Gå til innhold
Hundesonen.no

Fri ved foten


charlotte

Recommended Posts

Når dere går fri ved foten, har dere leken/godbiten i lomma? I så fall høyre eller venstre lomme? Har dere det i hånda, hvilken hånd? Jeg lurer på om Lisa går skjevt fordi jeg har holdt leken i høyre lomme, og hun dermed går litt rart fordi hun ser etter den. Dere som bruker goddbiter, gir dere godbiten i venstre munnvik, eller høyre? Hvis venstre - hvorfor? Har sett flere som fører godbiten rundt hodet på hunden og gir den på hundens venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spesiel grunn for høyre lomme?

Lettere å nå (jeg er høyrehendt og bruker mest høyrehånd til å dra med når jeg belønner (om jeg ikke må bruke begge for å holde igjen, hehe), jeg unngår å dulte borti bikkjen for å komme oppi lommen og dermed at h*n mister fokus etc. Nå sier jeg alltid "fri" før jeg finner den fram (samme som klikk) for timingen sin del og hunden blir løst ut fra øvelsen (hunden har lært at fri = fille, betinget forsterker), altså får hunden aldri belønning "på plass" og jeg får ikke problemet med at den sitter skjeivt for å prøve å komme oppi lommen osv, da hadde det såklart vært bedre å ha den i venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har godbiten/leken i venstre lomme, da slipper hunden å strekke seg/snu seg mot den høyre siden, og det er letter å belønne mens hunden ennå sitter på riktig plass. Er ikke sikkert dette skjer på alle, men mine hunder har en tendens til å trekke lengere fram og "rundt" meg for å få godbiten hvis den ligger i høyre lomme. Jeg belønner også med venstrehånden, så slipper jeg å snu meg, samtidig som hundene ikke får en forventning om at det kommer godbit fra høyre hånden, og dermed slipper jeg at de trekker framover.

Jeg belønner rett ned (hunden får godbiten rett forran nesa) eller til venstre alt etter som. Sitter hunden bra får den belønningen rett ned. Huskyen som hadde en vane med å svinge rumpa ut mot venstre, fikk belønningen ut mot venstre. Dermed svingte hun rumpa inn mot meg igjen og holdt den der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå belønner jeg ikke så mye med lek, fordi aussien foreløpig blir trent ved vegg, og huskyen kan ikke belønnes med lek.. Men hvis jeg kaster godbit så gjør jeg det til den siden/veien som jeg vil at hunden skal komme inn på plass fra. Så får jeg trent på det også:thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå belønner jeg ikke så mye med lek, fordi aussien foreløpig blir trent ved vegg, og huskyen kan ikke belønnes med lek.. Men hvis jeg kaster godbit så gjør jeg det til den siden/veien som jeg vil at hunden skal komme inn på plass fra. Så får jeg trent på det også:thumbs:

Bruker også venstre lomme ettersom jeg har båndet i høyre hånd og venstre hånd fri og hunden er på venstre side. Men dette er det vel ikke noe fasit svar på. eller er det det? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også venstre lomme ettersom jeg har båndet i høyre hånd og venstre hånd fri og hunden er på venstre side. Men dette er det vel ikke noe fasit svar på. eller er det det? :rolleyes:

Selvsagt er det ikke noe fasitsvar på dette, alle hunder responderer forskjellig på belønning. Noen blir aldri interessert i leker, noen vil kun ha kong, og noen må belønne på en spesiell måte for å unngå et eller annet som man kan få trekk for i LP. Ville derfor høre om det er en spesiell grunn til at noen f.eks gir godbiten på hundens venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har skeiv fri ved fot fordi du har belønnet skeiv fri ved fot, enkelt og greit. Bakpartskontroll burde også trenes på, slik at de vet at de må jobbe med den. Men de fleste som har hunder som går skeivt har godtatt skeivt for mange ganger. Hvorfor ikke kun godta rett fra begynnelsen av og heller ta færre skritt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har skeiv fri ved fot fordi du har belønnet skeiv fri ved fot, enkelt og greit. Bakpartskontroll burde også trenes på, slik at de vet at de må jobbe med den. Men de fleste som har hunder som går skeivt har godtatt skeivt for mange ganger. Hvorfor ikke kun godta rett fra begynnelsen av og heller ta færre skritt :rolleyes:

Ja, jeg har belønnet det, fordi jeg trodde at det var lurt å først belønne at hun i det hele tatt går ved siden av meg, så belønne at hun går ved siden og ser opp osv osv. Sette krav gradvis hvis du skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har belønnet det, fordi jeg trodde at det var lurt å først belønne at hun i det hele tatt går ved siden av meg, så belønne at hun går ved siden og ser opp osv osv. Sette krav gradvis hvis du skjønner.

Da er det bedre, syns jeg, at man legger mulighetene til rette for hunden. At hunden følger deg og ser på deg kan du trene ved å gå baklengs. Når hun følger deg godt med god kontakt kan du snu deg, slik at hunden kommer i riktig posisjon. Belønn med en gang om kontakten fremdeles er der. Øk gradvis og ikke belønn en dårlig fri ved fot, de lærer fort disse hundene.

