Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Jeg har en ung border collie (10 uker, så meget ung) som biter barna i huset når han blir glad. Hvis de kommer hjem og roper på han så hopper han men så glefser han etter de. Noen som vet hvordan man kan stoppe dette? Han biter ikke store voksne

Han biter også sko, sokker og alt annet utenom lekene hans, de blir fort kjedelige hvis han ikke har noen å leke med. Hvis man prøver å ignorere han, sette seg utilgjengelig for han, så fortsetter han med en gang han klarer. Tips?

forresten!! har hørt at man ikke skal laste kongler/baller/leker og få de til å jage de fordi de kan begynne å jage alt annet? er det sant? 

første innlegget mitt sp vet ikke om det er på riktig «side» ?

C298F735-B3E0-4F89-B3D0-AEB2C0C837FF.jpeg

Endret av krictic
Skrevet

Jeg har akkurat hentet valp selv, har ikke så mye erfaring enda.
Men jeg merker at det lønner seg å ha noen IQ-leker. Snuse rundt etter godbiter, og bruke hodet mye. Prøv å gjem gobiter rundt om kring og lær han å søke :)

Og når du ser han blir overtrøtt, rydd vekk lekene og vær rolig. Jeg må ofte gjemme hendene mine. Så tar det noen minutter før han legger seg til å sove :)

• Thanks 1
Skrevet

Avledning har vore gull verdt her også - og det er heilt vanleg at dei er meir leikne (‘bitete’) på ungar enn vaksne. Fordi ungane opplevest som meir leikne... ? Her har ungane ofte hatt enten ei leike eller nokre godbitar i lomma. Så kan dei enten gå direkte i trening med han - det likar han godt (veeeeldig godbit-motivert han vår, altså!! ?), eller evt tilby han 'akseptabel' leik.

Elles: gå inn og stå mellom når det vert voldsomt - då vert det mindre moro... Altså mellom barna og hunden.

Skrevet

glemte å nevne st han kan bli litt av en gærning på tur. han leker med føtter,  og da kaster jeg ofte ut noen godbiter for å roe han ned men han er så gira at det fungerer ikke. på de turene er det ofte at jeg først begynte med tur fordi han hadde så mye energi.

Skrevet

Hvis du gir han godbiter når han biter så får han jo belønning. Leke med føtter = godbiter

sliter litt med det samme. Så da stopper jeg. Fikk akkurat tips om å leke litt og kaste ball for p bruke litt av den energien før man prøver å gå tur. Det skal testes i morgen

• 2 weeks later...
Skrevet

Prøv i første omgang å avlede med en leke, om det ikke funker må du bruke timeout :) Et eneste bitt = ta han inn på et kjedelig rom der han må være alene eller i et tomt bur (timeout skal være kjedelig). Der trenger han bare å være noen sekund før du lar han komme ut og prøver på nytt, men ikke slipp han ut om han lager lyd. Tre sekund med stillhet så kan du slippe valpen ut. 

Om han biter igjen er det ny timeout med engang. Slik fortsetter du til valpen forstår at biting fører til at alt gøy stopper opp. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ikke et dumt spørsmål i det hele tatt! Det er faktisk veldig lurt å tenke på både helse, mengde og hva slags belønning man bruker. Til valp ville jeg brukt små, myke godbiter som er lette å spise raskt. Poenget er at bitene skal være bittesmå, spesielt når du belønner ofte. Bruker du mye godbiter i trening, kan du gjerne ta litt av dagsrasjonen og bruke den som treningsmat. I starten belønner man ofte, fordi valpen skal forstå hva som lønner seg. Etter hvert som atferden blir mer stabil, kan du begynne å belønne mer variert: noen ganger godbit, noen ganger ros, noen ganger lek, noen ganger å få snuse, hilse eller løpe videre. Lek kan også være en veldig god belønning, særlig for valper som synes drakamp, jaktlek eller leke sammen med deg er gøy. Du trenger ikke ha alle lommer fulle for alltid, men i valpeperioden er det smart å ha belønning lett tilgjengelig. Etter hvert faser du ikke belønningen helt ut, men du belønner sjeldnere og mer strategisk. Jeg har skrevet mer om ulike typer belønning her: Belønning – hvordan og med hva belønner jeg hunden min?
    • Jeg har en venninne som har to hunder mad navn Emmy og Lilly, så det var litt morsomt! Jeg synes Emmy er finest av de tre
    • Ja, det kan absolutt virke som om en hund har “null sosiale ferdigheter”, spesielt hvis hun har hatt lite gode erfaringer med andre hunder, dårlig sosialisering, mye stress eller har lært at konflikt er den tryggeste strategien. Men ofte handler det ikke om at hunden “ikke gidder å forstå”, men at hun blir så stresset, usikker eller gira at hun ikke klarer å lese signalene godt nok. Da kan hun enten bli for intens, gå for tett på, overse dempende signaler eller reagere kraftig når andre hunder sier ifra. Jeg ville ikke latt henne “finne ut av det selv” med andre hunder hvis det stadig ender i konflikt. Da får hun bare mer trening i feil strategi, og de andre hundene får en dårlig opplevelse. I stedet ville jeg jobbet med veldig kontrollerte møter: god avstand, rolige hunder, korte økter, parallelle turer og pauser før det bikker over. Målet er ikke nødvendigvis at hun skal bli sosial med alle hunder, men at hun lærer å være rolig rundt andre hunder uten å måtte bort, mase, kjefte eller skape konflikt.
    • Hei! Jeg ville vært litt forsiktig med å tolke dette som “bølling”, selv om det kan se sånn ut. Hos usikre hunder kan bjeffing fort bli en strategi som fungerer: “jeg bjeffer, og da får jeg mer kontroll / den andre hunden holder avstand”. Selv om nabohunden er snill, betyr ikke det nødvendigvis at Lilje opplever situasjonen som trygg. Jeg ville derfor ikke latt henne være tett på ham når hun kjefter, men heller bruke ham som en trygg treningshund på større avstand. Gå parallelle turer der hun slipper direkte kontakt, blikk og press. Belønn rolig atferd, snusing, kontakt med deg og det å kunne se ham uten å reagere. Hvis hun begynner å kjefte, er dere sannsynligvis for nærme eller situasjonen varer for lenge. Målet er ikke at hun skal “skjerpe seg”, men at hun lærer en annen strategi enn å skremme bort. Og for nabohundens skyld er det helt fair å skjerme ham fra å bli kjeftet på tett oppi. Jeg ville fortsatt brukt snille hunder i treningen, men med mer avstand, kortere økter og mindre direkte samhandling. Jeg har skrevet mer om dette her: Hunden bjeffer på andre hunder – hva kan du gjøre?
    • Hei! Dette høres ut som en hund som allerede går med ganske høyt stressnivå, og da kan bilkjøring fort bli veldig overveldende. Særlig for en omplasseringshund som fortsatt er i en ny situasjon. Jeg ville forsøkt å dele biltreningen opp i veldig små steg, og ikke bare “kjøre mer” for at hun skal venne seg til det. Start gjerne med bilen helt i ro: gå bort til bilen, belønn, gå vekk igjen. Etter hvert kan hun være inni bilen uten at dere kjører, så med motoren på, og til slutt veldig korte kjøreturer. Målet er at bilen gradvis blir forutsigbar og trygg, ikke noe hun må “holde ut”. At hun ikke takler å være alene i bilen, ville jeg trent på separat og på samme måte: så korte avstander/sekunder at hun ikke rekker å få panikk. Jeg har skrevet en mer konkret steg-for-steg-guide her: Biltrening for redde hunder
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...