Gå til innhold
Hundesonen.no

Idealvekt for hund.


Vala

Recommended Posts

Skrevet

Heisann!

På valpekurset ble det sagt at en hund hadde sin idealvekt når man lett kunne kjenne ribbeina under pelsen, men de skulle ikke sees på hunden (ribbeina altså :rolleyes: ).

Så kommer mitt spørsmål. Sofus er slik, han ser man (egentlig) ikke ribbeina på, men man kan lett kjenne dem under huden. MEN, når han "stivner" og snuser noe voldsomt på ting, så ser jeg dem! Vil dette si at han egentlig er for tynn, eller hva?

Nå hører det med at han var hos vet for ikke så lenge siden, og de var storfornøyd med vekten hans, så egentlig burde det ikke være noe jeg tenkte på. Men det slo meg allikevel, hehe...

Så hvis noen har noe å komme med, så "spytt" ut ;-)

Skrevet

Hvis du ikke ser ribbeina til vanlig, men kun når hunden strekker litt på seg, snuser litt, løper, så er ikke hunden din tynn. Men du må se helheten også. Kjenner du hoftebeina? vises de? kjenner du ryggraden godt? hvis det kun er ribbeine som vises litt iblandt tror jeg nok hunden ikke er for tynn. Dyrlegen sa jo også at vekten var bra.

Skrevet

Er jo mange raser der ribbeina skal vise litt, har sett litt på vorstehere og de som er godt trente av dem har jo ribbein som viser, de fleste mynderasene har jo synlige ribbein, de fleste brukshunder blir jo også holdt litt tynne.

Når Balder hadde sin idealvekt viste bakerste del av ribbeina slik det gjør på noen vorstehere, nå synes jeg han er bittelitt for rund, ribbeina viser når han strekker seg og snuser o.l men han har alikevell et litt for tykt fettlag over ryggen synes jeg så nå blir det litt mer mosjon på oss begge to :) Vil tro det er bedre for hunden å være litt tynn istede for litt tykk.

Skrevet

Heisann!

På valpekurset ble det sagt at en hund hadde sin idealvekt når man lett kunne kjenne ribbeina under pelsen, men de skulle ikke sees på hunden (ribbeina altså :rolleyes: ).

Så kommer mitt spørsmål. Sofus er slik, han ser man (egentlig) ikke ribbeina på, men man kan lett kjenne dem under huden. MEN, når han "stivner" og snuser noe voldsomt på ting, så ser jeg dem! Vil dette si at han egentlig er for tynn, eller hva?

Nå hører det med at han var hos vet for ikke så lenge siden, og de var storfornøyd med vekten hans, så egentlig burde det ikke være noe jeg tenkte på. Men det slo meg allikevel, hehe...

Så hvis noen har noe å komme med, så "spytt" ut ;-)

Har lurt på det samme selv, for ask er akkurat likedann :) vei det opp mot hva din rase skal veie, så finner du det nok ut:) Ask er ikke tynn, og han er på grensen til å være overvektig for rasen 18 kg voksen hund, han veide 18,2 i november, men har tatt av litt siden det da. :) trur nok ikke hunden din er for tynn nei. :D

Skrevet

Når de stivner til så trekker de seg sammen, så da vil ribbena vises tydeligere, dette er ikke en indikasjon på om hunden er for tynn, det er når hunden slapper av du skal sjekke det.

Men jeg ville hørt med vetrinæren min når jeg var der hva dem syntes om vekten. :)

Skrevet

Når de stivner til så trekker de seg sammen, så da vil ribbena vises tydeligere, dette er ikke en indikasjon på om hunden er for tynn, det er når hunden slapper av du skal sjekke det.

Men jeg ville hørt med vetrinæren min når jeg var der hva dem syntes om vekten. :)

Jada, jeg hørte med vet når jeg var der sist med Sofus. Så det er nok greit. Var bare at jeg plutselig begynte å tenke på det. Og da jeg kunne se ribbeina hans når han "stivna" som du sa, så kvapp jeg litt ;-)

Er bare littegranne hønemor av meg til tider!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...