Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp en "noob-fotograf"


sidnajse
 Share

Recommended Posts

Brukte speilreflekskamera for første gang i dag, og jeg har funnet ut at jeg liker veldig godt å ta bilder! Så jeg er jo helt noob fortsatt, hadde satt pris på om noen ville gitt litt konstruktiv kritikk, råd og tips til å ta bedre bilder:) 

43005635031_730217423b_z_d.jpg

28137084077_c3a52e6aa9_z_d.jpg

 

28137080467_cfd68f20b8_z_d.jpg

 

41195208590_f8eee088b2_z_d.jpg

42286956824_3bcf66769e_z_d.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sidnajse skrev:

Brukte speilreflekskamera for første gang i dag, og jeg har funnet ut at jeg liker veldig godt å ta bilder! Så jeg er jo helt noob fortsatt, hadde satt pris på om noen ville gitt litt konstruktiv kritikk, råd og tips til å ta bedre bilder:) 

43005635031_730217423b_z_d.jpg

28137084077_c3a52e6aa9_z_d.jpg

 

28137080467_cfd68f20b8_z_d.jpg

 

41195208590_f8eee088b2_z_d.jpg

42286956824_3bcf66769e_z_d.jpg

Jeg er kun en selvlært hobbyfotograf selv, men kan jo prøve å komme med noen personlige tips til hva jeg synes hadde forbedret bildene dine! :)

Bilde 1: Her ville jeg nok satt meg ned på samme høyde som hunden, zoomet litt ut, og vippet kameraet litt opp slik at du får litt mer luft over hunden, da ville bildet blitt litt mer balansert. I tillegg ville du fått med mer av bakgrunnen ved å sette deg ned på høyde med hunden og vippet kameraet litt opp. 

Bilde 2: Her ville jeg passet på å fått hunden midt i bildet, eventuelt litt mot den høyre siden da hunden står mot venstre. Jeg ville nok også prøvd å funnet en annen mindre rotete bakgrunn, men kan forstå det kan være litt vanskelig i slike "action-foto" hvor du ikke stiller hunden opp og planlegger omgivelsene. 

Bilde 3: Skjønt bilde, men personlig hadde jeg nok selv zoomet litt mer ut og fått litt mer luft rundt hunden.

Bilde 4: Dette bildet synes jeg hadde fint fokus og fint lys. Bildet er dog litt skeivt, så til en annen gang kan du jo tenke på å prøve å holde kameraet rettere, eventuelt redigere vinkelen litt i etterkant. Her kunne du også med fordel satt deg ned på hundens høyde og fått litt mer luft over.

Bilde 5: Her er ikke hunden helt i fokus. I tillegg ville jeg passet på at du ikkje "skjærer" av en liten del av hunden med mindre det faller naturlig. 

Alt i alt synes jeg dette er en god start, øvelse gjør mester. :) Dette er dog bare mine personlige meninger, så andre kan nok si seg uenig!

IMG_2901.thumb.jpg.263f4a25a7b2834d99617e73f82d927f.jpgIMG_2909-2.thumb.jpg.4d6bb1954b9135a617bf17bbdda8cabc.jpg

Her er eksempler på to bilder jeg tok for noen dager siden. Fokuserer alltid på at hunden enten står i sentrum av bildet eller i "det gylne snitt", at fokuset er rett (øynene og ansiktet til hunden), prøver å holde meg på samme høyde som hunden jeg tar bilde av, og passer på å få nok luft rundt hunden. Pleier også og ta bilder på plasser hvor jeg synes bakgrunnen er fin. Jeg etterbehandler bildene mine i Lightroom, og bildene mine blir betydelig bedre etter lys- og fargeredigering. Så det programmet anbefales varmt. :)

Endret av Ginaml
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tips, @Ginaml!:)

Selv er jeg stor fan av bilder som ikke er så "arrangerte", men at hunden kommer naturlig i en fin stilling, og da synes jeg at det er vanskelig å få alt annet å klaffe også:pinch: Tar ikke lang tid før hun plutselig er vekke:P Må prøve dette her med å holde meg på samme høyde som hunden, men betyr det bare å ha kameraet på samme høyde som hundens hode?:icon_confused:

