Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunderom/tips til interiør


Lollipoppen
 Share

Recommended Posts

Hei! Lurer på om noen ønsker å dele sine løsninger til interiør og hunderom med meg. Jeg skal lage eget hundesoverom, og et eget rom med stellestasjon (stellebord først og fremst), og vil gjerne ha litt inspirasjon hvis noen har laget dette selv.

Jeg har lyst til å lage egne senger/små avdelinger til hver hund på samme rom som skal være deres soverom. Som kan fungere som en soveplass om natten og når de skal være alene hjemme, da de ikke skal gå løse sammen innendørs når jeg ikke er tilstede. Ellers er de naturligvis løse sammen med meg og har fri tilgang på huset. Vil ikke at sengene/områdene det skal se ut som hundebur. Det skal også være behagelig for hundene å være der.

Gjerne forslag til praktiske løsninger i forhold til lagring av hundeutstyr og matstasjoner. Både selvlagd og ting man får kjøpt ferdig er aktuelt. Pynt/interiør med hundetema er også fint å få inspirasjon til.

Blir kjempeglad for bilder om noen har det også :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunderom2.thumb.jpg.cbd04c6a156e246a24b008006fe32c27.jpg

Her er mitt hunderom. Varmekabler i gulv, luke med utgang til stor hundegård, hundedusj og en del oppbevaringsplass. Mitt favorittrom ❤️  Andre etasjen kan stenges slik at jeg kan skille hundene om nødvendig. Jeg ville også unngå at det så ut som bur (og ville dessuten ha god plass), så jeg har brukt plexiglass og bjørkestammer. Trapp er hylle fra IKEA, med antiskli-gummi oppå, og gulvet i andre etasje er to benkeplater fra IKEA, som gir en størrelse på ca 130x200cm. Sengene er fra Canelana. 

 

Endret av borderen
  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, borderen skrev:

 

Her er mitt hunderom. Varmekabler i gulv, luke med utgang til stor hundegård, hundedusj og en del oppbevaringsplass. Mitt favorittrom ❤️  Andre etasjen kan stenges slik at jeg kan skille hundene om nødvendig. Jeg ville også unngå at det så ut som bur (og ville dessuten ha god plass), så jeg har brukt plexiglass og bjørkestammer. Trapp er hylle fra IKEA, med antiskli-gummi oppå, og gulvet i andre etasje er to benkeplater fra IKEA, som gir en størrelse på ca 130x200cm. Sengene er fra Canelana. 

 

Wow, dette var kult da :-D Takk for tips!! Behandlet du bjørketrærne noe før du tok dem inn? Er de bare montert med skruer eller hvordan ordnet du dette? Det var innmari smart og plassbesparende slik i høyden. Dette kunne jo blitt fin hems/vanlig seng til barnerom også kanskje i tilfelle man etterhvert skal selge huset. Så blir det ikke så begrenset til hunderom, er jo ikke alle som vil og trenger det når de skal kjøpe hus. Har du satt pleksiglasset på innsiden av bjørkene?

Og har du et ca budsjett for hva det kostet å lage en slik løsning? Hvor har du kjøpt pleksiglasset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Lollipoppen said:

Wow, dette var kult da ? Takk for tips!! Behandlet du bjørketrærne noe før du tok dem inn? Er de bare montert med skruer eller hvordan ordnet du dette? Det var innmari smart og plassbesparende slik i høyden. Dette kunne jo blitt fin hems/vanlig seng til barnerom også kanskje i tilfelle man etterhvert skal selge huset. Så blir det ikke så begrenset til hunderom, er jo ikke alle som vil og trenger det når de skal kjøpe hus. Har du satt pleksiglasset på innsiden av bjørkene?

Og har du et ca budsjett for hva det kostet å lage en slik løsning? Hvor har du kjøpt pleksiglasset?

Takk! Ja, jeg synes det fungerer godt å utnytte høyden sånn. Det er totalt 240cm under taket og jeg har satt "hemsen" på ca 110 cm over gulvet. Den ligger oppå en ramme som jeg har skrudd fast i veggene. Det er veldig lett å demontere og fjerne dersom jeg vil bruke rommet til noe annet, så om jeg skulle solgt så hadde jeg bare løsnet platene med 4 skruer og løftet de vekk, og så skrudd løs rammen fra veggen og sparklet igjen skruehullene, og vips, så er rommet helt normalt igjen på 15 min arbeid :)
 

Bjørkestammene har jeg splittet i to på langs slik at de ikke ble så tykke/tok mye plass. Plexiglasset er skrudd fast i stammene. 

Å bygge denne "hemsen" koster ikke stort. Kanskje 900 for trappa, 2x900 for benkeplatene, 200 for plekxiglass + noen plankebiter og skruer. Hele hunderommet er bygget fra bunnen av i et nybygg, så det tør jeg ikke tenkte på en gang hva det kostet med varmekabler og det hele...!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...