Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei! Jeg og Milo skal flytte inn til en kompis som har en katt på 1 år. Katten har null erfaring med hund, Milo har delvis erfaring med katt. Han syns de er interessante og vil gjerne hilse på, men hvis katten skyter rygg eller stopper opp så blir han usikker og trekker seg unna. Så ingen «cat-destroyer» med andre ord? 

Vi har vært borte en tur å snuset rundt i nye leiligheten samt hilst på pus. Pus er nysgjerrig, men hvis Milo beveger seg så løper han avgårde (naturlig nok). Milo er helt rolig i denne settingen og jeg får han til å ligge. Lurer bare på hvordan vi gjør det når jeg faktisk har flytta inn. Hvordan venne de til hverandre? Når de er alene, så tenker vi Milo på den ene siden og katten på den andre, skilt av ved kompostgjerder sånn de kan se hverandre men ikke røre. Men tenker mer når alle 4 skal være sammen. Noen som har tips og råd? Det er altså en utekatt, men han er jo også inne. Vil helst ikke at pus plutselig klorer til Milo?

Skrevet

Det høres ut som det kan gå seg til uten å blande seg for mye så lenge begge trekker seg unna på egenhånd og er rolige. Det kan være fint å kose med begge sammen også om man vil passe på hva som skjer, og da tør de kanskje mer om de er litt usikre. Vet noen har brukt godbiter til å lære både hund og katt å være rolig i samme rom, men det kommer litt an på hunden og katten (hadde ikke fungert hos meg). 

Ellers ville jeg ikke brukt kompostgrinder når de er alene før de er trygge på hverandre, katter hopper lett over en sånn ?

Skrevet
3 timer siden, Milius skrev:

Det høres ut som det kan gå seg til uten å blande seg for mye så lenge begge trekker seg unna på egenhånd og er rolige. Det kan være fint å kose med begge sammen også om man vil passe på hva som skjer, og da tør de kanskje mer om de er litt usikre. Vet noen har brukt godbiter til å lære både hund og katt å være rolig i samme rom, men det kommer litt an på hunden og katten (hadde ikke fungert hos meg). 

Ellers ville jeg ikke brukt kompostgrinder når de er alene før de er trygge på hverandre, katter hopper lett over en sånn ?

Ja håper og tror det går greit med de sammen altså. Får bare prøve oss frem! 

Det blir nok to kompostgjerder sånn at det dekker hele dørkarmen (er litt sånn knotete, for er en dørkarm uten dør). Vi prøver å skille av slik katten har et sted å være og hunden et sted?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...