Jump to content
Hundesonen.no

Recommended Posts

Hei. Er det noen som har sett slik avføring på hunden før? Min er en Bichon Havanaise, 2,5 år gammel tispe. Hun har allergi og antatt astma. Hun har hatt uhell og hatt tiltakende slim i avføring nå. Jeg tror hun fikk i seg litt katteavføring før dette startet. Jeg tror selv at det kan være bakterier i tykktarm som skaper betennelse. Jeg har dårlig råd nå, så vil spørre her før jeg tar henne til veterinær. Slik at jeg kan sette litt grenser for undersøkelse/kostnad. Noen som har sett slik avføring før?

20210706_133207.jpg

20210702_161544.jpg

Dette er veldig vanlig ved ufarlige tarminfeksjoner og kommer av at hundetarmen «kaster ut» slimhinnen for å bli kvitt patogenene (bakterier, parasitter, sopp, virus, giftstoffer). Jeg ble livredd første gangen jeg så det, og trodde hunden hadde fått i seg pølsebiter med rottegift, knuste barberblader eller noe sånt som enkelte syke hundehatere med ujevne mellomrom legger ut langs populære turstier for å gjøre verden til et bedre sted. 🙄

Veterinæren var veldig overbærende med meg da jeg småhysterisk slo på tråden kl 23:30 😂

On 7/6/2021 at 4:24 PM, Maskot said:

Dette er veldig vanlig ved ufarlige tarminfeksjoner og kommer av at hundetarmen «kaster ut» slimhinnen for å bli kvitt patogenene (bakterier, parasitter, sopp, virus, giftstoffer). Jeg ble livredd første gangen jeg så det, og trodde hunden hadde fått i seg pølsebiter med rottegift, knuste barberblader eller noe sånt som enkelte syke hundehatere med ujevne mellomrom legger ut langs populære turstier for å gjøre verden til et bedre sted. 🙄

Veterinæren var veldig overbærende med meg da jeg småhysterisk slo på tråden kl 23:30 😂

Ha ha.. er lov å være hysterisk når det er snakk om et spesielt familiemedlem 🤩

Takk for svar. Det ser faktisk ut som at du har helt rett. Nå har hun hatt fin avføring i to dager og er mer opplagt. Så er tydelig at noe skulle ut. Ser ut som at vi slipper en tur til dyrlegen. Får be om en ormkur bare. Er en stund siden så greit å bare ta en. 

Ha en god sommer ☺

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Noen driver med treningsslipp, der målet ikke nødvendigvis er å skyte noe men å gi hunden erfaring. Det er ikke noe sånt du tenker på? Slik trening har et formål, og blir noe annet enn å bare slippe dem for moro skyld. Å la hunder jage dyr uten noe videre mål og mening enn å høre hunden jage høres sært ut. For ikke å nevne at det vitner om lite respekt for viltet. Dersom du skal ha ansvar for hunden under drevet, må du nok være mer engasjert i hva hunden driver med enn å kun drikke kaffe mens du hører på losen.  Du bør ha hundepeiler på den, og følge med på den, slik at du vet hvor den er til en hver tid (de loser jo ikke hele tiden). Avhengig av hva slags sted du skal slippe selvfølgelig, men en hund kan raskt sette nesa mot traffikerte veier, gårdstun, ut av jakterrenget (der den ikke har lov å jage) eller mot andre ting i terrenget som kan være skadelig. Du må ha en viss oversikt over hva den jager, da den ikke nødvendigvis bare vil jage hare. En løs på drevet halsende hund med boghøyde over 41cm (som gjelder dunker) har ikke lov til å jage rådyr og hjort og hunden kan skade seg om den møter andre former for feil type vilt, så dette er ting du må følge med på. Ser du tegn på at hunden gjør noe den ikke burde, må du få kalt den inn eller ta beina fatt og få avskjært den. Det er selvfølgelig en del som ikke bryr seg om slike ting som jeg nevner her, men jeg mener det er veldig viktig om man ønsker å være en ansvarlig hundeeier og har respekt for lover, regler og viltet.
    • Det er vel en rimelig sjelden rase med få oppdrettere, så jeg tror du er rimelig sent ute om du ønsker deg valp i år. Jeg tipper NJFF er veien å gå, siden det er jakthunder og neppe selges til folk som ikke driver med jakt. Hva er det du ikke blir klok på med Hamiltonringen? De har en fin oversikt på kull? https://hamiltonringen.wordpress.com/avlsradet/2019-2020/  
    • På utkikk etter Hamiltonvalp. Kan være både norsk og svensk oppdrett.  Noen som vet om? Har sett litt på hamiltonringen, men blir ikke noe klokere. På forhånd takk:)  
    • Vel, de er ikke like (dvs han er veldig lik broren og ene søstra si) for det er jo blandinger. Så noen har mer lundehundpreg og noen har mer buhundpreg. Men her er min i hvert fall 😊 Han med hvitt i ansiktet er også prosjekthund, sønn av min Banzai (så han har bu/lunde-far og lunde mor. Banzai har buhundmor og lundehundfar). Veldig lik lundehund i personlighet  
    • Hvordan ser disse hundene ut? Jeg fant ingen når jeg googlet blundehund. Min drømmeblanding tror jeg må være gemyttet og "typen" til springer spaniel og størrelsen til dansk svensk gårdshund, og en pels med lengde midt i mellom.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...