Gå til innhold
Hundesonen.no

Tyggeleker etc til Staff. (Makulerer alt)

Rocket
 Share

Recommended Posts

Ei venninne har overtatt en Staff på 2år og trenger tips til gode leker/aktivisering saker som holder litt mer enn 1 dag.  :lol:

Tauknuter etc er et populært og forholdsvis billig tidsfordriv pr idag. 

Jeg har foreslått tennissball i en gammel ullsokk etc med knute på som et billig alternativ. Regner dog med han dreper det.rimwlig fort. Til nå ser det ut som den sorte kongen han fikk med er det som overlever lengst, men den er på god vei til å bli delt i to den også. 

Kan nylonbein eller reinsdyrhorn være et alternativ? Han har allergi mot noe, så tyggeben må introduserer sakte til man vet hva han ikke tåler. (Forrige eier mistenkte svin, men han tåler leverpostei.) 

Jeg tenker å lage flisfletter eller noe til dem til jul. Rimelig å lage så gjør ikke noe om de drepes kjapt. 

Noen tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

starmark-everlasting-treatball-xvtBTz.jp

Everlasting treat ball. 

Jeg har hatt en bullehund som tygde svart kong som om den var smør, men denne brukte han tid på. Dessuten så ble den ikke ødelagt, han klarte bare å høvle av små flak på en måte, slik at den bare ble mindre og mindre. Vi merket vel ikke hvor mye den faktisk hadde krympet før vi kjøpte en ny og sammenlignet ?Men altså, den varte sykt lenge. Du trenger ikke bruke bare de kjeksene som selges til de heller, vi fylte den med alt mulig som peanøttsmør, brunost, baconost, ja alt mulig. Om de vet av noe som hunden faktisk tåler og som er stappbart så er det bare å kjøre på :) 

6198281325_34ddf52a60_z.jpg

• Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme erfaring som Mari angående Everlasting treat ball. Og frisbeen fra Europris har holdt overraskende lengde, samt en ball og leke fra Biltema.

https://www.europris.no/tyggeleke-freesbee-zogoflex-155129.html

https://www.biltema.no/fritid/husdyr/hund/hundeleker/gummibein-2000036345

https://www.biltema.no/fritid/husdyr/hund/hundeleker/gummiball-2000022528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneh...mulig jeg spør dumt, men hva er poenget med leker som tåler å bli tygget på av voksen hund? Jeg mener, leker er noe jeg gir til valper for at de skal tygge på de i stedet for møblene mine. Når de blir voksne så har de ikke leker framme og vi bruker bare leker i trening. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sprettballen skrev:

Menneh...mulig jeg spør dumt, men hva er poenget med leker som tåler å bli tygget på av voksen hund? Jeg mener, leker er noe jeg gir til valper for at de skal tygge på de i stedet for møblene mine. Når de blir voksne så har de ikke leker framme og vi bruker bare leker i trening. 

Dine voksne hunder liker ikke å kose seg med/tygge på leker om de hadde fått lov?

Samtlige av mine voksne har satt pris på å kunne gnage på noe til tider, hente noe når de er glade, vise frem hvor flink de er til å få pipeleka til å pipe, kunne ha drakamp med hverandre eller få godis servert i noe litt mer utfordrende enn matskåla. Her ligger leker i alle etasjer, ute og inne, de voksne har like mye glede av dem som shitkidden av en unghund :) 

Skriver forøvrig under på @Maris forslag, vi har hatt flere leker av samme type som har holdt det meste. Ene hunden var tre minutter med sort KONG før den var makulert :lol: 

Endret av maysofie
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, maysofie skrev:

Dine voksne hunder liker ikke å kose seg med/tygge på leker om de hadde fått lov?

Samtlige av mine voksne har satt pris på å kunne gnage på noe til tider, hente noe når de er glade, vise frem hvor flink de er til å få pipeleka til å pipe, kunne ha drakamp med hverandre eller få godis servert i noe litt mer utfordrende enn matskåla. Her ligger leker i alle etasjer, ute og inne, de voksne har like mye glede av dem som shitkidden av en unghund :) 

Tja, leker som kan stjeles fra valpegrinden er kjekkest. En liten stund. DSGen er vel den som er mest interessert i leker inne. Han makulerer de og kan finne på å spise bitene, når han er i det hjørnet. De får ikke ha drakamp med leker inne. Det hender de får en leke de kan leke med sammen ute når det passer seg. Mine henter ikke noe når de blir glade. Gnaging foregår på tyggebein o.l. som de får av og til. Det kan ikke ligge framme til enhver tid pga. ressursforsvar hos yngste. Kong brukes til å servere mat i, ingen av de synes den er spesielt interessant når den er tom.