Det er bedre med 5 meter perfekt fri ved fot, enn 10 meter elendig fri ved fot. Lettere å lære inn riktig fra starten, enn å lære på nytt.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har godbiter i venstre lomme, og leken i høyre. Skal egentlig ikke ha noe å si hvor man har den. Hunden skal gå korrekt uansett. Det har noe med hva man liker, og at man er konsekvent at den ikke får gå skjevt selv om det ligge en leke/godis i motsatt lomme.

Ang belønninga fra høyre/venstre side av hunden, så se en video på Fannys hjemmeside. Den ligger i dagboka for januar mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har godbiter i venstre lomme, og leken i høyre. Skal egentlig ikke ha noe å si hvor man har den. Hunden skal gå korrekt uansett. Det har noe med hva man liker, og at man er konsekvent at den ikke får gå skjevt selv om det ligge en leke/godis i motsatt lomme.

Ang belønninga fra høyre/venstre side av hunden, så se en video på Fannys hjemmeside. Den ligger i dagboka for januar mener jeg å huske.

Har sett nesten alle videoene hennes, det er der jeg observerte godbiten på hundens venstre side!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bedre, syns jeg, at man legger mulighetene til rette for hunden. At hunden følger deg og ser på deg kan du trene ved å gå baklengs. Når hun følger deg godt med god kontakt kan du snu deg, slik at hunden kommer i riktig posisjon. Belønn med en gang om kontakten fremdeles er der. Øk gradvis og ikke belønn en dårlig fri ved fot, de lærer fort disse hundene.

Det er bedre med 5 meter perfekt fri ved fot, enn 10 meter elendig fri ved fot. Lettere å lære inn riktig fra starten, enn å lære på nytt.

Lykke til.

Takk for ditt synspunkt! Tror det er best jeg starter fra scratch, og gjør som du sier, kun belønner når hun går helt riktig. Har i det siste begynt å trene bakpartskontroll, kommer til å fortsette med det mye fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett nesten alle videoene hennes, det er der jeg observerte godbiten på hundens venstre side!

Det är nog den här överpedagogiska filmen som ni menar: http://www.klickerklok.se/movies/beloningsplac1.wmv

När jag tränar fritt följ är jag nämnligen väldigt noggrann med belöningsplaceringen. De flesta börjar inse att det är smartare att belöna med vänsterhanden än med högern, i alla fall om man inte vill ha en hund som ständigt söker sig framför benen på en. Det är en bra poäng, men belöningen från vänsterhanden kan serveras på många olika sätt. Eftersom vi måste belöna hunden någonstans, så väljer jag att lägga stor vikt vid att jag gör det på det mest ändamålsenliga sättet. Som klickertränare tror vi ibland att det bara spelar någon roll när vi klickar, och att belöningen kan komma varifrån som helst. Det går säkert, men det är skönt att slippa jobba i motvind för att hunden hela tiden förväntar sig belöning någon annan stans än var jag vill ha den. Frågan är också om inte timingen på den primära förstärkaren (godis, boll etc.) har minst lika stor betydelse som den sekundära förstärkaren (klicker eller "bra" tex.). Varför ska vi förstärka fel beteende när vi inte behöver? Jag har i alla fall sett, både på egna och andras hundar, att belöningsplaceringen har enormt stor påverkan när det gäller att få ett stabilt och snyggt fritt följ. Anledningen att många sliter med positionen tror jag är att man hela tiden förstärker fel beteende genom att belöna någon annan stans än där man vill ha hunden.

Mina prioriteringar när jag serverar godis efter klicket är därför dels att hunden är rak, dels att hunden är tillräckligt långt bak. Testa gärna själv med lite olika placeringar. Många får tipset att belöna intill sitt vänstra ben. Titta på en hund som får en godbit precis intill det vänstra benet. Är den rak i kroppen när den äter godiset? Jag har fortfarande inte sett en hund som är det, de svänger ofelbart ut med bakkroppen - och så har vi lagt grunden till snea sättanden i halterna, och förmodligen en skev gång under marsch också. Titta gärna också på din egen och andras hundar - vad sker efter klicket? Hur reagerar hunden? Jag ser ofta hundar som direkt efter klicket svänger ut med bakdelen, studsar ut från sidan eller slänger sig framför förarens ben. För mig är det att jobba i motvind. Det sätt som fungerar bäst för mig är att belöna hunden på utsidan, tänk dig i yttre mungipan. Med hundar som redan har en skev position överdriver jag gärna lite, trycker hunden bak och runt. Det gäller att inte ha bråttom när man belönar, man kan gott hålla sig i rörelse efter klicket, och fortsätta röra sig med godbiten vid hundens mun tills den är precis där man vill ha den innan man släpper godbiten. Det här är enormt svårt att förklara i text, därför har vi gjort en film som du kan titta på nedan. Mitt bästa tips är - se på hunden! Vad gör den när den äter godbiten? Be gärna någon filma dig också.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et godt og utfyllende svar! Lisa går nå skjevt med bakparten til siden, det ene frambenet foran meg og hodet foran låret mitt, hehe. Så jeg tror jammen jeg må begynne fra scratch, og kun belønne det som er riktig NÅR det er riktig. Har akkurat begynt med klikkertrening, så hun er litt forvirret stakkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...