Gå til innhold
Hundesonen.no

NTNU professor- norske foreldre er uvitende og feilinformerte


QUEST
 Share

Recommended Posts

"Norske spedbarn ligger 80 prosent av våkentiden sin på ryggen og stirrer i taket." Høres ikke det ekstremt ut? Lurer på hvor det tallet er fra. Dette stemmer overhodet ikke med det jeg observerer i omgangskretsen min og heller ikke med det foreldrene opplever selv.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sona skrev:

"Norske spedbarn ligger 80 prosent av våkentiden sin på ryggen og stirrer i taket." Høres ikke det ekstremt ut? Lurer på hvor det tallet er fra. Dette stemmer overhodet ikke med det jeg observerer i omgangskretsen min og heller ikke med det foreldrene opplever selv.

Nå skal jeg ikke gå god for den påstanden eller tallmaterialet men derimot har jeg lagt merke til hvor opptatte mange foreldre er av mobilen sin, når de er sammen med barna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, QUEST skrev:

Nå skal jeg ikke gå god for den påstanden eller tallmaterialet men derimot har jeg lagt merke til hvor opptatte mange foreldre er av mobilen sin, når de er sammen med barna..

Det kan man helt sikkert bli mer bevisste på, ja. Og forskeren har sikkert mange gode poenger. Men å påstå at foreldre kun interagerer med spedbarnet 12 minutter av hver våkne time... Det er ganske drøyt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
13 hours ago, Sona said:

Det kan man helt sikkert bli mer bevisste på, ja. Og forskeren har sikkert mange gode poenger. Men å påstå at foreldre kun interagerer med spedbarnet 12 minutter av hver våkne time... Det er ganske drøyt.

Jeg er usikker på om det er drøyt jeg.
Jeg møter ganske ofte folk på tur med barnevogn, og de gangene jeg ser mammaer sitte på kafe på storsenteret med bebier i vogn - så går/sitter mor konsekvent med nesa i mobilen - og det er ikke shitt engang - uten unntak så går de tur med nesa i mobilen - barna sitter ofte forovervendt i vogna og ser seg rundt, mens mor taster på telefonen.
På kafe, noen har ungen i vogna, andre har den på fange - men surfer på nett gjør de samtidig. Og det er faktisk så vanlig at jeg som overhodet ikke egentlig er opptatt av foreldre med små barn reagerer.

EDIT faktisk - for det er ikke bare de med vogn - men selv de som sverger til bæretøy har samme uvanene, ungen på magen, telefonen i hånda og øya feste på telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Belgerpia skrev:

Jeg er usikker på om det er drøyt jeg.
Jeg møter ganske ofte folk på tur med barnevogn, og de gangene jeg ser mammaer sitte på kafe på storsenteret med bebier i vogn - så går/sitter mor konsekvent med nesa i mobilen - og det er ikke shitt engang - uten unntak så går de tur med nesa i mobilen - barna sitter ofte forovervendt i vogna og ser seg rundt, mens mor taster på telefonen.
På kafe, noen har ungen i vogna, andre har den på fange - men surfer på nett gjør de samtidig. Og det er faktisk så vanlig at jeg som overhodet ikke egentlig er opptatt av foreldre med små barn reagerer.

EDIT faktisk - for det er ikke bare de med vogn - men selv de som sverger til bæretøy har samme uvanene, ungen på magen, telefonen i hånda og øya feste på telefonen.

Har observert akkurat det samme som deg. I butikker, på lekeplasser, kafeer og på gata. Joda de har barnet med seg men oppmerksomheten deres er ikke på barnet.. Mobilen har første pri..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gode poeng, men få spebarn godtar å ligge på ryggen og stirre i taket 80 % av våkentiden. For å få gjort husarbeid legger jeg inn 10 min her og der når hun akkuat har sovet og spist og syntes det er greit å leke for seg selv. Ellers underholder jeg henne på et eller annet vis resten av døgnet. Jeg er også midt i barseltiden selv nå, og treffer mange mødre og de er aldri på mobilen, med mindre ungen sover og da er det helt greit. (Min sover i vuggen akkurat nå btw.) 

