Gå til innhold
Hundesonen.no

Side med avstand til skolene

Ingvild

Recommended Posts

Hei. Jeg er i tvil om hvilken skole jeg skal søke på, og det begynner å haste litt snart, men det er en helt annen sak. Spørsmålet mitt er om noen veit av noen sider hvor man kan skrive inn adressen sin og hvilken skole det gjelder, eller noe sånt, for å finne ut hvor langt fra skolen man bor? Eventuelt, er det noen som veit om hvordan man regner ut avstanden fra hjemmet til skolen?

Her i Trondheim har vi nemlig sånn seks-kilometers-grense, det vil si at for å komme fremst i køen på søknadslistene må du bo mindre en seks km fra skolen. Jeg tror jeg bor mer en seks km fra skolen jeg lurer på (Trondheim Katedralskole), men jeg lurer på hvor mye. Og om det regnes fra nærmeste bussholdeplasser, eller langs veistrekningen til skolen, eller langs gang- og sykkelstier osv. Jeg har spurt rådgiver men hun visste ikke helt selv, men hun trodde det var rundt 6,1 km fra Katta til gata mi. I følge veibeskrivelsene på kvasir.no er det 7,9. Jeg er forvirra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tuppetroll: Joda, men veien jeg må gå/sykle til Katta er jo ikke den veien vi kjører ned. Derfor vil avstanden bli kortere/lengre, alt etter som.

Nina: Har allerede spurt rådgiver, men hun hadde ikke noe særlig fornuftig å komme med, hehe.

Marie: Jo, Brundalen er nærskolen min for allmennfag, forsåvidt har jeg tre skoler med allmenn innenfor seks-kilmoetersgrensa, men jeg vil jo ikke gå på noen av de skolene (jeg vil gå på Katta pga fagene og miljøet/skolen). Jeg kan jo eventuelt legge med i søknadsskjemaet at jeg vil begynne i klassen som har naturfag delvis på engelsk, og si at jeg tenker på å gå IB, selv om sistnevnte er mindre sannsynlig.

En ting er i alle fall sikkert. Kommer jeg ikke inn på Katta går jeg på Skjetlein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...eller du kan snakke med Heidi/Pippin som er rådgiver på en skole i Trondheim :icon_redface:

Jeg tror det er dette kartet som blir brukt. Det er mest nøyaktig, fordi sykkelstier og gangveier er lagt inn:

http://www.gislink.no/skoleskyss/index.jsp

Jeg synes det er like greit å bruke kvasir kart. Skriv inn adressen din og adressen til de aktuelle skolene, så får du vite nøyaktig avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det der var komplisert. I luftlinje fant jeg ut at det er omtrent 4680 meter, men jeg skjønte ikke helt åssen jeg får til å sjekke hvor langt det er langs veier og gang- og sykkelstier.

Når det er sagt lurer jeg på om læreren min ikke nevnte en gang en side hvor man kunne få vite avstanden slik den regnes. skt.no, eller skf.no, eller noe i den duren. Har prøvd meg litt fram nå, men finner ikke noen sånn side på noen sånne adresser. Jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun mente www.stfk.no (bokstavene står for Sør-trøndelag fylkeskommune).

Ja, det var det. Men da kom jeg jo bare til den siden du linket til, hehe. Jeg tror jeg får ta meg en prat med rådgiveren på mandag og høre litt hvor langt unna jeg egentlig bor, muligens har hun fått litt mer informasjon om det nå når det nærmer seg fristen for søknadene.

Lill: Regelen om seks-kilometersgrensa har vi fordi politikerne vil spare penger på busskort. Det innebærer at mens jeg mest sannsynlig da kommer veldig langt bak i køa på byskolene kommer bestevenninna mi nesten først i køa, siden hun bor innenfor seks km radius og ikke akkurat har elendige karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kors i taket! Trussel om anmeldelse gjorde vei i vellinga, så i dag kom det melding fra NKK med eierskifte som jeg måtte godkjenne! Da er saken løst 🤗
    • At de aldri har hatt syke hunder synes jeg høres rart ut. Men det er ikke alt man kan se på forhånd, og at en hund utvikler en plage som er vanlig hos rasen er nok en risiko dere må ta. At hunden ikke er registrert på dere er en annen sak. Det burde dere jo få ordnet, og jeg synes det er noe NKK burde rådgi dere om hva dere skal gjøre når oppdretter ikke responderer. 
    • Hei. Det ligger tilbakemeldinger fra tidligere kjøpere både på facebooksiden til kennelen og på googlesiden. Kennel har drevet i flere år og har mange hunder registrert i NKK. Ja, valpen hadde vetattest og chip. Vi kontaktet Dyreid også og der hadde de ingenting registrert på Idnummeret som fulgte helseattesten, men de begrunnet det med at ikke alt var i orden med NKK-registreringen. Nå som det er ordnet så har Idnummeret dukket opp hos dyreid, men valpen står da på oppdretter. Vi ble ikke informert om risiko for utvikling av noen helseproblemer i det hele tatt. Oppdretter sa mens vi stadig fikk svar at hen aldri har hatt syke hunder noen gang. 
    • Hva mener du med registrert oppdretter og anmeldelser? Hvor er disse anmeldelsene fra, har dere snakket med tidligere kjøpere?  Det er ikke oppdretter som er registrert i NKK, men foreldrehundene. Dette bør man såklart sjekke på forhånd, men ser også ut til å stemme i dette tilfellet siden valpene omsider er registrerte. Det kan også være lurt å sjekke om oppdretter er registrert hos raseklubben og kullet er godkjent etter deres retningslinjer, eventuelt hvorfor ikke. De fleste raseklubber har rimelige krav som de fleste seriøse oppdrettere følger, men det finnes unntak både når det gjelder krav og seriøsitet der også. Hadde valpen veterinærattest og chip ved levering? Hvis valpen hadde anlegg for å utvikle sykdom da så skal det være dokumenter, og kan være grunnlag for avslag i pris eller heving av kjøp. Har dere kontaktet Dyreidentitet om dette? 
    • Hei. Lang historie kortet ned. Kjøpte valp i starten av desember av nkk-registrert oppdretter med gode reviews. Hen virket seriøs og svarte ”riktig“ på det vi hadde av spørsmål. Eneste var at stamtavle skulle ettersendes pr post pga en feil i registreringen til far. Tiden gikk og ingen stamtavle kom. DyreId vi fikk med helseboken dukket heller ikke opp ved søk og vi tok kontakt med NKK som sa vi måtte ta det med oppdretter. Valpen vår (en corgi) fikk påvist short ulna syndrom tidlig og vi hadde store problemer med å få svar/responser fra oppdretter ang dette, så vi hadde ikke rare håpet om svar ang manglende registrering og der står saken vår nå 6 mnd etter kjøp. Kullet er omsider registrert i nkk, men med oppdretter som eneste eier. Hen står da også som eier hos DyreId fant jeg ut i dag. Meldte hen på nytt i dag morges og fikk ikke svar, så har nå informert om at vi kommer til å anmelde for svindel om ikke forholdet blir rettet innen utgangen av morgendagen. Vi har kjøpt en valp på falske premisser når oppdretteren ikke sørger for å ordne ting i henhold til kontrakten. Det er en rimelig fortvilet situasjon. Vi ønsker å være registrerte eiere hos NkK og DyreID slik at alt er i orden. Hva mer/annet kan vi gjøre? Føler vi ikke har en sak når ikke oppdretter gjør det hen skal og NkK ikke vil hjelpe. Er det bare tull da at det lønner seg å kjøpe valp fra registrert oppdretter? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...