Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte trener dere utstilling?

tm100021

Recommended Posts

Skrevet

Hmm jeg PRØVER å trene ofte.. Men nå i det siste har jeg ikke gjort det på lenge :rolleyes: Har ikke trent siden sandefjord! blir spennede å se om han vil i det hele gå i ringen :unsure: Og stille... Jaja, vi får prøve.

Men skal begynne å trene en gang i uken minst(med andre hunder)

Skrevet

Uff, en gang annenhver måned, kanskje... Synes det er forferdelig kjedelig, så jeg må anstrenge meg hardt for ikke å overføre det til hunden. Noen som tror vi har mulighet til å komme noen vei før april?

Skrevet

Uff, en gang annenhver måned, kanskje... Synes det er forferdelig kjedelig, så jeg må anstrenge meg hardt for ikke å overføre det til hunden. Noen som tror vi har mulighet til å komme noen vei før april?

Der det er liv er det håp;)

Skrevet

Oscar er liksom så bedagelig på utstilling, hadde aldri trent før første gang vi skulle stille og han går supert for det om. Har egentlig ikke trent no særlig nå heller, bare på å stille han opp og ta tannvisning :)

Men med Nena har det siden nyåret vært en gang i uka, men tror det blir pause nå fram til våren.

Skrevet

Aldri :)

Albin oppfører seg alltid som en gud i ringen, så noe utstillingstrening har aldri vert nødvendig :)

Skrevet

Av og til (les en mnd før en utstilling) trener vi litt hver uke. Ellers går det lenge mellom hver gang. Hverken jeg eller Frisbee synes det er så gøy...

Skrevet

Når hunden er valp trener jeg en 4 -5 ganger til dagen.. men da selvfølgelig svært små økter på ca 2-3 min.

Etter hvert øker jeg mengden.

Når hunden kan stille seg opp selv, så trener jeg ca 5 min til dagen og 1 gang i uka trener jeg 1,5 timer i gruppe.

Skrevet

varierer...men om det er bart, så trener vi vell ca en gang i uken, oftere rett før en utstilling. :) trente litt i går, å da hadde jeg ikke trent siden orkanger, men han travet kjempebra, selv om gutta sto å skøtmed luftpistol 10 meter unna. han stilte seg opp fint også. :)

Skrevet

Jeg trener et par dager før utstillingen. Sjelden ellers. Men har trent litt i det siste, men bare fordi jeg ville finne ut en måte hun kunne vise seg enda bedre frem på når vi løp (prøvde med helt slakt bånd, passe slakt, stramt, at jeg løp litt lenger foran henne, at hun løp helt inntil meg, større steglengde osv)

Skrevet

Jeg går på ring trening annen hver mandag, og der trener vi på utstilling.

Ellers så trener jeg vell ca. 2 ganger i uken de ukene vi ikke er på ring trenigen.

Men før en utstilling trener vi en god del!

Skrevet

huff aldri(nesten aldri)

trente Astrix på å stå før hans første utstilling, og det var det eneste vi trente på.

de andre.. vet ikke helt det har bare kommet automatisk.

har liksom aldri lagt så mye i det der forde om vi stiller dem ut av og til.

så lenge de står på gulvet og på bordet og går fint ved foten når utstillingsbåndet kommer på så bryr jeg meg ikke noe særlig om noe mere.

Skrevet

Trente ganske mye før første valpeshow, og jeg trener lkiutt oppstilling inni mellom, men å trave trener jeg nesten aldri på, eneste grunnen til at jeg kanskje skullen gjort det var for min del, for jeg ser jo ut som en dust dert jeg løper, haha :) Men Felix derimot, makan til konge skal man lete lenge etter B) Eneste som er litt problem er å stille opp på glatt underlag, da han glir lett med bena så langt bak som de skal være!

Skrevet

er så glad jeg slipper å lære meg oppstilling :) hehe. beundrer dere som faktisk lærer hundene deres (spess schæferen) å stå slik som de står på utstilling. :P kan ikke være lett!!

Skrevet

Vi har brukt en stund på å venne henne av å sette seg ned. Så nå får hun ikke lenger komandoen "sitt" for å få godbit, nå er det "stå". Vi trener egentlig mer tålmodighet, enn ringtrening. I og for seg er det jo samme greie;)

Trener kanskje et par min dagen bevisst, ubevisst hele dagen;)

Skrevet

Pleier bare å trene noen dager før utstilling stort sett.

Men nå må vi trå kraftigere til verks, hun bjeffet nemlig på dommeren på helgens utstilling. Mye mulig det er pga løpetid siden hun aldri har vært sånn mot dommere før.. Men uansett er det godt å få trent en del på det..:)

Skrevet

Jeg prøver å trene gjevnt hele året. det er mye vanskeligere å få hunden til å stå fint når man tar "skippertak" en uke før en utst enn hvis man trener gjevnt hele året :)

Skrevet

Nå kan jo ikke Ero stilles, men før første valpeshow trente vi hver dag en mnd før utstillinga på oppstilling.

Skrevet

Vi trener vær dag i ca 15min. Da trener vi på oppstiling på kjøkkenborde :) også trener vi på å gå rett ute påe veien her (bor i en gate det nesten aldri kjører bil i :) )

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...