Jump to content
Hundesonen.no

Recommended Posts

Jeg ser ikke problemet. Jeg driver med slektsforskning, og det er mye morsomme navn √• finne bakover i tid ogs√•. I tillegg til overlappingen av kulturer som vi har i v√•r tid og ikke minst fokus p√• identitet og kj√łnnskategorier s√• kan det jo bli mye "rart". S√• lenge navnet ikke er til skade for ungen tenker jeg det m√• v√¶re helt greit. Unng√• Quisling, liksom.

Muligens fordi jeg også driver med rollespill, men jeg synes ikke de fleste av navnene oppgitt i artikkelen var spesielt rare. :P

• Like 3
4 timer siden, simira skrev:

Jeg ser ikke problemet. Jeg driver med slektsforskning, og det er mye morsomme navn √• finne bakover i tid ogs√•. I tillegg til overlappingen av kulturer som vi har i v√•r tid og ikke minst fokus p√• identitet og kj√łnnskategorier s√• kan det jo bli mye "rart". S√• lenge navnet ikke er til skade for ungen tenker jeg det m√• v√¶re helt greit. Unng√• Quisling, liksom.

Muligens fordi jeg også driver med rollespill, men jeg synes ikke de fleste av navnene oppgitt i artikkelen var spesielt rare. :P

Jeg m√• nok innr√łmme at slike navn gir meg assosiasjoner til rosabloggere og white trash..ūüė̬†Navnet skjemmer ingen heter det visstnok men det er ikke til √• komme bort fra at visse navn eller skal man si typer navn ikke er til fordel for b√¶reren. Interessant nok knyttes f.eks visse navn til folk med ‚Äėgodt‚Äô kjennskap til politiet.¬†

Helt OT ; slektsforskning h√łres jo for s√• vidt interessant ut men egen interesse har strandet p√• det faktum at det antas at ca 10 % ¬†av alle barn har feil oppgitt far p√• f√łdselsattesten. Akkurat det m√• jo v√¶re litt demoraliserende s√• og si, skal man drive med slektsforskning?¬†

Tenker på hva folk het rundt forrige århundreskifte, og at de sikkert syntes det samme om navnetrendene rundt andre halvdel av det århundret som vi synes om de nye navnetrendene nå.

Fra Fredrikke, J√łrgine, Doris, Johannes, Alice og¬†Wedel¬†til enstavelsesord som¬†Gerd, Liv, Rolf,¬†Leif, Ann og Ulf, som ga¬†2-3¬†stavelser p√• sine barn:¬†Linda, Ronny, Marthe, Mari,¬†Bente og¬†Roger, som ville ha litt til¬†og d√łpte¬†Cathrine, Jeanette, Elisabeth, Marianne, Fredrik, Marius,¬†Thomas og Andreas, som¬†ble nostalgiske og ville¬†tilbake til J√łrgine, Alice, Fredrikke, Mattias, Oliver¬†og Johannes, ...and now this?! En f√•r bare late som en ikke synes det er rart om en skal klare¬†passere som 29-√•ring ūüėČ

