Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny hund - Spisshund eller retriever. Mellomstor-stor hund, relativt høyt aktivitetsnivå.

Redshock
 Share

Recommended Posts

5 hours ago, Redshock said:

Hm, den er grei. Har du noen tips til å finne en god og seriøs oppdretter?

Ikke annet enn å grave og undersøke godt. Et ok sted å starte kan f.eks være å sjekke om noen av hundene i de linjene du vurderer valp fra har blitt disket fra stevner pga aggresjon på noe punkt. Se om det finnes mentalbeskrivelser. Har hundene noen meritter utover eksteriørbedømming? Møt/Zoom/Skype oppdretterne. Møt eller se fritids-, trenings- og stevnevideoer av så mange av de nærmeste slektningene som mulig, ikke bare foreldredyrene. Hvordan vokser valpene opp hjemme hos oppdretter? Er oppdretter mest interessert i penger og mangler interesse for valpenes videre liv, eller er oppdrettet mer enn en biinntekt? Hvor kunnskapsrike er de om hund generelt, avl generelt og rasen spesielt? Radens historie og stamtre, styrker og svakheter på ulike linjer, hvilke andre oppdrettere de samarbeider med mot den perfekte hunden, hva de mener det er, og om de også har litt innblikk i hva andre oppdrettere med andre mål driver med. Det er hva jeg har gjort i min jakt på riktig oppdretter av rasen jeg vil ha, og har landet på hva jeg mener er den beste oppdretteren, av den rasen, for meg. 

Jeg studerte med ei som hadde «utstillingsgolden» som førerhund, som var med over absolutt alt, forelesninger, fester og det som var, så knallgode golden fra gode oppdrettere finnes absolutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/22/2021 at 4:29 PM, Redshock skrev:

Hm, så mindre lyd i labrador? Trodde egentlig at det var ganske det samme, men dette må jeg ta inn i betraktning. Du har vel labrador, eller har hatt?.. Er det sånn at labradorene kan være litt overhormonelle i ungdomstiden - og hvordan er lydnivået i denne perioden isåfall?

Har og har hatt labrador. Vanlig og jakt. 
MIN erfaring er at den vanlige er mer kjønnsfrosk enn jaktvarianten. Lyd var/er ikke noe problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Han har det godt i buret. Det står på et varmt underlag og han har myk madrass og tepper. Mer enn nok plass til å snu seg som han vil. Han har vannskål festet på ene burveggen og må han tisse, piper han så jeg går ut med han. Det er ikke bur som er et problem her. Han legger seg inn i det frivillig på dagtid også når han skal sove. 
    • Buret er veldig begrensende, og hunder bruker ulike liggestillinger og underlag for å regulere varmen i løpet av natten. Hunder ligger gjerne stille der fordi de ikke har noe valg. Hvis valpen må gjøre fra seg eller søler når han drikker så blir det fort vått og ubehagelig å ligge der også. Lykke til med kattetreningen, du har nok en jobb foran deg der. Selv om det har gått bra før så er individer forskjellige og har ulike grader av instinkter.
    • Ja, han visste at jeg hadde katter, men mente det ikke var noe problem. Og jeg har hatt både jakthunder og gjeterhunder tidligere og det har gått veldig bra. Valpen ligger fint i buret så jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg skal endre på det? Buret står i stuen og valpen sover rolig hele natten der. 
    • Begynner å bli ei stund siden jeg hang på forum nå, ja 😄 dårlig til å sjekke svar og, ser jeg!  Det må jo bli kjøring, da!
    • Visste oppdretter at du hadde katter? Har de noen råd kanskje? Dette er jo en mix av raser som har notorisk høyt jaktinstinkt, så dette kan bli en stor utfordring. Her må det i så fall systematisk trening til med rotrening rundt kattene, belønning for å ignorere dem, og trygge områder for begge. Og det er fortsatt ingen garanti for at det går bra. Har du mulighet til å skille dem i ulike rom om natten så valpen slipper å ligge i bur?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...