Gå til innhold
Hundesonen.no

Dårlig hundehold

Heidihj

Recommended Posts

Skrevet

Familien som bor i nabohuset vårt, har en liten søt cocker spaniel hann. Han er så nydelig og snill. De fikk hund akuratt samme uke som jeg fikk hund, altså, de har hatt den i ca. 1 og 1 halvt år nå. Denne familien har to baren en jente på 13 (hvis jeg husker riktig) og en jenta på 8 (?). Hun på 13 (?) har jeg snakka mye med når det gjelder hund. Hun har ønsket seg det lege og har sagt at hvis hun får hund skal hun våre flink til å gå tur, stelle og trene denne hunden. Når moren fikk høre at den frekke lille nabojenta skulle få hund (jeg :rolleyes: ) skulle så klart den lille flinke jenta hennes også få hund. Dette ble bestemt på en dag :D så dette var ikke akuratt gjennomtengt. En dag jeg gikk forbi huset dems kom jenta ut og så at nå skulle hun også få en liten valp. Når jeg spurte hvordan hund de skulle få sa hun at de skulle ha cocker spaniel. Når jeg spurte hvorfor, sa hun at hun alltid hadde ønsket seg en liten svart hund som kunne gå med ett rødt tørkele rundt halsen. Når jeg sa at rasen cockeren abselutt ikke trenger mindre stell og trening enn andre raser sa hun bare at denne hunden skulle bare bli et kosedyr, da jeg prøvde å snakke med henne bare skrek hun "hold kjeft, du vet ikke hva du snakker om" og gikk. En uke sener hadde jeg heta Elwira og gikk en liten luftetur med henne. Når jeg gikk forbi det huset der familien bodde kom det en nydelig svart cocker valp løpende bort til Elwira. Jeg ble bedt inn i hagen av moren og de to lekte imens jeg snakka med moren, og hun fortalte at denne valpen som het Quick var barna hennes sin valp. Noen uker senere dro familien til spania og satte den 12 uker gamle valpen på den nermeste kennelen. Her stod den i tre uker :D Når familien kom hjem fortalte moren at Quick hadde fått lopper og blitt angrepet av en annen hund på den kennelen. Quick hadde fått ett stort kutt over øye :)

I løpet av året 2004 hadde Quick vært på kennel 5 ganger, alle gangene over en uke. Alle gangene hadde han fått lopper og den fjerde gangen fikk han kennelhoste. De brukte fremdeles den samme kennelen som første gangen. Når jeg spurte hvorfor de ikke bytta sa de at de ikke gadd å kjøre så langt for at den dritt bikkja skulle på kennel. Den første nytårsaften de hadde han, var familien borte, men de hadde ikke tatt med seg Quick, jeg satt inne med Elwira og jeg hørte hylingen hans til langt på natt, det var helt grusomt :P

Nå det siste året har jeg pleid å ha han med meg på tur, da oppfører han seg veldig fint og er snill og grei. Men eierne sier at hunden er agresiv mot mennesker (noe jeg aldri har sett, og jeg har gått med han mange ganger i uka i ett helt år) Nå som han er snart to år, er han som andre i denne alderen helt umulig. Eierne har aldri brydd seg med trene han, det er bare jeg som jjobber litt med han når jeg er på tur. så han hører bare på men :D Eierne hadde bestemt seg for å avlive han, men jeg fikk den fra det. Han er sunn og frisk, lærer fort og er veldig snill og kosete. Men de skal nå omplasere han, noe som jeg synes er bra fordi de ikke klarer å ta vare på han. De kommer til å sette han på en omplaseringskennel i Drammen. Håper han får ett bra hjem nå. Men det værste av allt er at de sier det er noe gærent med hunden og ikke med dem, så de sa at de kanskje skal få en ny hund :D Når jeg hørte det ble jeg veldig sint, for jeg vet godt hvem de spør om å trene hunden og gå tur med den..

