Gå til innhold
Hundesonen.no

Huskyer bjeffer på hunder på tur

marim
 Share

Recommended Posts

Har en Alaska husky på 1,5 år. Sliter for tiden med at hun bjeffer INTENST når vi møter andre hunder på tur. Hun går overens med alle hunder hu møter, og om hu får hilse på andre hunder på tur går det så fint. Problemet er når vi går forbi andre hunder, og ikke skal hilse. Klikker helt for hu, hopper, drar, bjeffer og det er ikke måte på. Høres regelrett sint ut, selv om jeg vet hu egentlig bare vil hilse. 

Tror årsaken er at hu blir så gira, og har så lyst å komme bort til den andre. Hu har kunne bjeffa litt på tur når vi møtet andre hunder før og, men da har det vare vært et lite biff eller to... nå har det derimot tatt overhånd og det er så flaut.. 

Og ja, vet kontakt, godbiter og den pakka der.. men hu blir helt «borte» i sin egen verden.. har prøvd godbiter av beste slag og yndlingsleke som avledning, men null effekt.

Er også på miljøretning en gang i uka, der er hun kjempeflink, og bjeffer aldri på de andre selv om vi øver på passering.. 

Noen tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener dere på passering i hverdagen?

Jeg ville ihvertfall kuttet ut all hilsing i en lang periode. For hver gang hun får hilse så bygger du opp den forventningen som skaper problemene. Ellers så er det vel i grunn "tradisjonell passringstrening" som vil hjelpe her. Kontakt, belønning, avstand, alternativ adferd, sladring, osv.

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo igrunn ikke så mange alternativer, enten må man lokke/hjelpe dem gjennom det, ellers så må man fysisk bryte igjennom. Eller bare ignorere det evt. 

Men noen tips i tilfelle ikke alt er prøvd. Ta en periode og gå tur hvor det er oversiktlig og litt god plass så man kan oppdage andre hunder tidlig og gi dem god plass i passeringer. Og gå evt tur der det er minimal sjanse for å møte noen om dere bare vil gå tur innimellom uten å tenke på trening eller passering. Større avstand gjør det lettere å nå inn og holde fokus. Vær tidlig ute og prøv å få hunden opptatt før den begynner å låse seg. Stapp pølse oppi nesa på den om nødvendig og med den forbi uten at den helt er klar over det om du må(og får til). Har du en klikkerhund eller et verbalt belønningssignal så kan det være fint å bruke når hunden er iferd med å låse seg istedet for å gjøre andre ting. Det kan være nok til at hunden glemmer seg og snur seg til deg for belønning istedet for å utagere. Prøv å legg inn en sitt eller dekk istedet for å gå forbi, det kan være lettere å holde. Og om det ikke funker så stå likevel rolig og ikke gå videre før hunden igjen sitter, er rolig og gir deg kontakt. Selv om det evt skjer etter at den andre hunden er ute av syne eller godt på vei vekk fra dere så er det en start på det så vil ha og hunden får ikke noe særlig igjen for å tøyse. Og som simira sier, ikke hils på andre hunder på en god stund. ihvertfall ikke på tur,i bånd eller med en gang dere møter noen ute. 

Det kan være en fordel å gå plasser det er mange hunder å møte kontra plasser det der er få hunder å møte, når dere trener. Mange hunder kan hjelpe til å holde flyten, mens en hund må og da bare kan være vanskeligere siden de kommer litt mer uventet og skiller seg mer ut. Men her må du jo se an hunden og mulighetene.

Endret av Malamuten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...