Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger tips til tørrfor til allergihund


Kaisen
 Share

Recommended Posts

Hun tåler ikke kylling, storfe eller svin. Nå reagerer hun muligens på lam også. Jeg skal fortsette på Acana grass-fed lamb litt til og se det an, men vi må kanskje bytte...orijen tåler hun ikke, da det blir for mye proteiner for henne. For som er basert på fisk liker hun ikke. Og allergiforet Specific som hun gikk på under utredning liker hun heller ikke... så nå kjenner jeg at jeg gir beng i om foret inneholder mye korn etc. Bare jeg finner noe hun tåler! Jeg ser på flere av forene som er med and eller vilt feks, så inneholder de både kyllingfett og kyllinglever, så da blir jo de uaktuelle med en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringlen skrev:

Du har vel sagt før at hun ikke liker fôr med fisk, men høres ut som du kanskje ikke har så mye annet valg, enn å prøve igjen :)

Jeg må jo si at det frister lite å gi henne noe som jeg vet hun ikke liker. Hun spiste ikke på flere dager når vi hadde både acana med fisk og specific... men jeg var inne på zooplus og så litt. Der fant jeg tørrfor som var spesielt beregnet på allergihunder, og som bare inneholdt en proteinkilde. Blant annet en med hest og en med kanin... det heter exclusion tror jeg? Aldri hørt om dog:P men kan vel være verdt å prøve hvis vi må bytte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det billigste å fore med, men hva med Ziwipeak? Jeg har ikke forsøkt vilt-utgaven selv ennå (som vel er den som er aktuell for din hund), men både storfe og lam er veldig populært hos gutta mine - de trumfer det meste som finnes av godbiter :P Angitt formengde på pakken er et godt stykke over hva mine kan få, så foret er drøyere enn det kan virke. Billigste stedet jeg har funnet Ziwipeak er hos zoopermarked.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, JTT skrev:

Ikke det billigste å fore med, men hva med Ziwipeak? Jeg har ikke forsøkt vilt-utgaven selv ennå (som vel er den som er aktuell for din hund), men både storfe og lam er veldig populært hos gutta mine - de trumfer det meste som finnes av godbiter :P Angitt formengde på pakken er et godt stykke over hva mine kan få, så foret er drøyere enn det kan virke. Billigste stedet jeg har funnet Ziwipeak er hos zoopermarked.no

Er det jeg som har lest feil, eller koster det 875 kr for 2,5 kg? Det er jo galskap!:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Kaisen skrev:

Er det jeg som har lest feil, eller koster det 875 kr for 2,5 kg? Det er jo galskap!:blink:

Vilt-utgaven er den absolutt dyreste, ja - og som sagt, Ziwipeak er ikke det biligste å fore med i utgangspunktet. Min på 7 kg trenger ca 80 g om dagen med Ziwipeak, så 2,5 kg ville holdt en måned for han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Siden det ser ut til at hunden din blir være kan det være at den har fått ny ting å reagere på som er i miljøet? Ellers så håper jeg at du finner et for som funker. Og ut fra prisene så hadde i hvertfall Ziwipeak utgått for min del. Tørrforet ville jeg mene at det ville gå over 15 kg i måneden av,  

Jeg er ikke lengre kjent i tørrforjungelen så der kan jeg ikke hjelpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JTT skrev:

Vilt-utgaven er den absolutt dyreste, ja - og som sagt, Ziwipeak er ikke det biligste å fore med i utgangspunktet. Min på 7 kg trenger ca 80 g om dagen med Ziwipeak, så 2,5 kg ville holdt en måned for han. 