Missforstå meg rett, mine hunder får leke ganske mye med leker, men de har ikke tilgang på de til enhver tid nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et tyggemonster selv. Alder ingen hindring. Enhver leke SKAL forsøksvis tygges i stykker. All annen bruk er visst meningsløst. Stort sett.

Nylonbein er kjempepopulært. Et stort varer minst et halvt år. Bruker å bytte det når hun har høvlet det så skarpt at jeg er redd hun skal skade seg. Har en nylonring også. Like populær. Standard svart Kong biter hun i stykker, men det finnes en sort Kong ball med et hull i for godbiter. Den er like fin etter to år - hun får liksom ikke tak til å bite over. Passer akkurat med en Markies i det hullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Sprettballen said:

Alle mine hunder har likt å ligge å gnage på et eller annet. Det er også grunnen til at de har fått det ? Ekstra stas de gangene jeg stappet mat i de, men det var ingen nødvendighet egentlig. Men ja, ingen annen grunn enn at de har likt det. 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/23/2018 at 8:20 PM, Mari said:

Og altså... tennisball i en sokk? Til en bullehund? Sorry, men ???Det er som å gi en Frolic som tyggebein til en border collie liksom ?

Hahaha ja, ikke sant! :lol: Regner ikke med noe sånt lever lenge, men om det så bare er 5 minutter med underholdning så er det jo noe. :lol: 

21 hours ago, Sprettballen said:

Aldri vært borti problemstillingen selv. Rocky lekte så himla sjelden med leker, han hadde alle sine fra valpestadiet til.. ja, vel jeg har dem enda. :P Staffen fikk Kong Wubbaen og den var død ila minutter. Regner ikke med gummien var særlig god lenger i den da mtp at den var 10år gammel. 
Min venninne ønsker å kunne gi tyggebein, men pga allergien så må han nesten igjennom en og en proteinkilde fremover så hun finner ut hva han kan få. :) 

---------------

Takk for tips alle sammen! De skal videreformidles! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Sprettballen said:

Hva poenget er? Om hunden liker leker, så hvorfor ikke? Min er nå 5 år, og ekstremt glad i å leke. Han sover alltid med en haug av leker rundt seg, henter leker når han er glad. Leker for seg selv (masse, både når han er alene hjemme eller når jeg er hjemme). Han er ikke så glad i bein, men koser seg mye med leker. Hvorfor i allverden skal de ikke få lov til det (om de liker å leke selvsagt, jeg har hatt hunder som ikke bryr seg som voksne også). 
Han kan lett belønnes med lek, og godbit, selvom han alltid har leker tilgjengelig. 
Om vi er på tur og sover andre steder uten leker, så bare sover han. Men så kjedelig a gitt! 

• Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Eddie har lagt inn søknad om å få de nusselige spanielørene erstattet med pønkråkk hanekam. I en alder av bare 6,5 mnd setter han seg heldigvis fortsatt ned som en jente når han tisser - og når han markerer, som han gjorde for første gang i dag. Det er stille før pubertetsstormen, men små vindkast kommer de mørke tordenskyene i forveien, og forsurer den prepubertale idyllen iblant.  I dag skulle jeg ha filma. Ikke første gangen en potensiell YouTube-million gikk i vasken. En av mitt livs store regrets er å ikke ha filma første gangen jeg ga chihuahuaen en hel roastbeefskive. Jeg kunne vært millionær, men har åpenbart ikke næringsvett. Glemte å filme i dag også. Ord er fattige, men kamera og power-PC til å redigere videoer på koster, så ord får klare seg. Unge Edeward har slitt en stund, med en indre kamp mellom nature og nurture. Fornuft og følelser. Det instinktive ressursforsvaret hans er så sterkt at han har store vansker med å få gjennomført sin egen vilje. På den ene siden vil han gjerne ha meg til å kaste lekene hans, fordi å jage etter dem er det aller, aller morsomste han vet, men han har ikke lyst til å gi dem fra seg. De er verdisaker for han. Han vet kognitivt at det er nødvendig å hande meg gjenstander for å få dem kastet, og han ELSKER å få dem kastet. Leker er ikke morsomme når de ligger i ro. Da er de bare potensiell moro. Litt som penger i banken. Det er selvsagt mer gøy å bruke penger enn å bare ha dem, men det føles godt å ha dem, og en er redd for å miste dem ved å bruke dem. På samme måte som jeg gjerne vil reise og shoppe og drikke frappuccino og spise ute, så vil han helst ha de lekene flyvende gjennom lufta og sprettende bortover bakken. Han ber meg kaste dem. Han maser om å få dem kastet. Lyser opp i euforisk livsglede når han ser at jeg er i ferd med å kaste. INGEN tvil om hva som er høydepunktene i livet hans, men han har en slags malplassert økonomisk sans, hvor han vokter lekene som om de kan forsvinne dersom han bruker dem. Ressursforsvaret hans er så sterkt at det er et handikap for ham. Den absurde kampen han kjemper hver gang han vil ha lekene kastet, men ikke har lyst til å gi dem fra seg. Kan ikke beskrives med ord. You had to be there, for jeg har ikke filma det.  Dette har ihvertfall pågått en stund nå. Den indre kampen mellom følelser og fornuft. Så, i dag.. Vi har fått nytt utstyr i posten. Grime og kortere bånd for å ferdes i folksomme miljøer. Grime fordi jeg liker være på den sikrere siden. Han begynner bli stor og tung og sterk. Den ene gangen han DRO i båndet for å hilse på storebror er ikke noe jeg ønsker reprise på. Han kan tydeligvis være virkelig sterk om han plutselig finner ut at han ikke vil høre på meg, så grime er en potensielt nødvendig sikkerhet. Det, og så har vi kjøpt kjettingbånd, fordi jeg liker tyngden. Hunden kjenner også at båndet er der. Det er bedre kontakt. Dessverre, som vanlig ved netthandel, har vi fått noe annet enn jeg trodde jeg bestilte. 50 cm var ikke lengden på kjettingen, men total lengde. Det der trenger tilvenning. Heldigvis har vi også fått oss et strikkbånd med såkalt trafikkhåndtak, som jeg tenkte det kunne være greit å koke frosken sakte med for å unngå at likheten med visse grupper i Pride-paraden blir for påfallende. Det holder liksom å kle seg i lakk og lær i offentligheten, vi trenger ikke lage et SM show også, mener jeg. Det er hva som trolig vil skje om vi legger ut på tur blant folk med det veldig, veldig korte kjettingbåndet der uten noen tilvenning, så her må trenes, det var planen for dagen.  For å senke potensielt stress før vi gikk avgårde i nabolaget, så skulle vi leke litt. Få på litt gode biokjemikalier. Erstatte kortisol med endorfiner. Når matmor er utstyrt med vom og tørrfisk på lomma er det nødvendig å leke før vi går avgårde, for å få ned forventningsstress. Biokjemien i dette ble forklart meg, men jeg er ikke stø nok på detaljene til å gjenfortelle korrekt. I grove trekk flommes han umiddelbart av dopamin fra forventning om belønning, så utløser det raskt en masse adrenalin og kortisol når forventningene ikke innfris fort nok (for ham). Han blir agitert og opplever en slags smerter, og mat som belønning får ikke dette stresset ned igjen. Lek derimot gjør. Fikk teorien forklart, sett det fungere i praksis. Å leke på tur fungerer fint på vanlig turbånd, men jeg vil ikke tilvenne ham at det går an å leke på så kort bånd. Ulike båndlengder har ulike regelverk for adferd. Derfor må vi leke før vi legger ut på en potensielt stressende treningstur med SM-lenke, mat i lommene og KRAV for å få den.  