Gå til innhold
Hundesonen.no

Første løpetid?

Sunnivamb
 Share

Recommended Posts

Akkurat ferdig med 4. løpetid her. Etter de to første ble det klart at tispetruse ble nødvendig innendørs. Alternativet ville være å begrense bevegelsesfriheten hennes. Det er mye hundeeiere gjør som kanskje ikke er hundens førstevalg. Men slik blir det når menneske, hund og moderne hjem og samfunn skal leve i lag.

Hun har aldri vist antydning til å ville ta tispetrusa av. Eller ubehag/uvilje når den tas på. Vi bytter minst 4 ganger hver dag (etter hver tur). Jeg er ellers usikker på om det blir særlig fuktig «der nede» ved bruk av slik truse, men man er jo selvsagt oppmerksom. Trusa er ekstremt tynn, den er rimelig slapp og det er mye hår som gjør at det aldri blir helt tett.

Men ja, jeg tror nok at bruk av tispetruse vil redusere muligheten for at tispa lærer seg bedre renhold. Så får hver enkelt vurdere hvor mange runder man skal la hunden få prøve å lære seg å holde seg ren nok. For min del ble altså to runder, med en leilghet som tidvis så ut som et slaktehus, nok.

Endret av tillien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat ferdig med 4. løpetid her og. Hun bruker truse (eller, bleie, up and go, super enkelt!), prøver begrense bruken, så har avgrensede områder til henne å bevege seg på, og ekstra laken på plassene hun sover på. Har flere senger :P Har også fjernet en av mattene på gulvet, samt blokkert/lagt ting og tepper på den andre gulvmatta, for at det ikke skal komme noe blod der. Mye styr, men sånn er det. Jeg får vel være glad for at hun ikke løper veldig ofte.. Hun er ikke flink til å vaske opp etter seg når det drypper på gulvet. Dessverre ligger hun i bur når jeg er på jobb, men det er heldigvis gigantisk, så hun har veldig god plass. Når er løpetida over, og buret pakket sammen. 8-9 mnd til neste gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2018 at 7:37 PM, Stjerneskinn skrev:

Kan se behovet for å bruke truse litt over kortere perioder i perioden - dersom hunden blør mye og samtidig ikke er flink til å vaske seg, men det er uhygienisk å bruke mye da det stenger for lufting og kontakt med fukt er uheldig. ?

Vi har vært veldig obs på dette! Hun blødde mye i uke 2 av løpetiden, men da passet vi på å ta lengre pauser innimellom, som når hun var hjemme alene, på tur og ellers litt innimellom inne på et lukket område. Enklere å vaske opp i ett rom, enn å saumfare hele leiligheten for hvor hun har vært. Også greit å unngå at hun drypper i sofaen, synes vi :-) 

Nå denne siste uka har hun hatt veldig lite blod, så nå har vi egentlig bare på truse på natta. 

Hun viser forøvrig ikke tegn til ubehag/kløe i underlivet, så det ser ut til at hun ikke har fått noen negative konsekvenser av trusa. Det lover bra, tenker vi.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, tonjek skrev:

Hvor stor risiko er det egentlig for komplikasjoner knyttet til trusebruk? Både jeg og de fleste av mine venner med tisper bruker truser under hele løpetiden, og ingen av oss har hatt trøbbel så vidt jeg vet. 

Jeg tenker det hele handler om renhold der og, litt som på folk ? Skifte innlegg i trusa regelmessig vil kunne forebygge mye baselusker. At hun får mulighet til å vaske seg bak i samme slengen er også en forebyggende faktor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har personlig aldri hørt om noen som har slitt med infeksjoner eller lignende knyttet til truse på tisper, men jeg ser absolutt at det kan forekomme om man ikke passer på rensligheten.

