Gå til innhold
Hundesonen.no

Krever norrønt tilbake i norskfaget


QUEST
 Share

Recommended Posts

Just now, QUEST said:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/21lg1x/mange-krever-norroent-tilbake-i-norskfaget

 

Den norske skole skal fordummes ennå mer..bort med vår historie og språk, inn med religiøst basert kosthold... :blink:

Nja:

Quote

Mer kunnskap om dyrevelferd, etisk og religiøst basert kosthold, stråling og solens skadevirkninger, bærekraftig transport, forbrukerkunnskap og mer om hvordan kjemiske stoffer reagerer med hverandre, er blant temaene som ønskes inn i fagene.

Altså, i bunn og grunn synes jeg dette var veldig gode temaer å få inn i skolen. Men man kunne gjerne byttet ut noe annet enn norønnt, f.eks "diktanalyse" eller "sakprosa" eller annet som har ABSOLUTT ingen nytte i ettertid med mindre du er journalist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Nja:

Altså, i bunn og grunn synes jeg dette var veldig gode temaer å få inn i skolen. Men man kunne gjerne byttet ut noe annet enn norønnt, f.eks "diktanalyse" eller "sakprosa" eller annet som har ABSOLUTT ingen nytte i ettertid med mindre du er journalist.

I det siste her er jeg ikke uenig. Diktanalyse og sakprosa er vel noe de aller færreste har bruk for, senere i livet. Dog syns jeg religiøst basert kosthold overhodet ikke er skolens ansvar, det får være opp til foreldrene å lære barna sine. I tilllegg syns jeg jo at økonomi og her tenker jeg først og fremst på personlig økonomi, burde vært på læreplanen.. Det er jo et 'fag' mange åpenbart stryker i, noe senere i livet.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

I det siste her er jeg ikke uenig. Diktanalyse og sakprosa er vel noe de aller færreste har bruk for, senere i livet. Dog syns jeg religiøst basert kosthold overhodet ikke er skolens ansvar, det får være opp til foreldrene å lære barna sine. I tilllegg syns jeg jo at økonomi og her tenker jeg først og fremst på personlig økonomi, burde vært på læreplanen.. Det er jo et 'fag' mange åpenbart stryker i, noe senere i livet.

Religiøst kosthold er jo en relativt stor del av vår hverdag nå, kan være greit at folk lærer tidlig at halal gjerne betyr ekstremt dyreplageri (selv om det "påstås" at dyrene ikke slaktes så grusomt her i Norge f.eks), og at det finnes mer til religiøst kosthold enn bare halal (ser du, jeg kom ikke på noe annet en gang :P ). At man lærer om det må jo ikke bety "idoktrinering".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Religiøst kosthold er jo en relativt stor del av vår hverdag nå, kan være greit at folk lærer tidlig at halal gjerne betyr ekstremt dyreplageri (selv om det "påstås" at dyrene ikke slaktes så grusomt her i Norge f.eks), og at det finnes mer til religiøst kosthold enn bare halal (ser du, jeg kom ikke på noe annet en gang :P ). At man lærer om det må jo ikke bety "idoktrinering".

Ja og nei..Jeg er jo forsåvidt ikke uenig i at man får opplyst hva si eller så betyr for dyrevelferden men utover det, niks. Spiser du ikke svinekjøtt så,er det ditt problem, ikke mitt eller andres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Ja og nei..Jeg er jo forsåvidt ikke uenig i at man får opplyst hva si eller så betyr for dyrevelferden men utover det, niks. Spiser du ikke svinekjøtt så,er det ditt problem, ikke mitt eller andres. 

Men barna mine må lære hva halal er, når de møter det i kjøledisken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Men barna mine må lære hva halal er, når de møter det i kjøledisken...

Tja..jeg tenker jo at det kan jo du lære dem hjemme . All kunnskap bør jo ikke forventes å komme fra skolen. Så kan man jo også spørre seg hvor nøytral en slik undervisning ville være, all den tid en ikke ubetydelig del av lærerstanden kan mistenkes for å ha Palestinaskjerf i garderoben..

Skal barna indoktrineres, så bør det foregå hjemme, ikke i skolen ( eller via NRK..) .Skolen bør være en nøytral plass, der det stilles spørsmålstegn ved alle ideologier ( også kalt religion) . 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Tja..jeg tenker jo at det kan jo du lære dem hjemme . All kunnskap bør jo ikke forventes å komme fra skolen. Så kan man jo også spørre seg hvor nøytral en slik undervisning ville være, all den tid en ikke ubetydelig del av lærerstanden kan mistenkes for å ha Palestinaskjerf i garderoben..

Skal barna indoktrineres, så bør det foregå hjemme, ikke i skolen ( eller via NRK..) .Skolen bør være en nøytral plass, der det stilles spørsmålstegn ved alle ideologier ( også kalt religion) . 

Ja, der er jeg helt enig. Men det er vel ikke verre enn å bruke en halv religionstime på å forklare at i islam er det sånn og sånn? :P Men kjempeviktig at det ikke kommer en agenda gjennom undervisningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Shlush said:

Jeg har hatt kjempenytte av norrønt i mitt arbeid som Vernepleier ?? Ehm... Nei ? men religiøst kpsthold hadde jeg faktisk hatt noe bruk for.

Nja, nja. Norrønt er en viktig del av vår kulturelle historie. Det er dumt å ta vekk historien bak vårt land og vår utvikling. I motsetning til sakprosa / dikttolkning som ikke har noen historisk, praktisk eller annen bruk utover å være en del av å lære seg sitt språk. Men det kan man strengt tatt også uten dikttolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Mira2.0

Norrønt og tekstforståelse er to ting elevene fint kan ha i pensum. Jeg skulle ønske vi kunne hatt mer fokus på dannelse og allmennkunnskap i skolen. Ønsker vi å ha reflekterte, tenkende mennesker i samfunnet så må vi ikke bare tenke på hver lille del av pensumet isolert sett.  Religiøst kosthold kan bidra til mer kulturell forståelse, det er ikke dumt. 

Jeg er vernepleier, som liker filosofi, har også en del studiepoeng i økonomi, regnskap og markedsføring. Elsker å lese, ikke bare skjønnlitteratur. Gjerne kronikker fra både inn og utland. Og vet dere hva? Alt sammen er meg til nytte i hverdagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...