KRAV et noe Eddie har problemer med å forholde seg til. Han kunne vært kryssordløsningen på nøkkelordet assertive. Meningers mot og egen vilje. Tar det å bli stilt KRAV til som en trussel. Frosken må kokes sakte, ellers går den i maktkamp. Det fikk jeg bekreftet på den harde måten i dag ved å stille et urimelig krav for å starte leken: Jeg ba ham om utgangstilling.  Istedenfor fikk hele nabolaget konsert med Dickhead and The Pønk Råkk Assertiveness.  Til å begynne med ble jeg irritert. Han var så TEIT. Noe så ufattelig simpelt som å bare sette seg i utgangstilling for å få det han så inderlig intenst ville ha. Han hadde SÅ lyst på både leken og maten, men istedenfor å kjapt, enkelt og greit sette seg i utgangstilling som han VISSTE ville gi uttelling, så valgte han å kjefte meg huden full for å ha the audacity til å ikke bare gi ham hva han ville ha.  Jeg fikk omsider noe som liknet utgangstilling og han fikk umiddelbart leken sin kastet. Fløy avgårde som om han hadde sluppet fri fra Guantanamo. Gjorde meg klar til å belønne ham for levering, fordi middagen var en time på overtid. Favorittmaten. Han er vill etter Vom. Villig til å utstå både kloklipp og frisering i ansiktet så lenge det står Vom på hylla. Han har vanligvis INGEN selvrespekt når det lukter Vom i premie. Vanligvis.  Han slapp favorittleken et par meter fra levering. "Ta med!" responderte jeg, og så var ******* løs igjen. Ikke snakk om. Sikker på det tok mange minutter med utskjelling. Han synes jeg er en herskesyk HURPE med et sykt "behov" for å dominere. HVORFOR skulle han levere meg den leken for å få maten jeg hadde i hånden? "Herskesyke hurpe! Det der handler bare om å ydmyke meg! Ser jeg ut som undersåtten din? Den leken er MIN og den maten er også MIN! Vil du ha leken i hånden kan du plukke den opp selv!" Jeg endte med å plukke den opp selv. Han ble stille noen øyeblikk. Innså at han hadde tapt. Jeg hadde nå både leken og maten og han hadde bare stoltheten. Det gikk ikke mange sekunder før nederlaget ble erstattet med forventning om kast. - Link! Unge Eddies verden raste sammen igjen. Usikker på HVA som er problemet hans, for han går SÅ fint i utgangstilling for kjipe tørrforkuler, bare de er i hånden som lure. Han HAR gått FINT i utgangstilling med Vom på hylla og i vinduskarmen også. Hvorfor ikke nå? Hva er problemet? Svaret er et intenst autonomitetsbehov. Han ga så TEΙΤΕ liksom-nesten kreative alternativer til en faktisk utgangstilling, etter å ha gitt ham flere invitasjoner til å plassere seg riktig valgte jeg å gripe halsbåndet for å veilede ham ordentlig på plass - for å kunne rose og belønne. Verste overgrepet jeg kunne begått mot ham. Han strittet imot, og jeg ville ikke gi meg, så det utviklet seg til en brytekamp jeg til slutt vant ved hans surrender. Var han et menneske ville han HYLGRÅTT. Hikstet og hulket i bunnløs sorg over dette sjokkerende sviket. Var jeg ikke hans beste venn? Hva slags venn og partner GJØR noe sånt? Jeg kunne jo ikke gi meg, for jeg hadde faktisk lagt på et krav, og han trenger VITE at et krav er et KRAV og når det innfris, så blir det ALDRI problemer og ALLTID godt humør og belønning. Å la en nær pubertal riesenschnauzer få lov til å kjempe seg fri fra et (i utgangspunktet bare veiledende) grep i halsbåndet var 100% uaktuelt, samme hvor såret og sjokkert han var. Det ble til slutt en utgangstilling. Leken fikk jeg også levert i hånden, men ikke uten en psych kamp om hvem som bestemmer over ressursene. Ede er IKKE fornøyd med å måtte jobbe for mat og lek.  Tur ble det ikke, men en god latter ble det, fordi Ede er absurd sta. Håper jeg ser samme humoren i det når han begynner skape seg pga endret båndlengde. Fra 2-1 meter i første omgang, med bare korte partier på "trafikkhåndtak". Grime har vi prøvd på. Den sitter det litt lenger inne å gå hjemmefra med ennå. 
    • Hvis det funker med 50/50 kan du jo da bare fortsette med det. For helgeturer går det jo fint å ta med i kjølebag, det gjør ikke noe om det tiner så lenge det blir spist innen en dag eller to. Men ville prøvd forsiktig med et annet tørrfôr som er beregnet for valp.
    • Av praktiske årsaker, skal ha med hunden på flere reiser uten fryser. Tenker å gi blanding av vom og tørrfor på sikt.  I tillegg liker jeg å bruke deler av måltidene til trening på tur, noe som er vanskelig med råfor...  
    • Tispen min er 10 måneder nå.  Meget omgjengelig familiehund. Mjuk pels og gemytt 🤣. Lettlært. Nydelig vakker. Perfekt størrelse.  Vi driver med blodspor og lydighet.  Grua meg mest til pelsstell når jeg vurderte rasen, ja snø i pelsen er irriterende, men jeg må lære meg å huske å bruke riktig tøy 🙈 Koser meg overraskende med å klippe og stelle pelsen.  Jeg har dessverre vært ekstremt uheldig med sykdom på henne, men slik jeg har forstått det er dette en sunn rase med få plager.   
    • Blir spennende å følge med videre!   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...