Gå til innhold
Hundesonen.no

Blodspor - markere sårleie


Dufus
 Share

Recommended Posts

Blir mange blodsporspørsmål på meg om dagen, dukker stadig opp nye ting jeg lurer på etter hvert som vi holder på ? 

 

Dagens spørsmål er hvorvidt det er viktig å få hunden til å markere sårleie, og hvordan jeg evt kan motivere ham til å markere sårleiene? Da vi var på blodsporkurs sa instruktøren at det var godt å ha en hund som markerer sårleie, for da får du bekreftelse underveis i prøven på at hunden er på sporet. Kaiser er imidlertid så ivrig på å komme seg videre at han ikke markerer sårleie noe særlig. Han tar kanskje et lite ekstra sniff før han går videre, men eneste grunnen til at jeg legger merke til det tror jeg er at jeg har lagt sporene selv og dermed vet hvor sårleiene er.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To mulige tips er 

1. Når du lager sårleiet, så legg igjen litt hår fra kløven i sårleiet i tillegg til blod. Litt annet luktbilde gjør at han kanskje markerer mer? Og når han markerer, gi han gjerne litt godis/ros slik at han forstår at han gjør det riktig.

2. Legg godbiter i sårleiet. Enkel belønning :-) 

Lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Karianski skrev:

To mulige tips er 

1. Når du lager sårleiet, så legg igjen litt hår fra kløven i sårleiet i tillegg til blod. Litt annet luktbilde gjør at han kanskje markerer mer? Og når han markerer, gi han gjerne litt godis/ros slik at han forstår at han gjør det riktig.

2. Legg godbiter i sårleiet. Enkel belønning :-) 

Lykke til!

Takk for tips! Skal forsøke å legge igjen litt hår neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...