Hvis du føler hunden trenger truse så bruker du truse. Det er så veldig individbasert om det er nødvendig eller ikke. Labben min trengte truse for jeg så fort at hun blødde mye og hun var også dårlig på å vaske seg bak. Terven var derimot utrolig flink, hun vasket seg både bak og rundt på gulvet om det dryppet. Hun behøvde rett og slett ikke truse, selv når hun lå i senga på natta og i sofa på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det har gått seg til, heldigvis! Valpen er endelig fortrolig med barnet mitt sine bevegelser, og barnet respekterer valpen og dens grenser og plass. Jeg så mørkt på det i starten, men endelig er de gode venner med samme energinivå 😂
    • Hei  min hund er 3 år. I vår fanilie er det meg, som er mammaen til hunden og to barn. Ei på 14 og en på 18. Jeg har veldig respekt i forhold til hund og små barn. Vår hund forstår ikke konseptet med barn og jeg ønsker tips til hvordan man kan lære hunden ro når det er barn i nærheten.  I dag blir hun vil, bjeffer og når noen løfter opp barnet blir hun sjalu.. enn så lenge ikke i form av aggresivitet, men i form av bjeffing og ønske om å bort å leke, snuse og er veldig voldsom.  Det er vanskelig å øve når det gjelder barn, men tar i mot alle tips jeg kan få.    
    • Kloklipp ok igjen. Å lide for skjønnheten er ikke hans greie, men Vom er han villig til å lide for. Vi har hatt kjempefremgang på både kloklipp, dusjing og pelsstell. Å få børste, rake, dusje og klippe med maskin, med begge hender og godisen på hylla, kjempefremgang! Når det kommer til stress på treningssenteret er vi langt fra mål, som er en rolig og stille og perfectly well behaved gentleman Edeward, men det er fremgang, både i kurssetting og innom butikken.  Når det kommer til å gå pent i bånd uten bestikkelser hadde vi MASSIV fremgang, før vi plutselig hadde en hævletes setback i dag.  Han gjorde riktignok bare ett eneste bysk etter syklist, av sikkert mer enn 30 forbipasserende jevnt og trutt, så den delen er nesten i mål. Han var SÅ behersket og fin på alle de andre syklistene som passerte.  MEN, han insisterer på å konsekvent gå med hele skulderen foran beinet mitt når han ikke forventer å få betalt. Det er ufattelig irriterende. Luksusproblem, kanskje? Instruktør mener han skal holde frembeina bak skotuppene mine, men å enforce det kravet er BARE stress, så vi har hatt en helt ****** tur i dag. Om jeg fjerner det kravet under casual walking, så har vi det helt fint. Usikker på den avgjørelsen. Det ER greit å ha ham langt nok bak til at han ser meg og følger meg i hva jeg gjør uten å måtte varsle ham først, dersom jeg vil stoppe eller svinge. Samtidig er det dumt å ha dårlig stemning mellom oss over en sånn bagatell.  Jeg oppfatter ham ikke som for selvstendig eller dominant, så jeg tror ikke det å bare la ham gå de 30 cm for langt frem er et lederskapsproblem. Han er bare misfornøyd med hvor treigt jeg går, og føler vel at det går fortere om han er et hode foran.  Å fjerne kravet er å fjerne en stressfaktor for oss begge. Får høre med privatinstruktøren vår hva hun mener før vi gir opp eller finner en annen tilnærming. Ellers var det en massiv skuff å komme til klubbens første utendørstrening i LP for året. Det var INGEN der da vi kom. To stk kom ca 45 min etter start, da vi gikk igjen. Oh well. Planen var å ha det litt dølt der, med døll mat og en døll leke lekt dølt med av en døll muttern, for å ikke få samme problem med forventningsstress som vi har på senteret. Full måloppnåelse på den. Ede forbinder ikke spaserturen dit med noe spennende nå, mer som 2x30 min med krangling om hvor han skal gå ifht meg -_- Vi prøver igjen på torsdag, uten kravet om å holde seg bak skotuppene mine i casual walk. Kanskje legge på mer andre øvelser underveis for å forbinde turen i seg selv mer med mestring.  Utgangsstilling uten godis i hånden? Jeg fikk en på turen i dag. Ikke verst. Den var en opptur  
    • Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...