Gå til innhold
Hundesonen.no

Byll og ødem


Recommended Posts

Hei! For 10 dager siden var Mira, min bordeaux dogge, hos veterinær og fjernet en brukket klo som skapte ubehag. Samme dag var hun litt hoven i nakken, etter sprøytestikket med sedasjon. Det var litt hovent hele uken  men plutselig eksploderte det i en enorm hevelse, og mye væske som samlet seg på begge sidene av halsen. en uke senere. Ringte veterinær igjen, og hun ble tatt inn til undersøkelse samme dag. Fikk beskjed om å ha is i magen og se det an, og ringe hvis det ble større. Det ble det dagen etter, og vi dro til veterinær igjen. Da tømte de det som var en stor byll med abscess på nakken, og ga beskjed om at væsken på siden var ødem væske, og ville gå bort av seg selv. Som den bekymrede hundeeier jeg er så lurer jeg på om noen har opplevd noe liknende? Er det vanlig å reagere slik på sedasjon? Begge veterinærene sier at de ikke vet hva det kommer av, men det må da ha noe med sprøyten å gjøre? Eller? 

Takk for alle svar og erfaringer! 

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dyrlegene sier de ikke vet det så er det vel ikke sannsynlig at noen tilfeldige på et forum vet det. Det kan ha vært reaksjon på sprøyten, men lite å gjøre med isåfall (men er det vanlig å sette den i nakken? Kan ikke huske at det har vært gjort med mine).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vet ikke hvor det er vanlig å sette den, men de satte den hvert fall i nakken. Skjønner at tilfeldige på et forum ikke kan vite hva dette kommer av, men det kunne vel hende noen hadde erfaringer eller opplevd noe liknende :) Forresten glemte jeg å skrive at veterinæren tømte byllen og spylte den ut ved siste besøk! Noe merkverdig at de dagen før ikke ville gjøre noe med den...

Endret av Helene.Mira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sedasjon settes i utgangspunktet subkutant(under huden), intramuskulært(i en muskel, kan settes f.eks. i nakke, rygg, lår), eller intravenøst(i en blodåre, f.eks. i et forben). Her høres det ut som sedasjonsprøyten ble satt subkutant eller intramuskulært, og da er det ikke uvanlig å sette sprøyten i nakken. 

Når man stikker en sprøyte gjennom huden så er det jo alltid en liten sjanse for at man kan introdusere bakterier gjennom sprøytestikket. Uansett hvor hygenisk man prøver å gjøre det. Noen ganger man også få en lokal reaksjon/irritasjon i vevet rundt sprøytestikk/medikamenter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
På 3/19/2020 at 8:13 PM, Helene.Mira skrev:

Hei! For 10 dager siden var Mira, min bordeaux dogge, hos veterinær og fjernet en brukket klo som skapte ubehag. Samme dag var hun litt hoven i nakken, etter sprøytestikket med sedasjon. Det var litt hovent hele uken  men plutselig eksploderte det i en enorm hevelse, og mye væske som samlet seg på begge sidene av halsen. en uke senere. Ringte veterinær igjen, og hun ble tatt inn til undersøkelse samme dag. Fikk beskjed om å ha is i magen og se det an, og ringe hvis det ble større. Det ble det dagen etter, og vi dro til veterinær igjen. Da tømte de det som var en stor byll med abscess på nakken, og ga beskjed om at væsken på siden var ødem væske, og ville gå bort av seg selv. Som den bekymrede hundeeier jeg er så lurer jeg på om noen har opplevd noe liknende? Er det vanlig å reagere slik på sedasjon? Begge veterinærene sier at de ikke vet hva det kommer av, men det må da ha noe med sprøyten å gjøre? Eller? 

Takk for alle svar og erfaringer! 

Hvordan gikk det med byllen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...