Gå til innhold
Hundesonen.no

Ungdommer og kjøp av hund/valp


tm100021

Recommended Posts

Tror kanskje du misforstod meg :) Jeg mener det at de som er oppvokst ikke er nødvendigvis flinkere..

Jeg skjønte ikke helt hva du mente eller.(siste innlegget)

Jeg sikta til det første innlegget, ble litt rotete :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 291
  • Created
  • Siste svar

Er det flere 19åringer som har KO som kommer fra deg da, siden du liksom ikke "ikke" vet?

Når vi selger en hund med stamtavle, blir jo dette registrert i NKK. Det er ingen problemer å finne ut om en hunde eier er 19, 30 eller 40 år.

Så hvis man selger hund til 19 åringer (har gjort det selv jeg) så hvorfor i all verden kan man ikke bare innrømme det ;)

Det er til syvende og sist mennesket som skal ha hunden som teller ikke hvor GAMMEL en er. Det er utrolig mange flotte ungdommer som er skikkelig flinke med hundene sine.

Det er jo bare å åpne øyene å se på andre enn i sin egen ring for å se det ;)

Denne burde vært quotet til Aud, men havnet her hos deg Breeze:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
[--] Har de voksne(les:over 20) her inne barn?

Har dere erfaring fra barne og ungdoms arbeid?

Ville dere ha solgt til tidligere innsatte?

Hva i all verden har nå det med saken å gjøre?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi selger en hund med stamtavle, blir jo dette registrert i NKK. Det er ingen problemer å finne ut om en hunde eier er 19, 30 eller 40 år.

Javel, og hvordan skal du finne ut hvem som eier hvilken hund hvis vedkommende ikke går på utstilling med hunden? Innbilder du deg at det står eierens navn tilgjengelig for alle og enhver på dogweb? Det gjør det ikke. Eiers navn er kun tilgjengelig for de som har klubbverv, og de må ha et spesielt passord for å kunne se hvem som eier hvilken hund. Hvis det kommer ut at dette misbrukes, så blir det ikke tatt positivt opp hos datatilsynnet. Tidligere var eiers navn tilgjengelig for alle som hadde tilgang til dogweb, men etter at datatilsynet ble gjort opppmerksom på dette, fikk NKK på pukkelen og måtte fjerne tilgangen til navnet på alle eierne for vanlige klubbmedlemmer, slik at det kun er de som innehar klubbverv som kan se sette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis man selger hund til 19 åringer (har gjort det selv jeg) så hvorfor i all verden kan man ikke bare innrømme det ;)

Det er til syvende og sist mennesket som skal ha hunden som teller ikke hvor GAMMEL en er. Det er utrolig mange flotte ungdommer som er skikkelig flinke med hundene sine.

Det er jo bare å åpne øyene å se på andre enn i sin egen ring for å se det

Vel, nå var det snakk om K.O. og ikke hvilken som helst annen rase som ble nevnt da jeg ble beskyldt for å ha solgt hund til en 19 åring. Og for de som lurer på om K.O. er så veldig spesiell at kjøpere må velges med mye større omhu enn hos andre raser, så er dette riktig. Så å selge K.O. til en ungdom vil aldri komme på tale. da blir valpene heller hos meg. En vesentlig ting her er at en 19 åring meget sjelden har boforhold som passer til en K.O.

Men det aller verste er faktisk å selge til de som mener at de har all verdens hundeerfaring og som rett og slett ikke tror på meg når jeg forteller om hvordan rasen er. Hvis folk bare kunne følge mine råd, og skjønne at jeg ikke sier ditten og datten for å være vanskelig, men at det er til hundens beste og fordi eierne skal få et mest mulig problemfritt liv sammen med hunden, men det later til at de aller fleste ikke tror på meg. Derfor blir jeg jo heller aldri imponert når det første folk gjør når de ringere på mine valper, er å skryte av deres lange hundeerfaring. Så da kommer alle spørsmålene som må besvares riktig for at de skal få komme i betrktning om å kjøpe av valp fra meg.

Jeg har ikke noe behov for å se på andre raser enn de jeg har selv, så jeg greier meg utmerket i min egen ring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Aud, en ting jeg stusser over, det er jo ikke BARE KO du driver oppdrett av så vidt jeg har skjønnt? Hvorfor tar du bare de som eksempel.?

