Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er det som definerer en rase- eksteriøret eller egenskapene?

QUEST
 Share

Recommended Posts

Som overskriften sier, hva tenker du er det viktigste når det kommer til å definere en rase, eksteriøret eller egenskapene? Hvis man tar en rase med snevert bruksområde som f,eks harehund , vil det da fremdeles være samme rase om man avler vekk ‘problematiske’ ( les rasetypiske) egenskaper for å gjøre hunden mer ‘familievennlig’? Med en hensikt å ‘redde’ rasen fra utryddelse.  Jeg vil anta  at de for de fleste med et nogenlunde gjennomtenkt hundehold er egenskapene til den rasen man velger ha relativt stor betydning for valget?  Hvor mange ville f.eks valgt cavalier om rasen i realiteten var en bullterrier ( mht egenskaper) i cavalier ‘kostyme’? 

For egen del tenker jeg at det er uinteressant om en hund er aldri så rasetypisk/vinnende eksteriørt om den mangler rasetypiske egenskaper, hvilket jo i de aller fleste tilfeller var årsaken til at rasene ble skapt i utgangspunktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border Collie er jo en rase som er avlet frem pga. bruksegenskaper. Så der er det skrekkelig stor forskjell på hvordan en BC ser ut. Enorm forskjellig. Av og til lurer jeg på hvorfor de ikke bruker litt mer i utseende, og fremmer en pen velbygget kropp. Men enkelte har den holdningen at gjeter den sauer, så har den en velbygget kropp. Sikkert ment at hadde HD'en, underbittet, og "kuhasene" plaget hunden så kunne den ikke vært en god gjeterhund.

Min hund sin rase har et pent utseende. Så det er greit. Men det er jo en bruksrase som er ganske intens, har høyt aktivitetsnivå (kan lett gå opp i stress), og er reservert mot mennesker. Ikke en hunderase for de fleste

Tenk om jeg fant ett individ av samme rase som var en god arbeidshund, men ikke så mye intensitet at det lett går opp i stress. Og at den elsket alle mennesker. Vært litt mer labrador liksom. Da hadde jeg kanskje avlet på den, selv om egenskapene er "feil". Hadde det vært dumt? Eller hadde det gjort at flere ville ha en slik hund/rase?

Før i tiden trengte vi hunder på en annen måte. De skulle vokte gården, bli med på jakt, gjete husdyrene osv. Men folk flest trenger jo ikke slike hunder i dag. Vi vil ikke ha en hund som vokter den lille blokk-leiligheten vår. Folk flest går ikke på jakt. Og vi har ikke så mange husdyr som må gjetes på.

Jeg tenker at det sikkert er naturlig at raser må endres, eller så dør de ut for behovet er ikke der lenger. Man ser jo hvor mange, som vil betale så mye, for en kobber-dog. Mange ønsker seg søte hunder uten de store bruksegenskaper. Er det lettere å lage nye "raser" enn å endre dem vi har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...