Kan du fortelle litt mer om det gylne snitt? Jeg vet bare hva det er helt rent matematisk, men forstår det ikke helt i sammenheng med fotografering:sweat:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en fin artikkel om det gylne snitt:
https://www.tek.no/artikler/det-gyldne-snitt/40737

Gratulerer med speilrefleks! Det er så mye gøy man kan gjøre med et speilreflekskamera. Selv er jeg veldig glad i å stille på kameraet manuelt og synes det ofte blir finere når man bruker lavere blenderåpning. Blenderåpningen er det som kalles f/ på kameraet. Jo lavere man stiller på denne, jo mer lys slipper objektivet inn. Har man den stilt inn på en lav blender åpning vil det du fokuserer på være i fokus, mens det i bakgrunn bli mer diffust. Jo lavere blenderåpning, jo mer diffust blir bakgrunnen. 
Kanskje litt vanskelig å forstå når jeg forklarer, men du kan se det her på et bilde av hunden min. 
Her står hunden og busken på samme linje så begge deler er i fokus, mens gresset bak blir veldig diffust. Det synes jeg personlig gir en fin effekt, men det er jo litt smak og behag på hvordan man vil ha det:ahappy:
 

gammeldame.jpg

Det er mange fine videoer på hvordan man kan stille på kameraet selv ut i fra hvordan type bilder man skal ta. Skal man ta bilder av hunder i fart er det lurt å ha visse instillinger, mens for portrett lønner andre seg. Anbefaler deg å søke på youtube: "*kameratypen din* for dummies" da kommer det opp mye enkle tips :D
Edit: måtte legge til litt mer :icon_redface:

Endret av litchi
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken @litchi linket til over forklarer hva "det gylne snitt" er ganske bra. Det handler rett og slett om å plassere elementene i bildet på en plass som gjør bildet mer balansert, og "det gylne snitt" er en enkel hovedregel for hvor det vil være mest attraktivt og plassere elementene i bildet.

Helt enig med deg at det er vanskeligere å få gode bilder når du hunden er i mye bevegelse og ikke blir "stilt opp". Når jeg tar bilder av yngre hunder og valper så er dette ofte tilfellet. Er det en liten valp pleier jeg rett og slett og bare legge meg ned på magen slik at jeg kommer på samme høyde som valpen, og knipser i vei mens valpen beveger seg rundt på området og når den setter seg ned eller står rolig. Her er noen eksempler:

IMG_2710.thumb.jpg.6f3961c7bfdcb0baea7e88c28c6cddc9.jpg

Her har valpen lagt seg ned og jeg prøver så raskt jeg kan og finne den vinkelen jeg synes bildet blir bra i og knipser i vei helt til valpen beveger seg videre.

IMG_2828.thumb.jpg.54a8aafd6c5bff25ad980f21bc42e9c8.jpg

Valpen har funnet noe å tygge på og er opptatt i noen sekunder med det. Jeg setter meg ned i samme høyde som valpen og knipser noen bilder.

IMG_2842.thumb.jpg.eaf0602b4d39c7020f6800c11dd2fa33.jpg

Valpen setter seg ned og jeg knipser noen bilder. Viktig å ha litt tålmodighet :D 

 

Angående å komme seg ned på samme høyde som hunden så ser jeg alltid an størrelsen på hunden. Er det en liten hund/valp pleier jeg å legge meg ned på magen, er det en litt større hund så holder det kanskje med å sette seg ned på kne. Men ja, en god huskeregel å prøve å komme i samme høyde som hodet til hunden. :)

Jeg pleier også å stille inn kameraet mitt manuelt. Her kan du lese litt om du ulike funksjonene: https://www.tek.no/artikler/slik_bruker_du_et_speilreflekskamera/67155

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Da har hu prøvd seg igjen! Håper noen vil ta seg litt tid til å gi konstruktiv kritikk av bildene? 

På flere av bildene så hadde jeg relativt kort lukkertid pga. bevegelse, og måtte kompensere med stor blenderåpning, spesielt fordi lysforholdene ikke var de beste. Hadde ISO på auto. Er det noen som har noen lure tips til å få lyse bilder av hunder i bevegelse når lysforholdene er litt så som så, eller må jeg bare be om at sola kommer frem??