Min veier også 7 kg så det ville blitt noenlunde det samme. Men alt for dyrt:P

Akkurat nå, lijenta skrev:

Siden det ser ut til at hunden din blir være kan det være at den har fått ny ting å reagere på som er i miljøet? Ellers så håper jeg at du finner et for som funker. Og ut fra prisene så hadde i hvertfall Ziwipeak utgått for min del. Tørrforet ville jeg mene at det ville gå over 15 kg i måneden av,  

Jeg er ikke lengre kjent i tørrforjungelen så der kan jeg ikke hjelpe

Jeg vet ikke om hun har blitt verre i den forstand, men det virker som at hun reagerer på alt vi gir henne... specific funka hun supert på, men hun spiser det ikke.. i slutten gikk hun en uke uten å spise..men det er jo det som bli alternativet dersom vi ikke finner noe annet :( hadde jeg bare funnet eeen eneste ting hun ikke reagerer på, så kunne jeg tilsatt det i specific, sånn for smakens skyld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Kaisen skrev:

Min veier også 7 kg så det ville blitt noenlunde det samme. Men alt for dyrt:P

Jeg vet ikke om hun har blitt verre i den forstand, men det virker som at hun reagerer på alt vi gir henne... specific funka hun supert på, men hun spiser det ikke.. i slutten gikk hun en uke uten å spise..men det er jo det som bli alternativet dersom vi ikke finner noe annet :( hadde jeg bare funnet eeen eneste ting hun ikke reagerer på, så kunne jeg tilsatt det i specific, sånn for smakens skyld

Hmm siden hun ikke reagerte på specific se på innholdsfortegnelsen og tilsett litt mer av kjøtt og litt beina av det hun tåler? Hun skal jo ikke ha så mye hver dag. Min som fullfores på vom og hundemat fores med 80 -100 gram om dagen og veier ca 6 kg. Og noen tisper i samme rasen som veier 4 kg fores med 40 g ram  om dagen,  Så da har du litt å regne ut fra. Hmm ikke kylling, svin og gris. HVa med å kjøpe reinsdyrskav på butikken og gi det som et tilleg til  specific som hun tåler. Husker ikke kilosprisen  men tror den kan komme opp i 300 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, lijenta skrev:

Hmm siden hun ikke reagerte på specific se på innholdsfortegnelsen og tilsett litt mer av kjøtt og litt beina av det hun tåler? Hun skal jo ikke ha så mye hver dag. Min som fullfores på vom og hundemat fores med 80 -100 gram om dagen og veier ca 6 kg. Og noen tisper i samme rasen som veier 4 kg fores med 40 g ram  om dagen,  Så da har du litt å regne ut fra. Hmm ikke kylling, svin og gris. HVa med å kjøpe reinsdyrskav på butikken og gi det som et tilleg til  specific som hun tåler. Husker ikke kilosprisen  men tror den kan komme opp i 300 kr.

Det er dette vi må finne ut av. Hun har reagert på alt vi har prøvd til nå. Reinsdyr er et alternativ ja. Ellers har jeg også blitt tipset om boksemat med kun en type protein i, som det også går an å tilsette. Nå prøver vi ut kanin, men fikk bare tak i en pose, fordi det skal slutte å selges. (Country hunter kjøttboller). Ellers har jeg også tenkt litt på hest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Kaisen skrev:

Det er dette vi må finne ut av. Hun har reagert på alt vi har prøvd til nå. Reinsdyr er et alternativ ja. Ellers har jeg også blitt tipset om boksemat med kun en type protein i, som det også går an å tilsette. Nå prøver vi ut kanin, men fikk bare tak i en pose, fordi det skal slutte å selges. (Country hunter kjøttboller). Ellers har jeg også tenkt litt på hest...

Ja tilgjengeligheten er en av grunnene til at jeg tenkte på reinsdyrskav som de fleste matbutikkene bruker å ha.  Boksematen bør du lese innholdsfortegnelsen nøye. Sammenlign innholdsfortegnelsene mor hverandre for det er mye rart og ganske likt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dr. Clauder's har fôr et med hjort og et med and. 
Verdt å prøve, MEN min allergihund gikk på disse et års tid, og da jeg omsider fikk henne over på Acana fikk hun mer energi og bedre pels... Så greit å merke seg om hunden endrer seg på diverse vis (jeg merka det egentlig ikke før etter at hun fikk Acana... det gikk jo gradvis).
Brukte ZiwiPeak før Dr. C, noe hun fungerte knallbra på (dyrt, men verdt det). 
Dessverre ble det vanskelig å få tak i (fant det ikke på nett heller til slutt), så derfor ga vi oss med det.
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, JeanetteH skrev:

Kingsmoore har vel to for som er basert på ett protein. Tror de har en type med hest og en type med and, med høyde for at jeg husker rett nå. 