Lurer også på hvordan barn i andre kulturer utvikler seg raskere enn i vestlige. Motorisk, sosialt, språklig, emosjonelt, akademisk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, Marie said:

Lurer også på hvordan barn i andre kulturer utvikler seg raskere enn i vestlige. Motorisk, sosialt, språklig, emosjonelt, akademisk?

Vet ikke så mye om dette, annet enn at i barnehagen vår er det mange fra andre, spesielt ikkevestlige, kulturer og der har de endel spørsmål fra foreldre om når barna skal begynne å lære og lese og når de skal begynne med matte og sånt. For i mange land så begynner de gjerne i 3årsalderen med lesetrening. Jeg syns barna våre er heldige som får ha leken så lenge som de får ha, og at vi ikke trenger å strebe etter så mye tidligere akademisk utvikling. :ahappy:  

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Vet ikke så mye om dette, annet enn at i barnehagen vår er det mange fra andre, spesielt ikkevestlige, kulturer og der har de endel spørsmål fra foreldre om når barna skal begynne å lære og lese og når de skal begynne med matte og sånt. For i mange land så begynner de gjerne i 3årsalderen med lesetrening. Jeg syns barna våre er heldige som får ha leken så lenge som de får ha, og at vi ikke trenger å strebe etter så mye tidligere akademisk utvikling. :ahappy:  

 

Men er det så galt om de lærer å lese og begynner med matte tidlig? Så lenge innlæringen skjer på en 'snill' måte :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Men er det så galt om de lærer å lese og begynner med matte tidlig? Så lenge innlæringen skjer på en 'snill' måte :) 

Overhodet ikke, de lærer jo bokstavlyder og tall, mi har tallforståelse og enkel matte inne allerede som fireåring hun - alt er lekt inn, kan bokstaver, teller til ti på engelsk, kan farger på engelsk ++. Kunne sikkert lært henne å lese også, om vi gikk inn for det. At mi kan så mye som hun kan er fordi hun syns sånt er kjempegøy. Andre på hennes alder kan kanskje ikke halvparten av det hun kan, men kan mye annet som mi syns er drepende kjedelig å drive med og dermed ikke kan.

Men typisk for de ikkevestlige kulturene der dette står sterkt, er jo nettopp at dette ikke blir lekt inn, det følges et relativt rigid opplegg der det ikke legges vekt på barnets interesse og læring gjennom lek. Det er høytlesing, gjentakelse, alle skal gjennom det samme, omat og omat. Til det sitter. Og vettu? I de kulturen, slik landene er, slik livet er, så er nok det livsviktig lærdom!  Så missforstå meg rett, jeg dømmer ikke, overhodet ikke. Vi er så bortskjemte og priviligerte som vi er i her, at vi KAN gi barna leken så lenge som vi kan, det er noe vi må huske. :ahappy: 

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Raksha said:

Men typisk for de ikkevestlige kulturene der dette står sterkt, er jo nettopp at dette ikke blir lekt inn, det følges et relativt rigid opplegg der det ikke legges vekt på barnets interesse og læring gjennom lek. Det er høytlesing, gjentakelse, alle skal gjennom det samme, omat og omat. Til det sitter. Og vettu? I de kulturen, slik landene er, slik livet er, så er nok det livsviktig lærdom!  Så missforstå meg rett, jeg dømmer ikke, overhodet ikke. Vi er så bortskjemte og priviligerte som vi er i her, at vi KAN gi barna leken så lenge som vi kan, det er noe vi må huske. :ahappy:

Her føler jeg du skriver: "Jeg dømmer ikke, men jeg dømmer". Hvis du ikke dømmer, så skulle du også vært likegyldig til hvordan vi gjør det ifht andre land, altså at det var likeverdig hva alle gjør. I stedet er det relativt tydelig ("vi er heldige") at du mener din/vår veg er den riktige vegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Kangerlussuaq said:

Her føler jeg du skriver: "Jeg dømmer ikke, men jeg dømmer". Hvis du ikke dømmer, så skulle du også vært likegyldig til hvordan vi gjør det ifht andre land, altså at det var likeverdig hva alle gjør. I stedet er det relativt tydelig ("vi er heldige") at du mener din/vår veg er den riktige vegen.

