjer - feks «stå» eller «på plass». Ofte i starten på en økt. Hunden har dog her et perfekt aktivitetsnivå/stressnivå for å gjennomføre banen, er konsentrert og kan jobbe lenge uten belønning i dette moduset. Belønning varieres også i dette moduset. Hva gjør man derimot om man ønsker at hunden skal være i rett modus (aka ligge høyere i stress) - men ikke bjeffe? Opplever ikke selv at bjeffingen i denne settingen er frustrasjon. Stressnivået er heller ikke så høyt at han ikke klarer å høre etter og gjennomføre kommandoene. 

Dette er ikke et særlig stort problem for oss per nå, det hender helst i starten når han er høy og gira. Utenom på kommando dekk, der har vi hatt og fått lyd på siden han var 5 mndr. Uten at jeg vet hvordan jeg fikser det? Men vil gjerne ta problemet litt i forkant, sånn det ikke utvikler seg. Frykten er halsing på hver øvelse og gjennom hele baner? Han har definitivt anlegg for å lage lyd. Er en ESS, 2 år, hannhund?

Endret av Miloficent
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv litt fascinert av disse hundene som lager lyd i trening og konkurranse. De er så forskjellige, og takler trening så forskjellig. Noen stopper opp og bare bjeffer uten å kunne jobbe videre. Andre jobber perfekt. Men lyden ødelegger for høye karakterer i en konkurranse. Og hvordan får vi dem til å jobbe max, men uten lyd? 
Jeg vet ikke! Jeg prøver meg frem med min «bråke-hund», men stille blir han ikke. Det er nok en rase-ting ?

Likevel går det greit i rally-lydighet hvor det er mest lyd. Der er det mye som skjer på kort tid. Har aldri fått trekk for lyd (eliteklassen)

I lydighet går han kl 3, Dit har vi kommet oss fordi han heldigvis kan være stille i noen øvelser. Dvs de øvelsene som er rolige (F.eks avstand), og han lager mindre lyd dess tryggere han blir på øvelsene.

Men en ting er jeg nøye på; jeg blir aldri sint for at han lager lyd. Og jeg straffer han ikke når han lager lyd. Dvs jeg putter han ikke i et bur/bil når han lager lyd. Eller sier «NEI!» Men jeg kan avbryte det vi gjør. 
Står vi utgangsstilling og jeg sier «på plass» og det kommer et ivrig bjeff, så blir jeg stående, venter. Og prøver igjen. Belønningen for å være stille er av vi fortsetter med å trene/gå.

Jeg har dessverre ingen gode råd til deg. MEN vil bare si at vær forsiktig, ikke vær for streng. Ikke ødelegg motivasjonen og gleden hans med å trene. Jeg ser flere som legger mer krefter i det å ikke ha lyd, enn at det faktisk skal være gøy å trene. Hundene mister all motivasjon. Og det går dårligere og dårligere på trening og i konkurranser. Selv når hunden lekes med/belønnes, så skal det være helt stille og uten lyd. Det er ikke belønning når hunden ikke liker seg ?

Dette betyr selvfølgelig ikke at du ikke skal gjøre noe med det, det har jeg også «alltid» gjort. Lyd har han fremdeles, det er stadig mindre lyd, men han heldigvis fremdeles masse glede i trening.

Forhåpentligvis får du etterhvert en stille hund, som elsker det han gjør ❤️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...