Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilder fra dummy trening


charlotte

Recommended Posts

Her er noen treningsbilder fra dagens dummytrening med Lisa. I dag fikk hun søke i flere typer terreng, busker, i "siv" av strå, fjellskråning og et sted måtte hun hoppe ganske høyt både og og ned for å nå dummyen. De få kommentarene jeg har skrevet står under bildet :P

04apport.jpg

04apport2.jpg

04apport3.jpg

04apport4.jpg

04apport5.jpg

04apport6.jpg

04apport7.jpg

Hoppe sa gåsa :P

04apport8ned.jpg

Og ned igjen!

04apport9-lek.jpg

Pause, må leke litt med biteskinnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink hun er! Hvor handler du dummies? Dine er så nøyrale i fargen, og går i ett med naturen nesten. Jeg har bare knall oransje, rød og knall lilla:\

Hihi, det er grønne 500 gr som er standard i retriever trening. Det er disse som blir brukt på WT. Jeg har fått de fleste jeg har av Svigerfar som kjøper de av andre retrieverfolk, men de få jeg har kjøpt selv kjøpte jeg på Vikingskipet på Hamar i november. De er av merket Quest og er veldig populære. Dyrebutikkene har ikke leverandører som leverer ordentlige dummies, bare sånne svære hvite 200 gr som det står Dog Training Dummy på eller lignende som ikke er riktig vekt. (Hverken Unipet, Zoomiljø, Salgskompaniet eller Zopartner leverte hvertfall ikke dette da jeg fortsatt var i bransjen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døh...hør her a`....! :P:) Unipet har alltid hatt den type dummy du bruker på din hund..i 4 forskjellige vekter.

de er fullt mulig å få fatt i, i en velassortert dyrebutikk,og koster ikke skjorta heller såvidt jeg husker.

Akurat nå midt i natten husker jeg ikke hvem som fører dem etter Unipet gikk konken..

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døh...hør her a`....! :P:) Unipet har alltid hatt den type dummy du bruker på din hund..i 4 forskjellige vekter.

de er fullt mulig å få fatt i, i en velassortert dyrebutikk,og koster ikke skjorta heller såvidt jeg husker.

Akurat nå midt i natten husker jeg ikke hvem som fører dem etter Unipet gikk konken..

:P

Pøh, sitter med to Unipet kataloger her og de har ikke disse dummyene i sortimentet. Spurte dem også flere ganger, men de kunne bare ta inn den hvite, oppblåste altfor lette dummyen og de andre teite ;) Unipet gått konk?? De eier jo praktisk talt Tropegruppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel...Unipet ver det jeg fikk dem fra ihvertfall.... ;) og de katalogene ekke verdt papiret de er trykket på engang...den tykke røde du har med hardperm eller ?

Joda...Unipet er konken! :) det skjedde ifjor sommer eller no det.(slikt som skjer veldig ofte når en går inn i tropehagen konseptet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel...Unipet ver det jeg fikk dem fra ihvertfall.... :P og de katalogene ekke verdt papiret de er trykket på engang...den tykke røde du har med hardperm eller ?

Joda...Unipet er konken! :P det skjedde ifjor sommer eller no det.(slikt som skjer veldig ofte når en går inn i tropehagen konseptet)

Hoho, har den tykke røde ja, pluss en kampanje katalog. Mulig den er lite oppdatert ;) Veeeldig tilfeldig at det skjedde like etter at de kjøpte aksjer i Tropegruppen.. Alle som setter foten innenfor Tropegruppen går konk. De som vil bli franchisetakere får seg en kalddusj, en etter en, når de får sparken og går personlig konkurs (Må legge min. 100.000 private kr i AS). Mens han som sitter på toppen bare finner ny franchisetaker og hover inn franchising-avgifter og tjener på det uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummyen er en apportgjenstand jeg bruker for å lære inn alle momentene innen jakt, der hunden min fungerer som apporterende hund i vann og på land. Altså en hund som brukes ETTER skudd. Innlæringen av å løpe ut til fuglen og hente den, bringe den tilbake til fører foregår med denne dummyen, hvor hunden lærer å apportere denne som om det var en fugl, for senere å trene med ordentlig fugl og til slutt bruke hunden som retriever i praktisk jakt, f.eks andejakt, duejakt, fasanjakt, kaninjakt og på jaktprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummyen er en apportgjenstand jeg bruker for å lære inn alle momentene innen jakt, der hunden min fungerer som apporterende hund i vann og på land. Altså en hund som brukes ETTER skudd. Innlæringen av å løpe ut til fuglen og hente den, bringe den tilbake til fører foregår med denne dummyen, hvor hunden lærer å apportere denne som om det var en fugl, for senere å trene med ordentlig fugl og til slutt bruke hunden som retriever i praktisk jakt, f.eks andejakt, duejakt, fasanjakt, kaninjakt og på jaktprøve.

