Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei,

Jeg og samboeren har en Chihuahua tispe valp på 17 uker. Vi har hatt henne fra hun var 8 uker gammel. Hun begynte å tisse ute etter en ukes tid og bæsje ute noe senere. Hun har etter dette regelmessig gjort fra seg hver gang vi har vært ute med henne, men selvfølgelig hatt mye uhell inne som er helt forståelig. Nå forrige helg så var hun hos min mor pga vi var på sykehuset og fødte. Vi fikk henne levert igjen og hun fortsatte som vanlig med å gjøre fra seg ute og forsåvidt inne. Men de 3-4 siste dagene nå har hun sluttet å gjøre det ute, kun inne. Dette er veldig frustrerende. I dag var jeg ute med henne 5 ganger på en time, men fortsatt ingenting. Så når kommer vi inn og med en gang vi snur ryggen til så har hun både bæsjet og tisset i en krok. Vi har fått beskjed på valpekurset vi går på at straff er ingen løsning og har derfor unnlatt å bruke den metoden. Kun belønning når hun gjør det ute.

Har noen tips og råd om hva vi kan gjøre? Ble hele rutinene og mønsteret brutt bare ved å være borte en helg?

Takk for all hjelp på forhånd, hilsen noe fortvilet hundeeiere.

Skrevet (endret)

Jeg ville begynt på nytt, helt fra scratch.

Ha henne mye ute - etter hver gang hun har sovet, spist eller lekt. Rose mye når hun gjør fra seg inne. 

Enig med de på kurset - en straffer aldri.

Når dere er inne, må dere følge med på henne. Lurt å avgrense området hun er på for å gjøre det lettere for dere. I det hun viser tegn til å måtte på do, eller huker seg ned så løfter dere henne opp og løper ut. Ros masse når hun fortsetter å tisse/bæsje når dere kommer ut.

Kan godt være sammenheng med at dere har fått baby, noen hunder kan begynne å tisse inne i slike perioder. 

Endret av Lillekrapyl
Skrevet
Just now, Chihuahua eier said:

Hei,

Jeg og samboeren har en Chihuahua tispe valp på 17 uker. Vi har hatt henne fra hun var 8 uker gammel. Hun begynte å tisse ute etter en ukes tid og bæsje ute noe senere. Hun har etter dette regelmessig gjort fra seg hver gang vi har vært ute med henne, men selvfølgelig hatt mye uhell inne som er helt forståelig. Nå forrige helg så var hun hos min mor pga vi var på sykehuset og fødte. Vi fikk henne levert igjen og hun fortsatte som vanlig med å gjøre fra seg ute og forsåvidt inne. Men de 3-4 siste dagene nå har hun sluttet å gjøre det ute, kun inne. Dette er veldig frustrerende. I dag var jeg ute med henne 5 ganger på en time, men fortsatt ingenting. Så når kommer vi inn og med en gang vi snur ryggen til så har hun både bæsjet og tisset i en krok. Vi har fått beskjed på valpekurset vi går på at straff er ingen løsning og har derfor unnlatt å bruke den metoden. Kun belønning når hun gjør det ute.

Har noen tips og råd om hva vi kan gjøre? Ble hele rutinene og mønsteret brutt bare ved å være borte en helg?

Takk for all hjelp på forhånd, hilsen noe fortvilet hundeeiere.

Er det kaldt ute nå? Det kan isåfall være en forklaring. Viss ikke så høres det uansett ut som dere bør vurdere noen endringer, om det er vanlig at hunden gjør fra seg mye inne i tillegg til ute og er 17 uker nå. 

Når dere går ut, gå en tur. jeg antar dere ikke gjør det hver gang siden du skriver at dere har vært ute 5 ganger på en time. For det første øker du sannsynligheten for at hunden gjør fra seg, både fordi bevegelse får fart på tarmene, og fordi man er lengre ute i gangen. får den luftet seg godt så har den forhåpentligvis færre uhell inne også, og blir den litt sliten så blir det gjerne litt lengre strekk til neste gang den må ut, og da får dere gradvis utvidet tiden den holder seg :) Er det kaldt så kle på, pass på at det ikke er ubehagelig, og bli kjent med deres hund. Lær dere ca hvor lenge hun holder seg før hun må på do, da vet dere at hun må på do når dere går ut, og da kan dere bli ute til hun har gjort fra seg. 

Skrevet

Det første jeg tenker på er temperaturen ute. Har det blitt kaldere siden hun begynte å gjøre fra seg inne? Chi'er og da særdeles de korthårede fryser lett ,både på bena og kroppen blir det kaldt. Særdeles en liten valp. 

For det andre har dere en rase som gjerne blir sent renslig ( noen aldri) . Det er selvfølgelig ønskelig at hunden blir helt renslig men vær klar over at noen ikke blir det. Jeg ville gjort som foreslått av andre i tråden her, start helt fra begynnelsen igjen.  Det er bra at dere ikke straffer, det hjelper ikke og dere risikerer en hund som tror at det er galt å gjøre  fra seg uansett, og som da gjemmer seg unna når hen skal tisse /gjøre fra seg. 

Skrevet

Ikke snu ryggen til :) Dere vet den kommer til å gjøre fra seg i en krok når dere kommer inn. Følg med den, ikke la den få stikke seg vekk og gjøre fra seg. Når dere ser at den er på vei mot en plass den gjør fra seg, så ta den ut...

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk! Vi har vurdert Toller, Flatcoated Retriever og husky faktisk! Synes selv at huskyer er så fantastiske, men ville ha noe litt mer førerorientert. Tror selv at en flat og belgisk fårehund blir for mye hund igjen. Men tusen takk for gode tips! Og når det kommer til røyting har vi tatt dette i betraktning ja! Fordelen med husky er jo at de har røyte perioder! Så satser på at robotstøvsugeren vår får kjørt seg!
    • Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...