Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hvilke hunderase passer best i leilighet uten å bjeffe?

Bør jeg da utelukke alle hunderaser med vakt og vokt i seg? 

Forslag på hunderase? 

Og forslag på sjeldne hunderaser da det står så lite på nettet om de sjeldne hunderasene?

Blir da en familie og turvenn og litt lydighet og gjerne røyte minst mulig.

Guest lijenta
Skrevet
19 minutter siden, Aea skrev:

Hvilke hunderase passer best i leilighet uten å bjeffe?

Ikea hunden. Alle raser vil bjeffe i større eller mindre grad, men vakt og vokt og spishundene gir deg en større jobb med å få bjeffing på et akseptabelt nivå for både deg og naboer

Bør jeg da utelukke alle hunderaser med vakt og vokt i seg? 

Hvor mye bråk tåler du og dine naboer? Hvor mye kunnskap har du om å få hunden rolig som er avlet på  varsle/bjeffe? Det er en stor jobb

Forslag på hunderase? 

Desverre har ingen. Men ut fra teksten så vil du ha en vakt/vokter som tier stil og røyter minimalt. Det står ingenting om pels du liker best kort lang mye lite pelsstell er vesentlige ting. Og er det så lurt å haen vakt vokter som familiehund i en leilighet?

Og forslag på sjeldne hunderaser da det står så lite på nettet om de sjeldne hunderasene?

Sjeldene hunderaser har som oftest en feil mye helseplager som igjen går utover velferd og din lommebok

Blir da en familie og turvenn og litt lydighet og gjerne røyte minst mulig.

Skrevet

Fint hvis du kan være mer spesifikk i hva du ser etter i en hund, og hvor mye tur /aktivisering du kan tilby den :) Og hva slags type hund du liker, må den kunne gå løs, skal den være omgjengelig og glad i folk, skal den være lettlært/førerorientert, vhilken størrelse vil du ha osv. 

Om du vil ha minst mulig bjeffing ville jeg unngått typisk de fleste miniatyrhundene og spisshundene. Men det er variasjoner her og, så du må rett og slett peile deg litt mer inn på hva du ønsker. 

Og når det kommer til røyting, finnes det hunder som røyter mindre, og noen som ikke røyter. Felles for dem som ikke røyter er at de må klippes og stelles ganske mye, så pelsstell må du isåfall være innstilt på.

Jeg bor en leilighet med en rase som nesten ikke bjeffer, men det er mye annet å ta hensyn til for å lande på riktig rase.

• 2 months later...
Skrevet

Basenji er en hunderase som ikke bjeffer. Lite lyd fra dem, men de kan lage lyd for å varsle, men bjeffer ikke. Og denne lyden kommer også sjeldent. Lite pelsstell. 

Har vært litt med en basenji i en ukes tid, skikkelig sofapotet men likte veldig å gå tur når han først var ute.

Men kan være vanskelig å lære dem nye ting, da de har litt "kattepersonlighet". De kan lære grunnleggende ting som sitt, ligg, innkalling osv. Men ikke en hund hvis du vil lære den masse. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Var ingen av dem fine?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...