måtte bare si det, får nå er jeg veldig sint, har akuratt snakka med hun ene jenta og hun sa at de skulle sette han på kennel. At det går ann å være sa dum og egoistisk :D De vil jo bare ha en kosehund med rødt tørkle :D

Skrevet

huff..enkelte burde bare ikke ha hund. den kosehunden med det røde tørkleet er nok manges oppfatning av hvordan det er å ha hund, men vi som tar det seriøst vet bedre. :)

Skrevet

Uff, nå ble jeg irritert! At det går ann :D ..Det kalles DÅRLIG hundehold ja..! Kennel da valpen er 12 uker gammel..!? 5 ganger på kennel det første leveåret..!? Alene hjemme første nyttårsaften..!? stakkars hund! ;)

Men jeg synes det er kjempefint av deg som har brydd deg, gått tur, trent og litt sånn.. Du var sikkert hundens høydepunkt! :D

..og fint han får et nytt hjem! Jeg håper det kommer til å gå bra med han! og at naboene dine ikke får ny hund :P

Skrevet

Kjempeleit at noen hunder har det slik...

Men det finnes jo alltid minst to sider av samme sak. Jammen hadde det vært spennende å høre den andre siden...

Skrevet

Uff...kjente at jeg plutselig fikk lyst til å vite hvor du bor slik at jeg kan slå de i nabohuset ditt,men det er jo ikke veien å gå:D

Så trist at de skal få seg en ny hund...Kjempebra for Quick at han kanskje får et nytt og bedre hjem,men trist for den nye som skal ta over plassen hans...

Skrevet

kan du ikke gå til dyrevernet (om det er noe som heter det lenger..) og fortelle dem hvordan quick har hatt det, så kanskje de ikke får ha flere hunder?

kan hende det bare er i miami osv det er slik da...

Skrevet

Det er nok vanskligere enn som så her.. Jeg har anmeldt ei og dyrevernet sa de måtte gi tre måneders varsling før de kunne komme og se!

såpass ja..hmm..så synd! :D

Skrevet

Brorne min har en kamerat som er sønn av en politimann, han snakka jeg med i dag ang. Quick, han sa at dyreværnet snasynelig nok ikke ville bry seg siden det er en sånn "liten" sak. Snakka også med eieren til Quick i dag, og hun sa at de hadde snakket med den kennelen som tar imot hunder, og de hadde sakt at de ikke hadde ledig plass. Men de skulle holde av når de fikk en ledig. Men moren til de barna som eier Quick sa at hvis de ikke blei ledig innen 2 uker, skulle de avlive han :D

Skrevet

Stakkars hund.. Sånne folk skulle aldri hatt hund!

Kan de ikke bare skaffe seg en bamse, med det dustete røde tørklet på seg..

joiner den!

og de folka skulle jeg likt å ta litt altså..

dumme snobbe folk

Skrevet

Så trist, stakkars hund :( Du må si til dem at de må legge ut annonse på dyrenett og finn, så kanskje de finner noen innen 2 uker ;)

Skrevet

Brorne min har en kamerat som er sønn av en politimann, han snakka jeg med i dag ang. Quick, han sa at dyreværnet snasynelig nok ikke ville bry seg siden det er en sånn "liten" sak. Snakka også med eieren til Quick i dag, og hun sa at de hadde snakket med den kennelen som tar imot hunder, og de hadde sakt at de ikke hadde ledig plass. Men de skulle holde av når de fikk en ledig. Men moren til de barna som eier Quick sa at hvis de ikke blei ledig innen 2 uker, skulle de avlive han :(

Herregud, hvis det blir så ille så kan jeg ha den her til det blir ledig plass! De kan da ikke avlive han bare sånn uten videre! * Nei nå skal vi ha ny.. Sov godt Quick* F*** eller altså! At det går ann.

Skrevet

Kan de ikke bare skaffe seg en bamse, med det dustete røde tørklet på seg..

Helt enig! :( Håper han får seg et nytt og godt hjem..

Kjempefint du har tatt deg litt av han:)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...