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Hei¬†ūüėĀ¬† Vil noen fortelle litt om Collie‚Äôen? Personlige erfaringer gjerne, da alt ¬ęfagstoff¬Ľ er slukt hundre ganger.¬† ¬† Vi har en liten voksen tispe fra f√łr av, CCPP blanding, og etterhvert √łnsker vi oss en litt st√łrre hund. Collie har alltid vert min favoritt. Vi bor landlig p√• g√•rd med sauer og hester, har katter og barn fra skolealder og opp. Har hatt hund de siste 11 √•rene og g√•tt b√•de hverdagslydighet, agilitykurs osv. Liker oss p√• turer i skog og mark, og trenger en hund som kan v√¶re med ¬ęp√• alt¬Ľ, men som samtidig kan l√¶res en fin avknapp innend√łrs.
    • Jeg er wannabe-veganer av dyrevernshensyn. D.v.s. at jeg lever ikke i Utopia, men p√• planet earth, og tror ikke en vegansk verden er mulig, eller at hunder lever godt som veganere. Det sagt, s√• synes jeg vi burde pr√łve begrense¬†hva jeg synes er dyremishandling i det industrielle landbruket, og lurer p√• om det vil fungere √•¬†fore delvis vegetabilsk, med en viss andel vegansk t√łrrf√īr i kombinasjon med¬†mer tradisjonelt t√łrrf√īr, i tillegg til¬†fisk og¬†sau, og litt viltkj√łttsnacks til fest. √Ö gi hunden kjemisk/enzymatisk ubearbeidede belgfrukter er ikke aktuelt. Jeg er interessert i et vitenskapelig basert ¬ęlab-f√īr¬Ľ som supplement til mer tradisjonell kost og evt tilskudd som kanskje trengs. Hundeern√¶ring er komplisert, og jeg har kun generell basiskunnskap i biokjemi,¬†celle- og molekyl√¶rbiologi ‚ÄĒ¬†ingen detaljkunnskaper¬†om hvordan proteinkatabolisme og¬†-anabolisme¬†foreg√•r¬†i en hund. I¬†tillegg foreligger¬†vitaminer og mineraler i forskjellige former som absorberes og utnyttes i ulik grad, og det vet jeg heller ingenting om hvordan fungerer i en hund.¬†Fett er heller ikke ett fett. Er det noen proteiner hundene ikke bygger lett fra bare aminosyrer, men krever som polypeptider? ..for om de bygger alt fra aminosyrer, s√• kan de jo f√• alle n√łdvendige proteiner fra vegetabilske kilder dersom disse er forbehandlet riktig. Hvordan ser hundens fettmetabolisme ut?¬†Jeg har vanskelig for √• se for meg at den er optimal p√•¬†bare plantefett. Jeg¬†tror¬†hunder¬†trenger animalsk fett i kosten.¬† Et hinder for √• i det hele tatt kunne lage gode¬†plantebaserte f√īr¬†er cellulose. Er celleveggene ordentlig brutt ned og fjernet fra¬†de kommersielle plantebaserte f√īrene?¬† H√•per tr√•den ikke havner i debattkjelleren. √ėnsker en seri√łs,¬†vitenskapelig og rent informativ diskusjon om dette, s√• fri¬†for synsing og f√łlelser som mulig.¬†Noen som har peiling? ¬† ¬†
    • N√• har jeg flere enn to per n√•, riktignok, men jeg √łnsker ikke f√¶rre enn to samtidig. En ting er for min del, en annen ting er selskapet de har i hverandre. Det forutsetter dog en velfungerende flokk, noe jeg har v√¶rt veldig heldig med her hjemme. I selskap tenker ikke bare at de leker ute, men kosen med √• ha en partner in crime, st√łtte og rett og slett selskap b√•de n√•r vi ikke er der, men ogs√• n√¶rhet. Mine hunder ligger feks. i dunge sammen av eget valg, og n√•r en hund er vekke fra flokken s√• merker de det.