Gå til innhold
Hundesonen.no

Faste foringstider hund


Recommended Posts

Hei! Har en eldre hund på 14 som hele livet har fungert best på fri tilgang til for (fjerner på natta etter kveldsturen), og alltid hatt perfekt vekt, pleier av vane å spise en del etter turer. På grunn av fordøyelsesproblemer har hun begynt å få våtfor, dette synes hun er så vanvittig godt at dette spiser hun opp alt av dagens mengde på to sekunder.

Lurer på hvordan dere ville anbefalt å fore til bestemte tider?

Vurderer å fore tre ganger om dagen, og hun har også tre turer hver dag. Den siste sen og den første ikke med en gang. Kunne det da funket å ta før alle turene? Har lest noe om magedreininger eller hva det var, hvor tidlig før tur burde hun spise, og hvor lenge etter? Hun er ikke veldig treningsaktiv nå, er en liten rase også, men har sine turer hvor det plutselig er en del fart i hu, og vi drar fortsatt på noen lengre turer på 2-3 timer i blant.

 

Hvis morgentur må tas tidlig, kan hun få mat etter tur en gang i blant eller er det ikke bra å variere i mattidene? Kan hun få etter morgentur, før ettermiddagstur og før kveldstur?

 

 

Ekstra spørsmål:

 

-Er det dumt å gi henne mer enn anbefalt daglig mengde? Hun hadde ikke hatt noe skade av å legge på seg litt, og siden hun spiser denne maten så godt vurderer jeg å gi henne mer. 

 

-Når hun skal over på tørrfor igjen, burde jeg da holde på foringstider og finne ut hvor mye hun skal ha eller er det bare å gi henne fri tilgang igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun trenger å gå opp i vekt så gir du henne mer mat. Veiledning på boks o.l. er nettopp veiledende. Mine får langt under anbefalt mengde for å holde seg slanke. Overvekt på en eldre hund er derimot ikke veldig bra, siden de får mer slitasje av det.

Siden hun er vant til fri tilgang ville jeg startet med minst tre ganger om dagen, og så kanskje gått ned til to etterhvert. Når kan du tilpasse litt selv, men jeg ville hatt en times tid mellom mat og tur. Mat etter tur skal gå helt fint. Du oppdager fort hvor mye det funker å variere. Våre hunder er ganske masete når vi står opp (de er vant til at det første vi gjør er å fôre de) og i fire-tiden, men samtidig gir de seg hvis de skjønner at det ikke er mat å få.

 

Hvorfor skal hun gå tilbake til tørrfôr? Hvis hun har fordøyelsesproblemer i den alderen er det jo greit å holde på fôret hun fungerer på. Isåfall ville jeg endret gradvis. Våre får tørt om morgenen og rått til middag, en lignende kombinasjon kan jo kanskje fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...