Gå til innhold
Hundesonen.no

NTNU professor- norske foreldre er uvitende og feilinformerte


QUEST
 Share

Recommended Posts

"Norske spedbarn ligger 80 prosent av våkentiden sin på ryggen og stirrer i taket." Høres ikke det ekstremt ut? Lurer på hvor det tallet er fra. Dette stemmer overhodet ikke med det jeg observerer i omgangskretsen min og heller ikke med det foreldrene opplever selv.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sona skrev:

"Norske spedbarn ligger 80 prosent av våkentiden sin på ryggen og stirrer i taket." Høres ikke det ekstremt ut? Lurer på hvor det tallet er fra. Dette stemmer overhodet ikke med det jeg observerer i omgangskretsen min og heller ikke med det foreldrene opplever selv.

Nå skal jeg ikke gå god for den påstanden eller tallmaterialet men derimot har jeg lagt merke til hvor opptatte mange foreldre er av mobilen sin, når de er sammen med barna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, QUEST skrev:

Nå skal jeg ikke gå god for den påstanden eller tallmaterialet men derimot har jeg lagt merke til hvor opptatte mange foreldre er av mobilen sin, når de er sammen med barna..

Det kan man helt sikkert bli mer bevisste på, ja. Og forskeren har sikkert mange gode poenger. Men å påstå at foreldre kun interagerer med spedbarnet 12 minutter av hver våkne time... Det er ganske drøyt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
13 hours ago, Sona said:

Det kan man helt sikkert bli mer bevisste på, ja. Og forskeren har sikkert mange gode poenger. Men å påstå at foreldre kun interagerer med spedbarnet 12 minutter av hver våkne time... Det er ganske drøyt.

Jeg er usikker på om det er drøyt jeg.
Jeg møter ganske ofte folk på tur med barnevogn, og de gangene jeg ser mammaer sitte på kafe på storsenteret med bebier i vogn - så går/sitter mor konsekvent med nesa i mobilen - og det er ikke shitt engang - uten unntak så går de tur med nesa i mobilen - barna sitter ofte forovervendt i vogna og ser seg rundt, mens mor taster på telefonen.
På kafe, noen har ungen i vogna, andre har den på fange - men surfer på nett gjør de samtidig. Og det er faktisk så vanlig at jeg som overhodet ikke egentlig er opptatt av foreldre med små barn reagerer.

EDIT faktisk - for det er ikke bare de med vogn - men selv de som sverger til bæretøy har samme uvanene, ungen på magen, telefonen i hånda og øya feste på telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Belgerpia skrev:

Jeg er usikker på om det er drøyt jeg.
Jeg møter ganske ofte folk på tur med barnevogn, og de gangene jeg ser mammaer sitte på kafe på storsenteret med bebier i vogn - så går/sitter mor konsekvent med nesa i mobilen - og det er ikke shitt engang - uten unntak så går de tur med nesa i mobilen - barna sitter ofte forovervendt i vogna og ser seg rundt, mens mor taster på telefonen.
På kafe, noen har ungen i vogna, andre har den på fange - men surfer på nett gjør de samtidig. Og det er faktisk så vanlig at jeg som overhodet ikke egentlig er opptatt av foreldre med små barn reagerer.

EDIT faktisk - for det er ikke bare de med vogn - men selv de som sverger til bæretøy har samme uvanene, ungen på magen, telefonen i hånda og øya feste på telefonen.

Har observert akkurat det samme som deg. I butikker, på lekeplasser, kafeer og på gata. Joda de har barnet med seg men oppmerksomheten deres er ikke på barnet.. Mobilen har første pri..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gode poeng, men få spebarn godtar å ligge på ryggen og stirre i taket 80 % av våkentiden. For å få gjort husarbeid legger jeg inn 10 min her og der når hun akkuat har sovet og spist og syntes det er greit å leke for seg selv. Ellers underholder jeg henne på et eller annet vis resten av døgnet. Jeg er også midt i barseltiden selv nå, og treffer mange mødre og de er aldri på mobilen, med mindre ungen sover og da er det helt greit. (Min sover i vuggen akkurat nå btw.) 

Lurer også på hvordan barn i andre kulturer utvikler seg raskere enn i vestlige. Motorisk, sosialt, språklig, emosjonelt, akademisk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, Marie said:

Lurer også på hvordan barn i andre kulturer utvikler seg raskere enn i vestlige. Motorisk, sosialt, språklig, emosjonelt, akademisk?