¬† Til bruk er jeg f***ed med bare √©n gjeterhund, om den skades eller blir syk s√• st√•r jeg uten min h√łyre h√•nd i arbeid, og noen arbeidsoppgaver krever flere enn √©n. Jeg foretrekker ogs√• √• kunne rullere hvem som arbeider eller trenes, b√•de for slitasje, men ogs√• for √• holde hodet og treningen friskere. Har jeg en d√•rlig dag med en, s√• bytter jeg rett og slett bare hund om jeg ikke f√łler for √• kampe den dagen. I gjeting en s√• blir det naturlig at en f√•r hoveddelen av fokus den dagen det trenes, enten fordi det skal opprettholdes, finslipes eller l√¶res noe nytt. S√• om den f√•r 2-3 √łkter, s√• f√•r de andre kanskje bare 1 eller hjelpe til med praktiske oppgaver.¬† Det sagt, s√• trives jeg best med √• konkurrere med en av gangen, v√¶re seg rally, lydighet eller gjeterhundpr√łver. To g√•r ogs√• bra, men flere enn det blir rot i hodet mitt (ogs√• pga. spredning i klassene). Samt er det en st√łrre utfordring √• ha med seg flere hunder p√• tur, reise osv.¬† N√•r jeg er ferdig med dette med gjeterhund og hundesport, og bare vil ha hund for kos, s√• kan jeg tenke meg √• bare ha √©n hund for min egen del. Men likevel, s√• kan jeg fint se for meg √• ha to, bare ikke flere emn d√©t
    • Huff s√• trist! ūüė쬆H√•per det g√•r bra med deg / dere! Tusen Takk som deler! Hvor mye veide din hund? Jeg tror vi gir dobbelt s√• mye. To tabletter. (24 kg hund) Ja vi merker veldig mye til t√łrstheta¬†her. Det drikkes flere liter vann hver dag og masse tissing. Har til og med tissa inne da vi ikke fulgte med stakkar! Vi var ute 3 ganger i natt.¬† Hu her er fortsatt veldig slapp og sliten. Vil helst ligge ute i hagen eller ute p√• verandaen og vil ikke leke eller lignende. N√•r vi er ute p√• tur er hu ganske fin form. Traver lett og er interessert i buskas og lignende. Hu trekker ikke lengre og stopper med en gsng det er motstand i sela. Hu er trekkhund og vanligvis jobber hu ganske fint p√• tur. (Bare s√• det er sagt √łnsker jeg ikke at hu jobber n√•, poengterer bare at hu ikke er normal ūüôÉ). For oss er bivirkningen med h√ły stor appetitt en velsignelse da hu trolig pga sykdommen blitt veldig tynn.¬†¬†
    • Min hund fikk autoimmun hjernehinnebetennelse i begynnelsen av november og skulle g√• p√• kortison i 4-6 mnd. Han skulle ha 20 mg morgen og kveld t.o.m. februar og deretter begynne √• trappe ned p√• dosen. Dessverre t√•lte ikke leveren hans kortisonbehandlingen og n√•r vi oppdaget det i slutten av januar var det for sent. Mistet han 11 dager f√łr han ble 1,5¬†√•r¬†ūüėʬ†Dyrlegen sa hun hadde aldri behandlet en hund som reagerte s√• kraftig p√• det. Jeg leste litt p√• noen dyrlegenettsider etterp√• og enkelte hunder er visstnok "over-sensitive" for kortison.¬† Sjako ble veldig t√łrst av √• ta de, noe som er en helt vanlig bivirkning, og dermed ble det selvf√łlgelig ogs√• mange tisseturer i l√łpet av en dag. Ca hver 2-3 t. Han m√•tte ut 1-2 ganger i l√łpet av natta ogs√•. Mange kan bli forferdelig sultne av √• g√• p√• det og spiser/stjeler alt de kan f√• tak i, men det gjorde heldigvis ikke han. En annen bivirkning er muskelsvinn¬†og han mistet ganske mye p√• de 2,5 m√•nedene. Men bortsett fra de tingene var han akkurat like glad og spretten og leken som f√łr han fikk hj.h.betennelsen.¬†Symptomene han hadde f√łr han fikk diagnosen (feber, stiv og vond nakke) forsvant bare 6-7 timer etter at han fikk f√łrste kortisondose intraven√łst p√• dyreklinikken der de tok spinalpr√łven og han fikk ingen problemer med det mer. Beklager kjipt svar p√• det du spurte om, men jeg ville bare gj√łre deg obs p√• det med at leveren til Sjako ikke t√•lte kortisonen. H√•per din hund blir helt frisk igjen¬†ūüėä
  • Nylig opprettede emner

• Create New...