Gå til innhold
Hundesonen.no

Bytteforsvar hos valp


RDJ
 Share

Recommended Posts

Mine tidligere valper har alltid vært utsatt for å få maten sin frastjålet av en eldre hund om jeg ikke fulgte med, da ingen har hatt noen særlig evne til bytteforsvar før de vokser litt til.

 

Min nåværende derimot, er 4 måneder gammel, og får de noe godt kan ikke den eldre hunden engang nærme seg uten at valpen knurrer heftig. Ingen problemer med meg, så jeg har i utgangspunktet ingenting imot dette, men betyr så tidlig utvikling at jeg kan forvente et veldig heftig bytteforsvar som voksen? Noen som har sett noen sammenhenget med egne hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, RDJ said:

Mine tidligere valper har alltid vært utsatt for å få maten sin frastjålet av en eldre hund om jeg ikke fulgte med, da ingen har hatt noen særlig evne til bytteforsvar før de vokser litt til.

 

Min nåværende derimot, er 4 måneder gammel, og får de noe godt kan ikke den eldre hunden engang nærme seg uten at valpen knurrer heftig. Ingen problemer med meg, så jeg har i utgangspunktet ingenting imot dette, men betyr så tidlig utvikling at jeg kan forvente et veldig heftig bytteforsvar som voksen? Noen som har sett noen sammenhenget med egne hunder?

Tidlig utvikling betyr vell ikke noe i seg selv vil jeg tro, men jeg ville definitivt begynt å jobbe med dette, for jeg vil jo tro at dette er en hund som har ressursforsvar. Om den har det kun på mat i skål så er det kanskje ikke noe problem, men om den har det også på andre ting eller ute på tur når godis blir delt ut etc så kan det jo fort bli et større problem. Med mindre man alltid går alene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en valp på 4 mnd. som har ressursforsvar ovenfor mat og belønningsleker mot andre hunder. Ikke mot oss tobente og innad i flokken kan de leke sammen med samme leker.  Jeg er nøye på at de andre hundene ikke får komme nær henne når hun får noe godt å tygge på, eller at de respekterer henne når hun sier i fra om at de skal holde seg unna. Jeg har ikke leker framme når det er fremmede hunder tilstede. På den måten får det hvert fall ikke utviklet seg. 

Jeg synes det er greit at de forsvarer sine egne ting ovenfor andre hunder, så lenge det er gjort på en OK måte (knurring, glefse i luften), men jeg prøver å hindre at de føler det behovet så godt det lar seg gjøre. Spesielt ovenfor fremmede hunder. Innad i flokken ser jeg litt på hvordan de responderer på hverandre. Trekker den andre seg unna, så vil ikke advarslene eskalere. Så jeg passer på at den som sier i fra, opplever å bli hørt på det. 

Jeg er også ekstremt bevisst på å ikke skape verdi for gjenstander jeg ikke har kontroll på i miljøet. F.eks. pinner eller kongler etc. 

Endret av Sprettballen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg passet på at valpen slipper å forsvare maten sin ovenfor den andre hunden og trent på bytte med den mellom deg og valpen. Jeg ville unngått situasjoner hvor valpen føler den må forsvare sånn at den ikke får utviklet dette noe videre. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, RDJ said:

Selve prosessen er jeg ikke bekymret for, det har jeg full kontroll på :)

Jeg var bare nysgjerrig på en eventuell sammenheng mellom tidlig ressursforsvar og graden av ressursforsvar som voksen. 

Begge mine belgere har hatt ressursforsvar som valper, men det er nesten ingenting av det nå. Kan dukke opp dersom de har fått (eller stjelt) noe ekstra godt. Kun overfor hverandre, eg kan fint gå mellom og fjerne ressursen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hadde ressursforsvar ovenfor andre hunder fra hun var liten valp, ikke i forhold til oss tobeinte. Jeg har vært bevisst på å unngå å ha leker og godis framme i nærheten av andre hunder, så det er en stund siden en sånn situasjon har dukket opp. Men et par ganger i voksen alder har hun funnet en veldig verdifull pinne på tur og det har da vært samme reaksjon som hun hadde som valp. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...