Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussi cocker

Patrick
 Share

Recommended Posts

med den blandingen tror jeg du skal være obs på vandkelig pels,  det må ikke bli det, men med aussiens semilange og doble pels blandet med cockerens bløte, lange og helt annen pelstype så kan det bli vanskelig pels å stelle mtp floker mm.  Vanlig problem på mange doodler.  Selv om de holdes i sportsklipp.  Ellers må du vell belage deg på å få alt en aussie innebærer,  siden valpen kan bli lik den delen av slekta. Den kan jo også bli noe i midten eller helt lik en cocker,  men det viktigste er jo at man er forberedt på å takle det heftigste mulige utfallet så man ikke gaper over for mye.  Det er mange som har aussie og så det er ikke umulig det, men det er jo et ganske annet hundehold enn en cocker så det er jo ikke for alle.  Her får man jo muligens litt vokt man må takle og et høyere aktivitetsnivå. Også bør du sjekke opp vanlige utfordringer på rasene, både fysiske og mentale,  så du vet hva du skal være kritisk til når du snakker med eier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Red Merle said:

Ingen erfaring med blandingen. Men har Aussie og endel erfaring med rasen og det er ikke en rase for noen uten erfaring med hund.

Hvorfor ikke? Hvilken erfaring/hvor mange/hva slags hunder bør man ha hatt før man skaffer seg aussie?

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eier og oppdretter av Aussie- og god kunnskap om hvor ulike den rasen kan være innad som RENRASET, så hadde jeg først ville satt meg inn i hvilke linjer den delen av blandingen kommer fra, for her kan du få alt fra sofagrisen til den hyperaktive gjeterhunden. Og hva med sykdommer? Er foreldrene helsesjekket? Er linjene "fri" for epilepsi? Hva med HD/AD Og hva med sykdommer på Cocker siden? Jeg kjenner ikke den rasen, men tviler de er helt uten sykdommer... 

Har hørt om en slik blanding før, og håper ikke det er samme folkene som har planlagt kull- men hadde ikke blitt overrasket.
Aussien er en brukshund som krever ganske mye aktivisering/hjernetrim, så vær iallefall klar over at du neppe får en hund som klarer seg med en tur rundt nabolaget- og får du en av de som er reservert mot fremmede, så er det ikke sikkert den er så veldig sosial av seg heller..
Men det kan jo bli en bra hund også, det er bare ikke så godt å vite når det er blandet inn en annen rase.

Lykke til uansett hva du velger.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kan henge meg på anbefalingen om Collie, men vær nøye på valg av oppdretter og linjer. Det er ikke å stikke under en stol at det finnes mentale brister innad i rasen. En god collie derimot er en enormt kjekk hund å ha! Så gå seriøst inn og møt hunder i flere settinger og se hvordan de tar ting, eventuelt om de har en MH så er jo den fin å få sett om de har filmet den f.eks. 
    • Tiden flyr og lille bebbisen blir snart året. 😱 Hun er fremdeles kanskje 6mnd i sitt eget hode da. 😂 Dagens agenda så slik ut 😴 etter å ha trent litt på fokus med bestekompis whippeten Leo som distraksjon, og så gått ett spor i nytt terreng etter en god times pause i bilen. 😁    Tidligere i mars når vi passet på ett lite småbruk. Fant en fin foss!   et par fra den lille uka vi hadde snø her sørvest. 😂
    • Life's a beach, og når det er kaldt og surt og blåser, så har vi den for oss selv, så det var ikke så ille, men det var ikke så vel heller, for Ede har ikke store radiusen (0-2m) eller masse interesse for å utforske omgivelsene selvstendig, så aktivitet begrenser seg mest til mutterns fremdriftstempo og kastearm. Det som er dårlig med det er det samme som er bra med det. Borrelås klengete er dog veldig å foretrekke over selvstendig på vift i sin egen verden. Bonus for egen helse å måtte løpe litt og være mer aktiv for å gi Ede mer av aktiviteten han trenger.  Virkelig ikke så mye å melde fra en stadig mer rutinepreget hverdag sammen. This is it nå, liksom.  Ede har begynt gå på turbusser helt selvstendig, flink opp trappen og går rett til plassen sin på midten. Trenger finne en smart måte å trene på å rygge i vinkel, for å komme inn mellom seter. Mestrer vi ikke det, så må vi stå over en buss om det er barnevogner og bagasje på den plassen der.  Å gå ned trappene på tur ut av bussen ligger lenger frem i tid. Han har gått ned bare sju trappetrinn i sitt liv så langt, og de var av normal bratthet. De tre veldig bratte trinnene på turbussen vil han fortsatt bæres ned. Nærmer seg antakelig 150 kg valpevekt nå, slik det føles i armene mine. Trenger derfor begynne lære gå de tre bratte trappetrinnene ned på egenhånd også, ellers vil han finne veien ned der på den harde måten, fordi jeg er evig optimist og vil at some point overvurdere min egen evne til å bære ham ned der. Seriøst, han begynner bli tung å bære i armene. Fordi jeg er idiot har vi KUN løftet med hodet til høyre side, hele livet, og dermed mesteparten av vekten hans på den svakeste armen min. Å snu for å bære motsatt vei er et alvorlig avvik i prosedyre som må rapporteres og meldes og klages på og ankes i flere runder før vi etter en lang godkjenningsprosess kan vurdere prøve på den måten.  Å bli bært på såkalt påssarygg (trønder, sjø) har vi begynt få litt dreisen på. Ede synes det var skummelt i starten, men har begynt like å leke ryggsekk nå. Aberet er at jeg har utnyttet jukkeangrep bakfra for å shape det inn. Usikker på om han tør gjøre det der foran et publikum på bussen. Han er jo i den alderen. Å vise affeksjon for foreldre er veldig pinlig. Mulig han heller vil reise med buss til evig tid enn å ta den flausen der for å komme seg ned trappen.  Vi får se. Det finnes antakelig en viss mengde NomNoms som i bunnen av den trappen der vil vekke den nødvendige motivasjonen til å klare komme seg ned de trappetrinnene selvstendig i en fei. 
    • Dette handler mer om uenighet. Jeg håper du sier nei til dette. Om du hadde visst at hunden skulle brukes til å produsere blandingskull hadde du ikke skrevet under. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...