Unnskyld meg, men det var da vitterlig en annen person som skrev at jeg hadde solgt K.O. til en 19 åring, og da var det naturlig for meg å fortsette i det samme sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå var det snakk om K.O. og ikke hvilken som helst annen rase som ble nevnt da jeg ble beskyldt for å ha solgt hund til en 19 åring. Og for de som lurer på om K.O. er så veldig spesiell at kjøpere må velges med mye større omhu enn hos andre raser, så er dette riktig. Så å selge K.O. til en ungdom vil aldri komme på tale. da blir valpene heller hos meg. En vesentlig ting her er at en 19 åring meget sjelden har boforhold som passer til en K.O.

Men det aller verste er faktisk å selge til de som mener at de har all verdens hundeerfaring og som rett og slett ikke tror på meg når jeg forteller om hvordan rasen er. Hvis folk bare kunne følge mine råd, og skjønne at jeg ikke sier ditten og datten for å være vanskelig, men at det er til hundens beste og fordi eierne skal få et mest mulig problemfritt liv sammen med hunden, men det later til at de aller fleste ikke tror på meg. Derfor blir jeg jo heller aldri imponert når det første folk gjør når de ringere på mine valper, er å skryte av deres lange hundeerfaring. Så da kommer alle spørsmålene som må besvares riktig for at de skal få komme i betrktning om å kjøpe av valp fra meg.

Jeg har ikke noe behov for å se på andre raser enn de jeg har selv, så jeg greier meg utmerket i min egen ring.

Hvor står det at du har solgt en hund til en 19 åring? Jeg vet at det er en 19 åring som HAR en KO fra deg, hun har sagt det selv. Kullet er forøvrig ikke registrert.

Siden du mener det er så spesielle hensyn å ta ved valg av valpekjøper til denne rasen, så lurer jeg på hvordan det er mulig å finne denne type "kvalifiserte" valpekjøpere til hele 3 KO kull på en gang?

Er forøvrig enig med Scarlet i at det finnes mange ungdommer som er vel så egnet til å ha hund som de over 30 år.

Ang. tilgang til eierinformasjon så har jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men det var da vitterlig en annen person som skrev at jeg hadde solgt K.O. til en 19 åring, og da var det naturlig for meg å fortsette i det samme sporet.

Jaja, men det gjelder ikke bare nå, men jeg synes aldri jeg har sett deg nevne noen av de andre rasene "dine", men det er kanskje bare meg..? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, men det gjelder ikke bare nå, men jeg synes aldri jeg har sett deg nevne noen av de andre rasene "dine", men det er kanskje bare meg..? ;)

Nei det er nok ikke bare deg. Og dette er vel et tema om å selge valp til ungdommer, står så vidt ikke noe som jeg ser i vært fall at det bare skal omhandle KO... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, og hvordan skal du finne ut hvem som eier hvilken hund hvis vedkommende ikke går på utstilling med hunden? Innbilder du deg at det står eierens navn tilgjengelig for alle og enhver på dogweb? Det gjør det ikke. Eiers navn er kun tilgjengelig for de som har klubbverv, og de må ha et spesielt passord for å kunne se hvem som eier hvilken hund. Hvis det kommer ut at dette misbrukes, så blir det ikke tatt positivt opp hos datatilsynnet. Tidligere var eiers navn tilgjengelig for alle som hadde tilgang til dogweb, men etter at datatilsynet ble gjort opppmerksom på dette, fikk NKK på pukkelen og måtte fjerne tilgangen til navnet på alle eierne for vanlige klubbmedlemmer, slik at det kun er de som innehar klubbverv som kan se sette.

Helledussen, alle oppegående folk vet jo at det går an å enten ringe eller maile NKK. Det er ingen hemmelighet hvem som eier hunden, og folkeregisteret er heller ikke hemmelig. Idag kan man faktisk finne ut av det meste, hvis man bare vet hvor man skal lete.

En annen ting jeg fant ut var veldig lett det var å se hvor få av dine KO som var HD testet. DET var ikke mange du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå var det snakk om K.O. og ikke hvilken som helst annen rase som ble nevnt da jeg ble beskyldt for å ha solgt hund til en 19 åring. Og for de som lurer på om K.O. er så veldig spesiell at kjøpere må velges med mye større omhu enn hos andre raser, så er dette riktig. Så å selge K.O. til en ungdom vil aldri komme på tale. da blir valpene heller hos meg. En vesentlig ting her er at en 19 åring meget sjelden har boforhold som passer til en K.O.