Vet ikke så mye om dette, annet enn at i barnehagen vår er det mange fra andre, spesielt ikkevestlige, kulturer og der har de endel spørsmål fra foreldre om når barna skal begynne å lære og lese og når de skal begynne med matte og sånt. For i mange land så begynner de gjerne i 3årsalderen med lesetrening. Jeg syns barna våre er heldige som får ha leken så lenge som de får ha, og at vi ikke trenger å strebe etter så mye tidligere akademisk utvikling. :ahappy:  

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Vet ikke så mye om dette, annet enn at i barnehagen vår er det mange fra andre, spesielt ikkevestlige, kulturer og der har de endel spørsmål fra foreldre om når barna skal begynne å lære og lese og når de skal begynne med matte og sånt. For i mange land så begynner de gjerne i 3årsalderen med lesetrening. Jeg syns barna våre er heldige som får ha leken så lenge som de får ha, og at vi ikke trenger å strebe etter så mye tidligere akademisk utvikling. :ahappy:  

 

Men er det så galt om de lærer å lese og begynner med matte tidlig? Så lenge innlæringen skjer på en 'snill' måte :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Men er det så galt om de lærer å lese og begynner med matte tidlig? Så lenge innlæringen skjer på en 'snill' måte :) 

Overhodet ikke, de lærer jo bokstavlyder og tall, mi har tallforståelse og enkel matte inne allerede som fireåring hun - alt er lekt inn, kan bokstaver, teller til ti på engelsk, kan farger på engelsk ++. Kunne sikkert lært henne å lese også, om vi gikk inn for det. At mi kan så mye som hun kan er fordi hun syns sånt er kjempegøy. Andre på hennes alder kan kanskje ikke halvparten av det hun kan, men kan mye annet som mi syns er drepende kjedelig å drive med og dermed ikke kan.

Men typisk for de ikkevestlige kulturene der dette står sterkt, er jo nettopp at dette ikke blir lekt inn, det følges et relativt rigid opplegg der det ikke legges vekt på barnets interesse og læring gjennom lek. Det er høytlesing, gjentakelse, alle skal gjennom det samme, omat og omat. Til det sitter. Og vettu? I de kulturen, slik landene er, slik livet er, så er nok det livsviktig lærdom!  Så missforstå meg rett, jeg dømmer ikke, overhodet ikke. Vi er så bortskjemte og priviligerte som vi er i her, at vi KAN gi barna leken så lenge som vi kan, det er noe vi må huske. :ahappy: 

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Raksha said:

Men typisk for de ikkevestlige kulturene der dette står sterkt, er jo nettopp at dette ikke blir lekt inn, det følges et relativt rigid opplegg der det ikke legges vekt på barnets interesse og læring gjennom lek. Det er høytlesing, gjentakelse, alle skal gjennom det samme, omat og omat. Til det sitter. Og vettu? I de kulturen, slik landene er, slik livet er, så er nok det livsviktig lærdom!  Så missforstå meg rett, jeg dømmer ikke, overhodet ikke. Vi er så bortskjemte og priviligerte som vi er i her, at vi KAN gi barna leken så lenge som vi kan, det er noe vi må huske. :ahappy:

Her føler jeg du skriver: "Jeg dømmer ikke, men jeg dømmer". Hvis du ikke dømmer, så skulle du også vært likegyldig til hvordan vi gjør det ifht andre land, altså at det var likeverdig hva alle gjør. I stedet er det relativt tydelig ("vi er heldige") at du mener din/vår veg er den riktige vegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Kangerlussuaq said:

Her føler jeg du skriver: "Jeg dømmer ikke, men jeg dømmer". Hvis du ikke dømmer, så skulle du også vært likegyldig til hvordan vi gjør det ifht andre land, altså at det var likeverdig hva alle gjør. I stedet er det relativt tydelig ("vi er heldige") at du mener din/vår veg er den riktige vegen.

 Vår vei gir rom for leken. Jeg synes den er viktig. Men ikke for enhver pris. Så jeg synes vi er heldige som kan bruke tid på leken. Ja,  jeg syns det er riktig å bruke tid på. Det betyr jo ikke at jeg synes land som har et annet fokus er fæle og onde, eller engang har feil. De har sine prioriteringer og fokus. Kommer jo helt an på hvilke land vi ser til og. I noen land , inkluder de ikkevestlige landene som er representert i barnehagen vi bruker, er det ikke gitt at barnet får særlig mange år skolegang av diverse grunner og spesielt da er fokus på leseing og skriving og tall tidlig viktigere enn lek. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...