Gå til innhold
Hundesonen.no

Kontaktlyd og klikkertrening - belønning av adferd


Recommended Posts

Vi skal hente valp om 2 uker, første hund jeg har som voksen. 

Jeg har lest litt om klikkertrening, og nå ser jeg filmer på youtube om kontaktlyd. Hvis jeg har forstått det riktig, så skal klikket i klikkertrening (eller "bra"-ord ol) komme så tett på ønsket adferd som mulig, etterfulgt av godbit. I en film jeg så nå om kontaktlyd, blir det vist hvordan kontaktlyden gjerne kan brukes f.eks hvis valpen biter, som en avledning, etterfulgt av godbit. Det ble sagt i filmen at kontaktlyd og godbit optimalt bør gis før den biter, men at det kan også brukes som avledning. Belønner man ikke da den uønskede adferden (i dette tilfellet valpebiting)? Jeg leser i ei bok nå at kontaktlyd er stopplyd. Belønningen kommer jo når uønsket adferd har opphørt, men lyden (som vel også er en forsterker) kommer mens hunden holder på med uønsket adferd. Håper på kyndig hjelp til å forstå forskjellen ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man belønner det man har klikket/sagt bra for, altså oppmerksomheten/reaksjonen på kontaktlyden :)

Valpen biter - du lager kontaktlyden - valpen slutter å bite og ser på deg - klikk og belønn = du har belønnet at valpen ser på deg

Viktig her å gi en avledning/valpen noe annet å gjøre, slik at den ikke går rett tilbake til bitingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis valpen biter på noe og du lager kontaktlyd, så kommer klikket/bra når hunden ser på deg, da har den sluttet å bite. Noen valper lærer seg at hvis de biter på noe, så lager du kontaktlyd og da blir det godbit, derfor skal du helst lage kontaktlyden før valpen har begynt å bite. Du kan prøve andre ting også, for eksempel å gå fra rommet hvis valpen følger etter, eller lære valpen å bytte det den biter på mot en leke. Da kan man også lage kontaktlyd og så leke med valpen i stedet for å gi godbit, hvis den synes det er gøy å leke, selvfølgelig. Og som Smartingen sier, finn fram noe annet valpen kan holde på med, så unngår du at den går rett tilbake til å bite på det som ikke var lov. Kjøp for eksempel en kong og fyll den med noe, så må valpen jobbe for å få det ut. Du trenger ikke ha så mye i. Når  valpen forstår poenget, kan du fryse kongen, så må valpen jobbe litt mer for å få ut fyllet. Det er også fint å ha på varme dager. Kongen kan vaskes i oppvaskmaskin, eller med en flaskekost. 

Lykke til med valpen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde først kontaktlyden ble tilsvarende klikket i klikkertrening etter hvert, men kontaktlyden blir ikke en belønning i seg selv da, hvis jeg forstår dere rett. Mer sånn "hei, se på meg", nøytral oppmerksomhetslyd, som igjen gir tilgang til belønning hvis hunden ser opp. Da ble jeg litt klokere, tror jeg? Tusen takk for gode svar, begge to, og for andre gode tips, som det nok vil bli behov for å prøve ut for å unngå oppspiste fingre og legger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontaktlyden tilsvarer en kommando, på samme måte som "sitt", "dekk", "kom" osv. Det er en "øvelse" du lærer hunden, og belønner når den gjør riktig.

Lykke til med valp! Regner med det kommer flere spørsmål etterhvert, du finner også mange svar på typiske valpespørsmål på forumet her fra før. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...