 

49690753316_d4d917a5cc_k_d.jpg

49691064677_b6d8fa0c81_k_d.jpg

49690219758_c5aef617b6_k_d.jpg

49690752026_05b199cfcb_k_d.jpg

49691063142_74bcd3576a_k_d.jpg

 

Nevnte noen dårlig lys...??

49691062662_2ee417052d_k_d.jpg

49690217763_e7e951a64b_k_d.jpg

Takk på forhånd!

Endret av sidnajse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Sofie & Aska skrev:

Det du kan gjøre er å stille opp iso-en. 

18 minutter siden, Anooni skrev:

Jeg opplever at speilrefleks jobber best enten med alt på auto, eller alt på manuell. Så her må du også fortelle kameraet hvilket ISO-nivå det skal ligge på, som Sofie & Aska skriver :)

Tusen takk? Da prøver jeg det neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg er ganske ny på foto selv, så det kan hende jeg gir deg feil tips (glad hvis noen i så fall sier det hehe), men jeg har satt kameraet mitt til å ta bilder i RAW format istedenfor JPEG. Da beholder fila mer informasjon. Så bruker jeg Adobe Lightroom til å tweake etterpå. Hvis du syns bildene ble littegrann undereksponerte, eller du har veldig lys himmel og veldig mørk hund, kan du justere det i Lightroom. Det hjelper deg kanskje ikke på å bli mye bedre på det fototekniske, men når forholdene er vanskelige (eller umulige) kan det være kjekt å få "reddet" noen bilder likevel ?

Endret av Silky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
På 5/28/2020 at 10:27 AM, Silky skrev:

Jeg er ganske ny på foto selv, så det kan hende jeg gir deg feil tips (glad hvis noen i så fall sier det hehe), men jeg har satt kameraet mitt til å ta bilder i RAW format istedenfor JPEG. Da beholder fila mer informasjon. Så bruker jeg Adobe Lightroom til å tweake etterpå. Hvis du syns bildene ble littegrann undereksponerte, eller du har veldig lys himmel og veldig mørk hund, kan du justere det i Lightroom. Det hjelper deg kanskje ikke på å bli mye bedre på det fototekniske, men når forholdene er vanskelige (eller umulige) kan det være kjekt å få "reddet" noen bilder likevel ?

Takk for tips! Fint å ha et redigeringsprogram uansett, spesielt under særdeles vanskelige forhold som du sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig foretrekker jeg halvautomatikk når jeg bruker speilrefleks. Enten blenderprioritert (oftest benevnt med en «A») eller lukkerprioritert automatikk. Du bestemmer altså hvilken blender eller hvilken lukkertid du ønsker, kameraet fikser resten. 

Blenderprioritert bruker jeg når jeg ønsker å styre dybdeskarpheten, lukkerprioritert ved mye bevegelse. I praksis er jeg mest opptatt av å styre dybdeskarpheten, så jeg forsøker det først ved å bruke blenderprioritert ved den blenderen som gir meg ønsket dybdeskarphet og ser om jeg får rask nok lukkertid til å fryse bevegelser dersom det er aktuelt.

Ellers støtter jeg å skyte i RAW-format, da kan man redde både overeksponerte og undereksponerte bilder mye bedre i etterkant.

Angående ISO så kan den gjerne stå på auto, men man må være klar over at dersom kombinasjonen av andre faktorer (blender, lukker og mengde lys) gjør at ISO må skrus opp, så kan man ende opp med bilder med mye støy i. Så hold et øye med den. Nyere kamera gir vel ofte bra resultater opp til 800, kanskje 1600 for dyrere modeller (og 3200 for de aller beste full frame-kameraene) - eldre kan begynne å produsere mye støy allerede ved 400 og i alle fall 800.

For generell redigering kan jeg tipse om GIMP - helt gratis Photoshop-wannabe. Noen synes det er litt tungvindt, men det har blitt bedre i det siste og er dessuten mye snakk om vane. Det finnes en uhorvelig mengde med tutorials for GIMP på nettet uansett hva du måtte ønske å gjøre.

Endret av tillien
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...