Ja det hadde de! Fant på zooplus. Men den med and inneholder også litt kylling, og den med hest inneholder svinefett? 

Så den med and utgår, men altså svinefett?:blink: er ikke sikkert hun reagerer, men blir skeptisk med en gang det står noe annet enn hest i innholdsfortegnelsen...:icon_confused:

Akkurat nå, Shokata skrev:

Dr. Clauder's har fôr et med hjort og et med and. 
Verdt å prøve, MEN min allergihund gikk på disse et års tid, og da jeg omsider fikk henne over på Acana fikk hun mer energi og bedre pels... Så greit å merke seg om hunden endrer seg på diverse vis (jeg merka det egentlig ikke før etter at hun fikk Acana... det gikk jo gradvis).
Brukte ZiwiPeak før Dr. C, noe hun fungerte knallbra på (dyrt, men verdt det). 
Dessverre ble det vanskelig å få tak i (fant det ikke på nett heller til slutt), så derfor ga vi oss med det.
 

Dr.clauders skal jeg sjekke ut!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kaisen skrev:

Dr.clauders skal jeg sjekke ut!

Vi har forhandler i området også, så du kan få kjøpt fysisk i stedet for å handle på nett :) Brukte lam og ris på min allergihund. Funka greit. Prøvde hjort også, men da måtte jeg øke mengden for at hun skulle greie  holde vekta, og da ble hun så bæsjetrengt at hun ikke greide å vente til hun kom ut om morgenen :o Aldri opplevd lignende. Jeg måtte jo gi henne halvannet beger morgen og kveld med det fôret, kan være det ikke blir samme problem med en liten hund :)

Ellers er det jo andre av disse veterinærfôrene som har allergifôr. Jeg har skjønt at mange er fornøyd med RC anallergenic, det skal visst være hakket mer allergivennlig enn de andre vanlige allergifôrene. I tillegg selger jo flere allergifôr også våtfôr i samme serie som du kanskje kan blande i for å øke smakeligheten? Med matvrak av en allergihund som i tillegg fikk prednisolon, så var det ikke snakk om å ikke spise. Hun spiste ALT hun fikk :lol: 

Mi tålte masse grønnsaker godt. Hadde jeg visst om det litt før, så hadde jeg prøvd veganfôr som siste løsning. For det virka som om mi reagerte på alt av kjøttproteiner i mer eller mindre grad, hun ble aldri symptomfri uten medisiner. Det kom meg ikke for øret av det var mulig å få tak i før hun ble avlivet. Men det hadde jeg testa ut om ingenting annet funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Sprettballen skrev:

Vi har forhandler i området også, så du kan få kjøpt fysisk i stedet for å handle på nett :) Brukte lam og ris på min allergihund. Funka greit. Prøvde hjort også, men da måtte jeg øke mengden for at hun skulle greie  holde vekta, og da ble hun så bæsjetrengt at hun ikke greide å vente til hun kom ut om morgenen :o Aldri opplevd lignende. Jeg måtte jo gi henne halvannet beger morgen og kveld med det fôret, kan være det ikke blir samme problem med en liten hund :)

Ellers er det jo andre av disse veterinærfôrene som har allergifôr. Jeg har skjønt at mange er fornøyd med RC anallergenic, det skal visst være hakket mer allergivennlig enn de andre vanlige allergifôrene. I tillegg selger jo flere allergifôr også våtfôr i samme serie som du kanskje kan blande i for å øke smakeligheten? Med matvrak av en allergihund som i tillegg fikk prednisolon, så var det ikke snakk om å ikke spise. Hun spiste ALT hun fikk :lol: 

Mi tålte masse grønnsaker godt. Hadde jeg visst om det litt før, så hadde jeg prøvd veganfôr som siste løsning. For det virka som om mi reagerte på alt av kjøttproteiner i mer eller mindre grad, hun ble aldri symptomfri uten medisiner. Det kom meg ikke for øret av det var mulig å få tak i før hun ble avlivet. Men det hadde jeg testa ut om ingenting annet funker.