 Vår vei gir rom for leken. Jeg synes den er viktig. Men ikke for enhver pris. Så jeg synes vi er heldige som kan bruke tid på leken. Ja,  jeg syns det er riktig å bruke tid på. Det betyr jo ikke at jeg synes land som har et annet fokus er fæle og onde, eller engang har feil. De har sine prioriteringer og fokus. Kommer jo helt an på hvilke land vi ser til og. I noen land , inkluder de ikkevestlige landene som er representert i barnehagen vi bruker, er det ikke gitt at barnet får særlig mange år skolegang av diverse grunner og spesielt da er fokus på leseing og skriving og tall tidlig viktigere enn lek. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hva annet har dere gjort? Får han nok aktivisering? Hvor går grensen mellom at dette er et problem, og naturlig adferd? Det er normalt at en hannhund ikke går overens med andre hannhunder. Og at de kan stresse en del når det er løpetid i nærheten, og stikke på damejakt om de får muligheten. En del adferd blir fort forsterket om hunden ikke får nok eller riktig aktivisering. Og en del kan bli bedre med trening. Og så er det noen som har såppas sterk hormonell adferd at det er et problem som bare kan løses med å kastrere. Uten at jeg vet bakgrunnen din for hundetrening så ville jeg vurdert en time med en adferdsekspert for å vurdere hunden også, om han får riktig aktivitet, og om det er noe som evt. kan hjelpe.
    • Jeg har en hannhund på 3,5 år. Han var tidlig (1 år) veldig stresset,peip,sov ikke, dro seg ut av seler/åpnet dører for å stikke av, jokket på ting. Så han ble kjemisk kastrert da han var litt 14 måneder. Dette funket kjempe bra! Vi fikk en rolig hund, uten piping, stressing, sov om natten, stakk ikke av og sluttet å jokke. For 6 måneder siden valgte vi å ikke kjemisk kastrere han, for å sjekke hvordan han var i væremåte nå. Nå, 6 måneder etter er han superstresset, piper og ynker seg, og blitt yppete og hissig mot hannhunder, noe vi aldri har sett før! Han har også behybtå dominere leken. Han har pr nå ikke fått sjangs til å stikke av, men jeg stoler heller ikke på han. Væremåten er helt forandret.  Kommer dette av at vi sluttet med kjemisk tro? Burde vi bare bestille kastrering? Vet vi burde, og skal, snakke med veterinæren vår, men måtte bare lufte ting nå, høre om dere har hatt noen lignende tilfeller..?? Hilsen frustrert eier, og hund!
    • Går an å tørke av hunden, samt ha et teppe i sofaen feks. La hunden få velge selv om den vil ligge i sin egen seng, eller på sofaen med menneskene. Det er vel det minste man kan gjøre for denne skapningen som er i vårt fangenskap, totalt prisgitt oss.. så mye trist hundehold.
    • Takk for innspill, men jeg tror hunden min kommer til å ha et fullverdig og helt fint liv selv om den ikke får være i sofaen når den er våt og skitten. Jeg ville heller ikke latt en et barn som nettopp hadde rullet seg i gjørme eller bæsjet på seg sette seg rett ned i sofaen i stua (da bør jeg kanskje heller aldri ha barn?). Jeg tror at en hund som får ligge i sin egen seng i stua, midt i mellom alle menneskene den er glad i, har det veldig fint og føler seg som en del av flokken. 
    • De menneskelige medlemmene forventes å gjøre det etterhvert, ja.. som er hele poenget her.. ser ikke ut til at du forstår hva jeg skriver. Jeg orker ikke å gjenta meg selv, de som evner å reflektere over dette får gjøre det. At du ikke ser noen grunn til at hunden får et dårligere liv av å nektes å oppholde seg i sofaen sammen med familien sin er triste greier.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...