Gå til innhold
Hundesonen.no

Should pugs and bulldogs be banned?


QUEST
 Share

Recommended Posts

Wow! De tallene var skremmende, spesielt med tanke at det faktisk er KC sine egne tall. Da er det i hvert fall ikke mulig å beskylde noen for å manipulere tallene til å se verre ut enn det er. Og det får meg til å lure på hvordan alle de som tilhører den bittelille prosentandelen som puster normalt, har eiere som er aktive på hundesonen. Så vidt jeg kan huske, så er det knapt en eneste eier av flatsnuta hund som har innrømmet at hunden deres ikke puster normalt. Tvert i mot bedyrer alle som en at de har en frisk og normaltpustende utgave. Merkelige greier, altså. Lurer på sannsynlighetsprosenten er for at akkurat det skulle skje, at alle endte opp her, liksom. 

Ellers så liker jeg planen fra artikkelen. Jeg skulle ønske vi fikk både NKK, raseklubbene og myndighetene med på det samme her. Og så ønsker jeg meg så veldig gjerne at en eller annen, f.eks. NOAH, hadde utfordret avlsparagrafen i rettssystemet. Den loven er alt for gammel til å ha stått ubrukt, det er jammen på tide noen tar tak i det fremfor bare å preike. Jeg hadde med glede støttet et sånt initiativ økonomisk.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Pringlen skrev:

Lurer litt på hvordan de har beregnet de tallene. 7—15% puster som langnesede hunder? Hvordan er det mulig da? De vil vel uansett være noe påvirket av anatomien...

Spørs vel kanskje på hvor strenge de har vært på definisjonen 'normalt' eventuellt kan det vel være noen få individer som ikke er riktig så ekstreme? 

2 minutter siden, Lene_S skrev:

Wow! De tallene var skremmende, spesielt med tanke at det faktisk er KC sine egne tall. Da er det i hvert fall ikke mulig å beskylde noen for å manipulere tallene til å se verre ut enn det er. Og det får meg til å lure på hvordan alle de som tilhører den bittelille prosentandelen som puster normalt, har eiere som er aktive på hundesonen. Så vidt jeg kan huske, så er det knapt en eneste eier av flatsnuta hund som har innrømmet at hunden deres ikke puster normalt. Tvert i mot bedyrer alle som en at de har en frisk og normaltpustende utgave. Merkelige greier, altså. Lurer på sannsynlighetsprosenten er for at akkurat det skulle skje, at alle endte opp her, liksom. 

Ellers så liker jeg planen fra artikkelen. Jeg skulle ønske vi fikk både NKK, raseklubbene og myndighetene med på det samme her. Og så ønsker jeg meg så veldig gjerne at en eller annen, f.eks. NOAH, hadde utfordret avlsparagrafen i rettssystemet. Den loven er alt for gammel til å ha stått ubrukt, det er jammen på tide noen tar tak i det fremfor bare å preike. Jeg hadde med glede støttet et sånt initiativ økonomisk.

Signeres! Og her hadde jeg også vært villig til å åpne pengepungen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, QUEST skrev:

Spørs vel kanskje på hvor strenge de har vært på definisjonen 'normalt' eventuellt kan det vel være noen få individer som ikke er riktig så ekstreme?  

Nei, det må jo være sett i forhold til de som er ille. Ser liksom ikke for meg at 7—15% av mopser og bulldogger løper 10—20km en sommerdag uten å få åndenød. Men det hadde jo vært fint om jeg tar feil. I så fall har de jo faktisk et grunnlag for å avle rasene bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, patricia skrev:

Vær så snill, ikke bland ekstremistene Noah inn i dette !

Hvorfor ikke? Noen med litt tyngde bør ta den første saken om avlsparagrafen, og da er de like gode som noen. Kan liksom ikke helt se for meg noen andre som tør utfordre den, selv om de heller ikke har turt hittil. De har dog vært flinke til å anmelde dyreplaging, og stått på for å få sakene videre fra etterforskning.

Og bare fordi Noah kan være litt vel fanatiske på enkelte ting, så betyr ikke det at de ikke har noen gode poenger, eller gode metoder, på andre ting. Fakkeltogene mot pelsdyravl er f.eks. et fantastisk arrangement, eller mener du at det også er for ekstremt? De er tross alt ikke ALF/DFF, da snakker vi ekstremister.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Pringlen skrev:

Nei, det må jo være sett i forhold til de som er ille. Ser liksom ikke for meg at 7—15% av mopser og bulldogger løper 10—20km en sommerdag uten å få åndenød. Men det hadde jo vært fint om jeg tar feil. I så fall har de jo faktisk et grunnlag for å avle rasene bedre.

Mopser og bulldogger som løper 1-2 mil uten problemer..uansett temperatur, tror jeg det må være LANGT mellom..For ikke å si VELDIG LANGT mellom..

Kom til å tenke  på en ung chow chow som jeg møtte til tider med mine hunder. På vinteren i noen minusgrader da mine løp og herjet ville denne også være med på leken. Etter noen få meter måtte den legge seg ned og det var altså ingen engangsforeteelse.. Det skjedde hver gang. Gåturer med denne hunden betød regelmessige stopp , der hunden la seg ned en stund, før de kunne gå videre. Eieren som hadde hatt flere chow chow, kunne fortelle at dette var normalt..:blink: Konstant snøfting og snorking, var også helt normalt..:no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...