Petteraas Skrevet 29. Oktober 2018 Rapporter Share Skrevet 29. Oktober 2018 (endret) Hei. Har tenkt lenge på å skaffe meg hund og har nå valgt en 8 ukers valp som jeg henter 18/11 tispe. Noen som har erfaring med denne "blandingen" ? Har lest masse om rasen og er sikker på at dette er et riktig valg, lurer bare på om det er noen her som kjenner til noe jeg bør være ekstra oppmerksom på i og med finsk far og svensk mor Endret 29. Oktober 2018 av Petteraas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
simira Skrevet 29. Oktober 2018 Rapporter Share Skrevet 29. Oktober 2018 Hvorfor har de blandet rasene? Sånn i forhold til egenskaper så er det jo ikke noe problem å blande, de er samme rasetype og ingen veldig motsettende egenskaper. Men jeg ville ihvertfall hatt en god grunn til å bruke to renrasede hunder i en slik blanding uansett. Om de er gode individer burde de jo heller være brukt til å føre rasen videre med stamtavler. Jeg ville ha sjekket alt som bør sjekkes av helsestatus på begge rasene. Er foreldrene sjekket? Har de stamtavle, så du eventuelt kan sjekke helsetester også bakover i slekta? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petteraas Skrevet 29. Oktober 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet 29. Oktober 2018 (endret) Var et "arbeidsuhell" tror jeg. Og ja begge foreldre har bra stamtavle og sykdomsfrie. Så har ingen mistanke om noe. Tror det blir en fantastisk fin hund Endret 29. Oktober 2018 av Petteraas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
simira Skrevet 29. Oktober 2018 Rapporter Share Skrevet 29. Oktober 2018 Du må ikke bare sjekke om foreldrene er sykdomsfrie, men evt deres søsken og foreldre igjen. Det hjelper ikke om de er friske om hele stamtavlen er full av sykdom. Jeg tror ikke det er noe bestemt du bør sjekke i forbindelse med at det er en blanding, men sjekk minst like nøye de tingene man vanligvis ville sjekket hos renrasede hunder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petteraas Skrevet 29. Oktober 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet 29. Oktober 2018 Ja da har sjekket. Og alt er bra der? Takk for svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristin_nord Skrevet 29. Oktober 2018 Rapporter Share Skrevet 29. Oktober 2018 Jeg tenker at sånn rent gemytt messig osv stiller begge rasene veldig likt, og ingen store forskjeller i str osv. Så er vel mindre sjans for å kjøpe «katta» i sekken ved en sånn blanding. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wildlife Skrevet 1. November 2018 Rapporter Share Skrevet 1. November 2018 (endret) Kjenner til oppdretter. Hundene er nok friske osv., men av etiske grunner ville jeg unngått denne oppdretteren. Ta kontakt på pm om du vil vite mere da jeg ikke er ute etter å henge ut noen. Endret 1. November 2018 av Wildlife 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts