Gå til innhold
Hundesonen.no

En frisk hund sulter ikke i hjel fremfor matskåla

pixiegirl

Recommended Posts

De fleste av oss har jo hørt at ingen frisk hund sulter i hjel fremfor matskåla, men hva med vann? Jeg har lest at noen blander tørrfôret med vann for at hunden skal få i seg nok veske...er det nødvendig hvis hunden drikker lite? Kan en hund med fri tilgang til nytt, friskt vann få for lite av det?

Og så et annet vann spørsmål: burde vannet være iskaldt, kaldt eller lunket? Har det noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

omhunden din drikker lite, kan det være lurt å ha litt vann i skåla, men ikke la tørrforet bli mykt. men så er det det at en del hunder ikke spiser med vann i skåla..

jeg gir en mellomting mellom lunkent og iskaldt. varierer også etter årstidene, om vinteren får han mer lunkent vann enn på sommeren. omdu har sett silkesvarten (filmen) så vet du hvorfor det gjøres til hester, jeg vet ikke om ette er nødvendig på hunder, men jeg gir alikevell ikke iskaldt vann om vinteren. :) vannet bør vel være kaldt, men ikke iskaldt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet ut vannskålen i rustfritt stål med en i keramikk fordi prinsesse gikk til døren og ville ut å drikke når hun ble tørst. Hun likte tydeligvis ikke smaken av vannet i stålskålen, men med den nye er det foreløpig ingen klager. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

omhunden din drikker lite, kan det være lurt å ha litt vann i skåla, men ikke la tørrforet bli mykt. men så er det det at en del hunder ikke spiser med vann i skåla..

Hvorfor skal man ikke la tørrforet bli mykt..!?

Jeg blir nesten forvirra nå jeg, det er så mange meninger om dette...

Jeg har hørt at man ikke skal bløte foret, for da får hundene bedre tenner.

Jeg har hørt at man skal bløte foret, for da får hundene mer væske i seg

Jeg har hørt at man skal bløte foret, for da er det lettere for hunden å ta opp næringsstoffen og vitaminene i foret.

Jeg har også hørt at man skal bløte foret, for da går det lettere og raskere å fordøye foret.. Men tørt for, vil ligge og svelle i magen..

Men jeg har også lært at hvis man skal bløte foret, skal man la det bli mykt.. hvis ikke er det ingen vits i å gjøre det vel..!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har også lært at hvis man skal bløte foret, skal man la det bli mykt.. hvis ikke er det ingen vits i å gjøre det vel..!?

Hvis man vil at hunden skal få i seg mer vann så trenger man ikke å bløte foret, men bare ha litt vann nedi slik at hunden drikker/spiser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er svaret jeg fikk når jeg spurte ang dette fra noen jeg har vært på kurs hos:

Når det gjelder for og hvordan man skal servere dette, så er jeg hverken kjemiker eller matekspert, men endel enkle ting er jo greit nok å ta med seg.

Det å bløte opp tørrfor i alt for varmt vann anbefales ikke uansett. Da ødelegges de vannløselige vitaminene i foret.

Dersom man ønsker at foret skal foret bløtes opp før servering, bør det bløtes opp i kaldt vann.

Når vi forer hundene så har vi den menge for hunden skal ha i forkoppen, heller rikelig med vann på ( slik at det flyter), og så gir vi det til hunden. Hunden har fått tenner for å tygge, og det må den da, samtidig er vi sikre på at den får i seg rikelig med væske sammen med maten, slik at svellingsprosessen foregår i magen.

Små valper må selvfølgelig få oppbløtt for en periode, men da oppbløtt av kaldt vann.

Hvor mye man skal diskutere det, er jo forsåvidt opp til hver enkelt. Det er jo veldig frivillig hvordan man skal fore hundene sine, og jeg vet ikke om det finnes noen fasit på dette heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga at du mister mange av vitaminene når du tar det i varmt vann.

Dette er feil, jeg har hørt med mange vetrinærer nå (har undersøkt det nøye pga forskjellige påstander om at vitaminene blir borte, noe jeg syntes høres rart ut) og alle sier at man gjerne kan bløte fôret i varmt vann, men passe på at maten er lunket når man gir til hunden så den ikke brenner seg.

Skal man ta bort vitaminene i tørr foret skal man koke foret over lang tid i fosskokende vann...da er det snakk om at vitaminene blir borte. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de gangene hunden min har fått bløta foret sitt, så er det i varmt vann. og jeg lar det bli helt mjukt også. Men jeg gjør det innimellom fordi det virker som om det er litt bedre. Så blir jo som et bedre måltid :P

Men har hørt at det er bedre for tennen om det er tørt, for det rensker jo tennene litt. Men om man gir vått for innimellom skal vel ikke ha noe å si ;)

Tankte å prøve å blande helt bløta for med helt tørt, kanskje det er tingen;)

men om det med varmt vann vil "ødelegge" de vannløselige vitaminene kan man jo finne ut ved å se på pelsen? de som gir bløta for kan prøve med kaldt vann i en periode og en periode med varmt vann, så kan man se om det har noe å si :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har hørt at det er bedre for tennen om det er tørt, for det rensker jo tennene litt. Men om man gir vått for innimellom skal vel ikke ha noe å si :D

Dersom du er flink til å gi hunden din tygge ben eller pusser tennen til hunden din evt gir den placoff så trenger du ikke bekymre deg for tannsten ved oppbløtt fôr.

Hunden min har fått oppbløtt fôr i over 1/2år nå og hun har mye bedre avføring, magenfungerer bedre og hun har ikke fått mer tannsten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er flink til å gi hunden din tygge ben eller pusser tennen til hunden din evt gir den placoff så trenger du ikke bekymre deg for tannsten ved oppbløtt fôr.

Hunden min har fått oppbløtt fôr i over 1/2år nå og hun har mye bedre avføring, magenfungerer bedre og hun har ikke fått mer tannsten. ;)

j adet viste jeg vel, men bare tenker ikke over det :P hehe. men når du sier det så skal jeg prøve å bløte opp foret å se om avføringa kan bli et sjeldnere syn :P han får jo mye gnagebein og sånne ting så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...