Greit å vite :) kan jo prøve hjort feks, å se hvordan det går. Og ang RC anallergenic, der sier du noe..veterinæren sa til meg at hvis hun ikke like specific eller var kresen så kunne vi prøve RC sitt som var basert på kylling. De solgte det ikke, men tror dyrelegen på Soma solgte det. Det hadde jeg helt glemt ut:lol: da er jo det også et alternativ.. det har vel ikke noe å si at det er basert på kylling, selv om hun er allergisk mot det, eller? Proteinet er jo brutt såpass mye ned at kroppen ikke gjenkjenner det som et protein...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kaisen skrev:

Greit å vite :) kan jo prøve hjort feks, å se hvordan det går. Og ang RC anallergenic, der sier du noe..veterinæren sa til meg at hvis hun ikke like specific eller var kresen så kunne vi prøve RC sitt som var basert på kylling. De solgte det ikke, men tror dyrelegen på Soma solgte det. Det hadde jeg helt glemt ut:lol: da er jo det også et alternativ.. det har vel ikke noe å si at det er basert på kylling, selv om hun er allergisk mot det, eller? Proteinet er jo brutt såpass mye ned at kroppen ikke gjenkjenner det som et protein...

Nei, det skal ikke ha noe å si hva slags kjøttprotein det er basert på. Kroppen _skal_ ikke kjenne det igjen, men immunforsvaret er en teit type, så sikker kan du aldri være. Men gi det et forsøk. De har sikkert fôrgaranti slik at du kan levere det tilbake om det ikke funker. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, mushi skrev:

Jeg er veldig fornøyd med proplan laks og ris, men jeg ser det har animalsk fettstoff. 

Har du sett hva veterinæren har å tilby?

Ja, det blir specific eller RC anallergenic... så da blir det eventuelt RC siden hun ikke spiser specific. Jeg vet de har hills også, men hun nevnte ikke det foret engang:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kaisen skrev:

Ja, det blir specific eller RC anallergenic... så da blir det eventuelt RC siden hun ikke spiser specific. Jeg vet de har hills også, men hun nevnte ikke det foret engang:icon_confused:

Hills Z/D eller RC Anallergenic er allergifôr som allergipasientene "våre" går veldig bra på.
Erfaringsmessig så synes gjerne kresne småhunder at RC sitt er best, men det er smaksgaranti på både Hills og RC, så om bikkja blånekter å spise så er det bare å levere resten tilbake og få pengene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ganzie skrev:

Hills Z/D eller RC Anallergenic er allergifôr som allergipasientene "våre" går veldig bra på.
Erfaringsmessig så synes gjerne kresne småhunder at RC sitt er best, men det er smaksgaranti på både Hills og RC, så om bikkja blånekter å spise så er det bare å levere resten tilbake og få pengene igjen.

Det var det veterinæren sa også. Jeg hadde jo helt glemt ut dette foret før det ble nevnt her igjen:P jeg har bare klødd meg i hodet å tenk hva pokker jeg skal gi henne hvis hun ikke tåler noe. Og vært redd for at vi må tilbake til specific. Det er ikke så hyggelig å bare kunne gi henne noe hun absolutt ikke liker...men vi bruker opp acana sekken først så får jeg se det an. At det ikke bare er jeg som innbiller meg at hun klør mer liksom. Tror bare vi har rundt 1 kg igjen av det :) det gikk dog veldig bra å gi henne feks 1 lammeøre i uka, når hun fortsatt gikk på specific og vi skulle se om hun tålte lam. Men å spise for av lam hver dag gir utslag ser det ut som...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...