Men hiver du dummyen ut selv, eller gjemmer du den,og så sender ut hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hiver du dummyen ut selv, eller gjemmer du den,og så sender ut hunden?

I såkalt dummytrening så kaster jeg dummyen, fra forskjellige hold, men alltid i retningen hagleløpet peker. I innlæringen legger jeg den ut foran hunden, før hunden kan sitt og bli er det viktig at hunden ikke blir for heit og knallapporterer- spurter ut før den før signal. (derfor legger jeg den ut og ikke kaster den). Ellers, med dummy trening er hele poenget at hunden skal markere seg hvor den faller og selv søke den opp og bære den tilbake - som om det var en skutt fugl.

I feltsøk bruker jeg også dummy, der tråkker jeg opp 30 x 30 meter og legger ut 4-5 dummies. Noen er gjemt og noen er lett synlige. Her må hunden sitte på sidelinjen mens jeg legger ut, så blir hunden sendt ut på "søk apport" når dummyene har ligget i 5 min.

Dette er noe alle hunder kan holde på med, det er en veldig fin måte å aktivisere hunden på. Selv trener jeg med jaktchampionat som mål :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I såkalt dummytrening så kaster jeg dummyen, fra forskjellige hold, men alltid i retningen hagleløpet peker. I innlæringen legger jeg den ut foran hunden, før hunden kan sitt og bli er det viktig at hunden ikke blir for heit og knallapporterer- spurter ut før den før signal. (derfor legger jeg den ut og ikke kaster den). Ellers, med dummy trening er hele poenget at hunden skal markere seg hvor den faller og selv søke den opp og bære den tilbake - som om det var en skutt fugl.

I feltsøk bruker jeg også dummy, der tråkker jeg opp 30 x 30 meter og legger ut 4-5 dummies. Noen er gjemt og noen er lett synlige. Her må hunden sitte på sidelinjen mens jeg legger ut, så blir hunden sendt ut på "søk apport" når dummyene har ligget i 5 min.

Dette er noe alle hunder kan holde på med, det er en veldig fin måte å aktivisere hunden på. Selv trener jeg med jaktchampionat som mål :(

Tusen takk for svar ;) Det blir jo nesten det samme som feltsøk på den siste du forklarte. Jeg har jo ikkje noen jakt hunder, men synes det er kjekt å lære hundene forskjellige ting. Så kanskje vi skal prøve dette :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar ;) Det blir jo nesten det samme som feltsøk på den siste du forklarte. Jeg har jo ikkje noen jakt hunder, men synes det er kjekt å lære hundene forskjellige ting. Så kanskje vi skal prøve dette :P

Ja, det ER feltsøk, men ikke bruks-feltsøk (30 x 30m med naturpinner osv) og heller ikke rednings-feltsøk (50 x 50m med forskjellige gjenstander - eller var det omvendt? Bruks = 50x50 og redning = 30x30?). Jakt-feltsøk, der man bruker enten dummies eller skutt fugl eller kanin. Høres litt makabert ut med kanin :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ER feltsøk, men ikke bruks-feltsøk (30 x 30m med naturpinner osv) og heller ikke rednings-feltsøk (50 x 50m med forskjellige gjenstander - eller var det omvendt? Bruks = 50x50 og redning = 30x30?). Jakt-feltsøk, der man bruker enten dummies eller skutt fugl eller kanin. Høres litt makabert ut med kanin :P

Bruks feltsøk er 50 meter:) Det trener vi masse. Det virker jo gøy med dummy også;) Kanskje jeg skal prøve det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...