Jump to content
Hundesonen.no

Hund hevelse over tapp bakside frambein

Recommended Posts

Hunden min, en spinone på 30kg, tok seg en løpetur etter en katt eller noe annet for 3 uker siden. Nå han kom tilbake ville han ikke gå på ene forbeinet. Jeg fant ut ved å undersøke ham at han hadde gjort seg noe like over den tappen som stikker ut bak, øverst på labben. Den tappen var fin, men rett over der var det markant hovent. Han hater dyrleger, det er veldig stress for ham, og på slike skader som dette, er min erfaring at de ikke gjør mer enn det jeg kan tenke meg fram til selv, så jeg droppet å dra dit. 

Han kunne gå på beinet, men han haltet sterkt. Jeg tenkte at er noe brukket, vil han ikke kunne gå på det. Så jeg regnet med det er en slags kraftig forstuelse, eller en kraftig strekk av sene, muskelfeste e.l. Dette var sent på kvelden, så ville se han an neste dag. Fortsatt veldig halt, ville helst ikke gå på det i det hele tatt, men kunne såvidt halte seg en halv km for å gå på do. Påfølgende uke tok jeg dag for dag, og se om det ble noen bedring. Det ble det, men det gikk sakte. Vi gikk så korte turer som mulig, kun for å komme på do, og veldig sakte. Jeg passet på at han ikke gjorde noe som kunne forverre det. Veldig lite aktivitet i ca ei uke. Han haltet mindre og mindre, gikk 1 km, så 2, så 4 og 5, etter 1,5 uke + var det ingen halting. Nå er det ingen halting eller noe. Men hevelsen er fortsatt markant. Absolutt ikke så mye som den første uka, men markant forskjell fra det andre beinet. Han er glad og aktiv, som vanlig. Men, etter en del aktivitet, f.eks en 5 km tur, pluss en del lek i hagen etterpå, kan han noen ganger lette på beinet, eller avlaster det når han står og sitter. 

Synes det er rart at hevelsen er såpass merkbar fortsatt. Er det noen som har opplevd lignende, og kan dele litt innsikt? 

Skjermbilde.PNG

Det er bare en ting å gjøre og det er å ta turen til en veterinær. De vil sikkert heller ikke gjette på hva som plager hunden din (akkurat som vi andre på forumet heller ikke vil/kan gjøre), men de kan sjekke foten hans ordentlig. Så får hunden din forhåpentligvis den hjelpen den trenger.

Jeg ville dratt til veterinær, å det etter bare noen dager med halthet. Om så bare for å få smertestillende om det ikke var noe annet galt, men nå tyder det jo på at det er noe feil fremdeles iom at han avlaster det så lenge etterpå. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Hos dalmatineren er det krysset inn engelsk setter og det har det vært delte meninger om. Jeg synes det er positivt. Men det er jo flere raser som har dette problemet. Vi har jo også blundehund her i Norge. Og setter krysninger. synes også det er snakk om at det er noe med Mops i England. Jeg synes hvertfall det er positivt.
    • Jeg er ikke så stødig i finsk at jeg klarer å holde meg helt oppdatert, men slik jeg forstår det var det engelsk cocker man ønsket å krysse med i Finland. Problemet var bare at når man satte i gang systematisk helsetesting viste det seg at en såpass stor andel cockere også har de sykdommene man ønsker å avle bort hos cavalier, at det ville være meningsløst med en slik krysning. Jeg tenker at det uansett vil være positivt å utvide genpoolen, men samtidig synes jeg ikke cocker er et godt valg ettersom de har en helt annen mentalitet enn cavalier. I Nederland testet man vel alle mulige slags miniatyrraser, som egentlig ikke har noe som helst annet til felles med cavalier enn størrelsen, og også der var det for stor forekomst av sykdom til at man anså det som hensiktsmessig å sette igang med krysning. Status per i dag på disse prosjektene vet jeg dessverre ikke noe om, men jeg håper ikke de gir seg så lett. Spesielt Finland er jo veldig frempå når det gjelder ulike krysningsprosjekt, så der tipper jeg arbeidet fortsetter.
    • Hvilke raser ser de på i England, Nederland og Finland? Det er vel delte meninger om hvilken retning cavalieren skal tas i ved innkryssing. Er de rene selskapshunder, er de friluftshunder, er de jakthunder? Har sett raseentusiaster som jakter med dem i England. For meg er de rene selskapshunder med den pelskvaliteten og størrelsen, samtidig som de er aktive og glade i gjøre noe. Har tenkt mye på mulige innkrysninger og ikke kommet frem til én rase jeg synes passer godt nok. Cavalieren er veldig spesiell, og ingen raser likner nok. Det vil bli en helt annen type hund. ..hvilket er nødvendig mtp kraniet. Trasig når utavl av en ellers fin rase må gjøres av nød og ikke av interesse. 
    • Jeg vil bare nevne at jeg kunne ikke forlate min nåværende hund før hun ble 4-5mnd gammel. Hun var så utrygg at hun stod og hyyylte om jeg bare gikk ut med bosset. Jeg lot henne få lov til å trenge meg, og tok det i hennes tempo. Når hun ble rundt 6mnd kunne hun være alene mens jeg var på jobb, så det gikk fort når det løsnet. Men veien dit var kronglete og jeg var helt sikker på at hun kom til å få seperasjonsangst. Jeg tror du bare må puste med magen og ta det i valpens tempo, selv om det er frustrerende. 
    • 👍 Det er vel 40-50 hunderaser som er i gruppen gjeterhund. Men ærlig talt så blir vel de aller aller fleste gjeterhunder aldri brukt til gjeting. Og det går vel greit? Hvor mange schæfere, groenendael, maller osv blir brukt til gjeting? Hvis f.eks alle gjeterhunder måtte brukes til gjeting, så hadde det vært langt færre hunder her i verden. Jeg syns det er helt flott at raser kan tilpasses behovet vi nå har til hunder. For folk flest trenger ikke gjeterhunder, vakthunder, jakthunder osv, det er vel derfor «cobberdog» er såpass populære? De er liksom bare hunder som skal fungere godt som familiehunder. Det er det folk flest vil ha. Og det er vel det de fleste hunder blir brukt som? De fleste gjeterhunder jeg kjenner blir aldri brukt til gjeting (det gjelder også Border Collie) Noen velger å gå kurs for å lære hunden sin å gjete, men de kommer aldri til å bli aktivt brukt som gjeterhund, for eierne har ikke sau. Og jeg kjenner flere sauebønder som ikke har gjeterhund, selv om de har sau. Fordi de ikke trenger gjeterhund på den måten de nå har sau. De forskjellige hunderaser er blitt utviklet etter menneskenes behov. Og etter hvilke utseende vi liker/vil at de skal ha. Og nå er vårt ønske vi kanskje bare enda et familiemedlem som ikke trenger noen voldsomme bruksegenskaper, eller et ekstremt utseende. 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...