Gå til innhold
Hundesonen.no

Ta en pause i hjemmealene treningen?


baroo_basenji
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har en 6 mnd gammel Basenji hannvalp. Helt fra fikk fikk han for 4 mnd siden har han vært veldig avhengig av oss. 
 

Feks så fikk han ikke til å sove/slappe av i starten hvis han ikke lå på fanget vårt eller i sofaen/senga med oss. Han fulgte etter oss overalt hvor vi gikk i leiligheten og laget et voldsomt spetakkel bare en av oss (min samboer og meg) gikk ut/på do/inn i et annet rom. Selv om den andre av oss fortsatt var tilstede. 
 

Men dette har gått seg sakte men sikkert til. Nå ligger han aldri i sofaen lengre, og om natten sover han i egen seng på gulvet på soverommet. Nå går han også ofte (flere ganger daglig) og legger seg på kjøkkenet, soverommet, i gangen eller lignende. Selv om vi er på stua. Han har heller ikke lengre noe problem med at en av oss går på do, inn i et annet rom osv. 

Men alenehjemme treningen går bare værre og værre. I starten (vi ventet til han var 4 mnd med å begynne å trene på det) så gikk det egentlig ganske greit. Litt sutring/piping i noen minutter også roet han seg ned. Var oppe i 2 timer alene da det snudde. Nå hyler han i det sekundet vi lukker døra bak oss. Han kan også bli stresset om bare en av oss drar. 
 

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Vil ikke gjøre det værre - selv om jeg ikke tror det kan bli så mye værre heller. Kan det være smart å ta en pause også begynne på nytt? Vi flytter om 1 uke. Så jeg tenkte at vi dropper å trene noe mer på det nå. Også lar vi han få 2-3 uker i nytt hjem før vi starter på nytt med treningen igjen. 
 

Noen som har positiv (eller negativ) erfaring med å ta en pause i treningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som en god idé. Gi ham en trygg pause nå, og start helt på nytt, og mye forsiktigere denne gangen. Hvis du leser litt på forumet her finner du flere tråder med mange gode råd om alenetrening. Husk spesielt å ikke bare øke tiden, men å variere. Lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, simira skrev:

Jeg synes det høres ut som en god idé. Gi ham en trygg pause nå, og start helt på nytt, og mye forsiktigere denne gangen. Hvis du leser litt på forumet her finner du flere tråder med mange gode råd om alenetrening. Husk spesielt å ikke bare øke tiden, men å variere. Lykke til!

Takk ❤️
 

Ja, har egentlig bestemt meg for at det beste nå er å ta en pause. Om ikke for valpen sin del så for min og min samboers del. Kjenner jeg blir veldig urolig/stresset for at vi ikke skal lykkes i å få han trygg mens han er hjemme alene. Så trenger en mental pause fra det jeg også. 
 

Har heller aldri hatt dette problemet før. Har tidligere hatt flere rottweilere, over mange år. Og de var veldig ukompliserte og ble selvstendige mye raskere. Ikke laget de slike hylelyder som han her heller. Høres nesten ut som han er besatt av en demon eller noe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, simira skrev:

Basenjier er veldig annerledes enn rottweilere, men det håper jeg du var forberedt på. ;) Men uansett rase er de jo individer også.

Oppdretter kan også sikkert gi deg råd om du strever.

Ja var absolutt forberedt på det. Eller innstilt på det er kanskje en bedre beskrivelse. Forberedt blir man vel kanskje aldri ?

Heldigvis så er det veldig mye annet som er lettere med han her enn med Rottweilerne. Han er snill og rolig, supergod med håndtering, kloklipp, går pent i bånd, veldig rolig i møte med nye folk osv. Så absolutt alt annet med han er en drøm ❤️
 

Så for vårt beste og hans så prøver vi en pause nå. Og starter med baby steps igjen når han har blitt vant til ny bolig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...