Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Heisann! 

nå har valpen min bikket 4 måneder (tibetansk spaniel) og i og med at jeg ikke kan ha han med på jobb for alltid så har vi startet alene hjemme trening. Tenkte jeg skulle begynne litt smått. Til nå har jeg hatt han med på jobb siden jeg fikk han. Fra og med forrige uke har jeg begynt å ha han med på jobb fra 07-11 også tatt han med meg hjem klokka 11 å latt han være alene helt til klokken blir 15. Han er jo så klart veldig glad for å se meg hver gang jeg kommer hjem og leiligheten er som han var når jeg forlot ham. 
men spørsmålet mitt er da, syns dere dette er riktig måte å trene han på? Eller bør jeg gjøre noe annerledes? Kan også legge med at jeg har verandadøren åpen sånn at han blir vandt til at det er lyder som kommer utenifra (er dette riktig) Gjerne kom med tips.

1BC5DBFD-4896-479D-8347-BB01EF9AA487.jpeg

Skrevet

Jeg synes det høres ut som en god fremgangsmåte! 

Jeg fokuserer litt omvendt med min hund da jeg lærer henne morgenrutinene med at vi går tur og så må hun være alene en stund.  Jeg kommer hjem til lunsj og tar hjemmekontor resten av dagen. Denne tiden blir forskjøvet lengre og lengre etterhvert. 

Du må se an hva som funker for dere mtp lyder. Min hund er skeptisk til lyder i blokken så jeg har radioen på når hun er alene hjemme. Jeg tror støyen hadde vært for skummelt for henne om jeg hadde hatt verandadøren åpen.

• 2 weeks later...
Skrevet

Dette syns jeg er det "skumleste" med valpetreningen. Det stresser meg en del. Vi har tre uker igjen med ferie heldigvis, Messi er 12 uker, og vi er forholdsvis godt i gang med treningen. I dag var han alene rett over 1 time og kunne nok vært det lenger, men da kom katten med et bytte i munnen, så jeg rømte inn før hun kom til døra ? (jeg satt ikke ved døra før de siste 10 minuttene). 

Vi prøver på å jobbe inn treningen som del av morgenrutinen. Det er jo det som blir mest vanlig fremover. Samtidig er det litt vanskelig når noen i huset har ferie... 

Jeg har et håp om at min siste ferieuke kan deles i to og at jeg bare har halve dager på jobb de to ukene.

Lykke til til alle andre som trener på hjemme alene-tid ?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...