Gå til innhold
Hundesonen.no

Side med avstand til skolene

Ingvild

Recommended Posts

Skrevet

Hei. Jeg er i tvil om hvilken skole jeg skal søke på, og det begynner å haste litt snart, men det er en helt annen sak. Spørsmålet mitt er om noen veit av noen sider hvor man kan skrive inn adressen sin og hvilken skole det gjelder, eller noe sånt, for å finne ut hvor langt fra skolen man bor? Eventuelt, er det noen som veit om hvordan man regner ut avstanden fra hjemmet til skolen?

Her i Trondheim har vi nemlig sånn seks-kilometers-grense, det vil si at for å komme fremst i køen på søknadslistene må du bo mindre en seks km fra skolen. Jeg tror jeg bor mer en seks km fra skolen jeg lurer på (Trondheim Katedralskole), men jeg lurer på hvor mye. Og om det regnes fra nærmeste bussholdeplasser, eller langs veistrekningen til skolen, eller langs gang- og sykkelstier osv. Jeg har spurt rådgiver men hun visste ikke helt selv, men hun trodde det var rundt 6,1 km fra Katta til gata mi. I følge veibeskrivelsene på kvasir.no er det 7,9. Jeg er forvirra.

Skrevet

Når de måles hvor lankt det er så tar di og måler fra utgangsdøra di og bort til skolen. det er hvertfall det di har gjort hos oss.

Skrevet

om nærskolen din ikke har linjene du vil søke på, kan du selv velge nærskole. men nå vet jo ikke jeg om katedralskolen er nærskolen din..det blir vel brundalen det..

Skrevet

tuppetroll: Joda, men veien jeg må gå/sykle til Katta er jo ikke den veien vi kjører ned. Derfor vil avstanden bli kortere/lengre, alt etter som.

Nina: Har allerede spurt rådgiver, men hun hadde ikke noe særlig fornuftig å komme med, hehe.

Marie: Jo, Brundalen er nærskolen min for allmennfag, forsåvidt har jeg tre skoler med allmenn innenfor seks-kilmoetersgrensa, men jeg vil jo ikke gå på noen av de skolene (jeg vil gå på Katta pga fagene og miljøet/skolen). Jeg kan jo eventuelt legge med i søknadsskjemaet at jeg vil begynne i klassen som har naturfag delvis på engelsk, og si at jeg tenker på å gå IB, selv om sistnevnte er mindre sannsynlig.

En ting er i alle fall sikkert. Kommer jeg ikke inn på Katta går jeg på Skjetlein.

Skrevet

...eller du kan snakke med Heidi/Pippin som er rådgiver på en skole i Trondheim :icon_redface:

Jeg tror det er dette kartet som blir brukt. Det er mest nøyaktig, fordi sykkelstier og gangveier er lagt inn:

http://www.gislink.no/skoleskyss/index.jsp

Jeg synes det er like greit å bruke kvasir kart. Skriv inn adressen din og adressen til de aktuelle skolene, så får du vite nøyaktig avstand.

Skrevet

Hehe, det der var komplisert. I luftlinje fant jeg ut at det er omtrent 4680 meter, men jeg skjønte ikke helt åssen jeg får til å sjekke hvor langt det er langs veier og gang- og sykkelstier.

Når det er sagt lurer jeg på om læreren min ikke nevnte en gang en side hvor man kunne få vite avstanden slik den regnes. skt.no, eller skf.no, eller noe i den duren. Har prøvd meg litt fram nå, men finner ikke noen sånn side på noen sånne adresser. Jaja.

Skrevet

Kanskje hun mente www.stfk.no (bokstavene står for Sør-trøndelag fylkeskommune).

Ja, det var det. Men da kom jeg jo bare til den siden du linket til, hehe. Jeg tror jeg får ta meg en prat med rådgiveren på mandag og høre litt hvor langt unna jeg egentlig bor, muligens har hun fått litt mer informasjon om det nå når det nærmer seg fristen for søknadene.

Lill: Regelen om seks-kilometersgrensa har vi fordi politikerne vil spare penger på busskort. Det innebærer at mens jeg mest sannsynlig da kommer veldig langt bak i køa på byskolene kommer bestevenninna mi nesten først i køa, siden hun bor innenfor seks km radius og ikke akkurat har elendige karakterer.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
    • Fine puddelen som var min, for å få litt farge inn her 💚
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...