Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp skjelver når han tror jeg skal dra

Recommended Posts

Skrevet

Hei! 

Har en 6mnd gammel lundehund som nå er hjemme alene på dagtid. Jeg har jobbet veldig mye med å lære han å være alene og nå er han hjemme når jeg er på jobb, men jeg drar fortsatt hjem i lunsjen for å lufte han. Det vil si at han er aldri hjemme alene i mer enn 4 timer om gangen. Jeg har kamera på og følger med han når jeg er borte og det kommer ikke så mye som et pip fra han når jeg drar. Han har tilgang til stue og kjøkken når jeg er borte og med samme jeg går ut døren ser jeg at han tar seg en liten runde rundt før han legger seg i buret og sover. Der blir han liggende til jeg kommer hjem for å lufte han. Vi går en tur på morgenen, luftetur midt på dagen, en lang tur når jeg kommer hjem (times tid som inkluderer litt trening), en liten dotur på ettermiddagen og en kveldstur rett før vi legger oss. I helgene så lar jeg han også være alene i noen timer for å få en skikkelig rutine på det. 

Slik har det vært nå i de siste 4 ukene. 

De siste dagene har jeg sett at han har begynt å bli engstelig for å gå inn i leiligheten igjen. Ørene ligger flatt, halen er ned og han gjør seg liten når vi kommer inn fra turene. Han stopper også opp før vi skal gå inn døra og vil ikke være med inn. Det ender ofte opp med at jeg må bære han over dørstokken eller de siste 10-20 metrene før vi skal inn. Godbiter hjelper heller ikke. Når vi kommer inn så vil han ikke være med inn i stua eller på kjøkkenet og han er heller ikke så gira på å spise. Han kan komme innom når jeg står på kjøkkenet, men hvis jeg går mot han så løper han mot ytterdøren igjen. Nesten som at han prøver å gjemme seg for å snike seg med når han tror jeg skal dra igjen. 

I dag tidlig oppdaget jeg at han skjelver når jeg bærer han inn i stuen hvor han skal være alene. 

Noen som har tips til hva jeg bør gjøre for at han skal bli mer trygg? eller bør jeg bare fortsette med rutinen jeg har nå? Jeg er så redd for å gjøre noe feil som kan føre til problemer senere i livet.. 

Kan også si at han er i spøkelsesperioden. Han har blitt redd mye rart i det siste og knurrer mot busker, blomsterkasser, skygger og mye rart. Jeg gjør ikke noe når det skjer, men lar han bare være for å oppdage at det ikke er noe farlig. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har du forsøkt med bare en hund alene med en kattunge? Jeg har heller ingen erfaring med dette, men fra å introdusere miniatyr valp til voksen mellomstor hund. Det tok litt tid før de var gode venner. Jeg ser for meg at kanskje senior alene med en kattunge i fanget..? Samtidig øker det jo stress veldig om den andre holder konsert i rommet ved siden av.   Edit: Har du forsøkt kattungene i bur med hundene fri? Jeg husker det sjalusidrapet en rottweiler begikk på en toåring for noen år siden, hvor jeg er hellig overbevist om at måten de brukte buret på var en tungt medvirkende årsak. Når ungen kom på besøk ble hunden satt til side i bur i sitt eget hjem, i stua, mens mamsen dens ignorerte den og begikk kos og lek med ungen på gulvet og i sofaen rett foran den. Drapet ble begått en dag hunden var forvist til hagen mens ungen var inne med matmor og fikk forsyne seg selv fra fryseren midt i glaninga på hunden, hvorpå det bikket fullstendig over for den. Jeg tror ikke det var jakt, men ren sjalusi og ressursforsvar.
    • Riesenschnauzer krever ihvertfall ganske mye. Kanskje ned mot en time i uka som rent kjæledyr for å holde tovefri, korte poter, rent skjegg, ren stump og visuell sikt. En time høres lite ut, men det er et minimum, og plutselig mye om en er vant til stellfri pels. Skal en holde i korrekt utstillingspels kreves en del mer tid. Typisk rase en ikke skaffer seg om en tenker at den må friseres, men flott om en har en indre frisør som liker at den kan friseres. Profesjonellt utstillingsstell på riesen er kostbart fordi det er tidkrevende, men kan være verdt pengene om en bare skal stille noen få ganger. Ikke bare, bare å få til et jevnt og pent resultat.
    • Ja, Edeward er uvurderlig support. Super fornøyd med ham. Fordi han er krypt vil det aldri skuffe meg at han kanskje ikke engang er bygget til en Very Good (trang i fronten, en merkelig bue i ryggraden og keivete potestilling), men mentalt er han bare super.  Vi har gode naboer også. Tror ikke jeg hadde taklet dette like bra om jeg bodde mer øde og alene. Han er en livsglad gutt som vet å ha det gøy      
    • Jeg følger med på lynkart hver gang men det kan snu fort. Og det tar ett stykke å kjøre hjem om jeg ser det er ille. Det er også ofte det er meldt torden og Lyn og jeg blir hjemme med hundene også kommer det ikke torden og Lyn i det hele tatt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...