Men det aller verste er faktisk å selge til de som mener at de har all verdens hundeerfaring og som rett og slett ikke tror på meg når jeg forteller om hvordan rasen er. Hvis folk bare kunne følge mine råd, og skjønne at jeg ikke sier ditten og datten for å være vanskelig, men at det er til hundens beste og fordi eierne skal få et mest mulig problemfritt liv sammen med hunden, men det later til at de aller fleste ikke tror på meg. Derfor blir jeg jo heller aldri imponert når det første folk gjør når de ringere på mine valper, er å skryte av deres lange hundeerfaring. Så da kommer alle spørsmålene som må besvares riktig for at de skal få komme i betrktning om å kjøpe av valp fra meg.

Jeg har ikke noe behov for å se på andre raser enn de jeg har selv, så jeg greier meg utmerket i min egen ring.

Ærlig talt, dette henger jo ikke på greip. KO er ikke den mest spesielle hunderasen her på jorda vet du. Stikk nå fingen i jorden litt du også.

Definer heller hvorfor den er så utrolig mer spesiell enn andre store raser som f.eks. Leonberger, Nuffe, Schæfer etc.

Det du skriver om dine egen rase og ring sier mer om deg som person enn om alle disse kjekke ungdommene som virkelig gjør en innsats det står respekt av med sine hunder. Se bare hva de greier å utrette i LP og AG ringen. Klarer du det? Som en voksen velinformert dame du sier du er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mye negativt fokus på en person og hennes oppdrett her nå. Minner faktisk aldri så lite om personangrep!

Holde seg til tråden??

Holde seg til tråden er vel noe alle bør gjere, men tendensen er at det glir ut... og nå er vi vel i "kjelleren" og her skulle det visst være mer "takhøyde" på diskusjonene..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mye negativt fokus på en person og hennes oppdrett her nå. Minner faktisk aldri så lite om personangrep!

Holde seg til tråden??

Da får det gjelde alle, og ikke bare meg. Har du meldt deg som frivillig forsvarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Holde seg til tråden er vel noe alle bør gjere, men tendensen er at det glir ut... og nå er vi vel i "kjelleren" og her skulle det visst være mer "takhøyde" på diskusjonene..?

Veeel. Det står vel i "headingen" på dette forumet at man skal etterleve nettiketten.

Personangrep har aldri vært ansett som god folkeskikk på nettet. har det vel ?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeel. Det står vel i "headingen" på dette forumet at man skal etterleve nettiketten.

Personangrep har aldri vært ansett som god folkeskikk på nettet. har det vel ?

--

Per Olav

Ja det gjer nok det Per Olav, men det er vel da meningen at alle skal følge det og ikke bare enkelte...? Tror du meget godt vet hva jeg snakker om, så pass oppegående er du.

Sølvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Ærlig talt, dette henger jo ikke på greip. KO er ikke den mest spesielle hunderasen her på jorda vet du. Stikk nå fingen i jorden litt du også.

Definer heller hvorfor den er så utrolig mer spesiell enn andre store raser som f.eks. Leonberger, Nuffe, Schæfer etc.

Det du skriver om dine egen rase og ring sier mer om deg som person enn om alle disse kjekke ungdommene som virkelig gjør en innsats det står respekt av med sine hunder. Se bare hva de greier å utrette i LP og AG ringen. Klarer du det? Som en voksen velinformert dame du sier du er?

Funksjonen til en KO kan ikke sammenlignes med hverken Leonberger, Newfoundlander eller Schäferhund. Å snakke om KO i LP- eller Agilityringen er imho rene vissvas.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funksjonen til en KO kan ikke sammenlignes med hverken Leonberger, Newfoundlander eller Schäferhund. Å snakke om KO i LP- eller Agilityringen er imho rene vissvas.

--

Per Olav

Helledussen Per Olav, det jeg mener er at KO kan jo ikke være den MEST spesielle hunden her på jord. Hvis den er det, så må jo AUd kunne definere det for meg.

Jeg har ikke nevnt at KO skal brukes i LP eller AG, det var min "hyllest" til ungdommer som jobber med hunden sin. Du burde gjerne også vite at det er utrolig mange ungdommer som gjør en Jæ.......bra jobb med hundene sine uansett hvilken rase de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takhøyde er langt fra ensbetydende med personangrep, så har vi ryddet opp i den eventuelle misforståelsen. Om enkelte stiller seg aldri så lagelig til for hugg skal man skille sak og person så godt som mulig, forsøke å holde seg til topic (selvom sidesprang og en naturlig utvikling så klart skal være mulig) og ellers benytte seg av vanlig netikette og folkeskikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...