Gå til innhold
Hundesonen.no

Moderering av innlegg.

Recommended Posts

Skrevet

Jeg tenkte bare jeg skulle skrive noen tanker rundt moderering av innlegg og utgivelse av advarsler. Les gjerne hele innlegget før dere slakter meg. :)

Til tider synes jeg det er altfor strengt her på hundesonen. Advarsler for ditt og advarsler for datt. Dere som styrer med dette kan med fordel bli mer tolerante, og enkelte som utgir disse advarslene kan med fordel lære seg nettikette, og det å se gjennom fingrene med enkelte uvesentlige ting.

Når dette er sagt. så vil jeg gjerne fortelle at jeg nettopp har meldt meg inn i et diskusjonsforum som er relatert til kun en rase. For de som måtte lure, så har jeg ikke tenkt å oppgi hvilket forum det er snakk om. Så slapp helt av. Som dere vet, så skal det noe til for å sjokkere meg, men det som møtte meg da jeg begynte å lese der gav meg regelrett hakeslepp. Det var riktignok et nystartet forum, men der fantes visst ingen regler, og den Norske lov var visst et ukjent begrep for dem, for der ble den ene navngitte oppdretteren etter den andre hengt ut. Og hele innlegg med kun store bokstaver lyste mot meg. Som de fleste her sikkert kjenner til, så betyr det å skrive flere ord etter hverandre med kun store bokstaver, å hyle og skrike.

Så der var det vill vest, helt til jeg fikk skrevet noen innlegg om hva som var akseptablet og hva som ikke var akseptabelt på et forum. Der inne ble det til og med sett på som useriøst å avertere valper på finn.no og på dyrenett og slike steder.

Så en mellomting av den, til tider, litt for strrenge tonen blandt moderatorene her på sonen og barnehagen på det andre forumet som jeg akkurat fortalte om, det tror jeg hadde vært optimalt.

Dette var bare noen tanker rundt dette med å gjøre en god jobb som moderator på et forum, enten det er her på hundesonen eller andre steder.

Skrevet

oi, hørtes ikke ut somet forum jeg ville trivdes på nei! :)

når det gjelder hundesonen, så synns jeg ikke det er strengt jeg..nå holder jo jeg meg unna hundediskusjoner og undertitlene der. synns tonen på de andre delene av forumene er mye bedre, og de gangene jeg titter inn på hundediskusjoner er det jo ikke mange krangler der? :) men som sagt, følger ikke med på den delen av forumet..

men jeg synns man bør gå litt i seg selv før man gir skylden på strenge moderatorer jeg da :D "hmm..kanskje jeg kan skrive dette på en litt annen måte, slik at det ikke blir oppfattet feil, strengt, stygt osv." som du sier, så dreier det seg om nettetikette. man må selfølgeli få si hva man mener, men om det er en litt touchie sak, så kan folk holde inne. nå støta jeg sikkert blant annet deg aud, men du får se mellom fingrene som du sier, mener ingenting vondt med det jeg altså :P

personlig synns jeg moderatorne her gjør en strålende jobb..

Guest Per Olav
Skrevet
personlig synns jeg moderatorne her gjør en strålende jobb..
Vel --- bortsett fra at det tidvis kan være problematisk å skille mellom når moderatorene har "moderatorhatten" eller "deltakerhatten" på seg, synes jeg moderatorene gjør en bra jobb.

En annen sak er dersom jeg skulle bruke ei penn med litt skarp spiss (man kan vel ikke snakke om tastatur med skarpe taster) så kan det vel hende at jeg kunne komme til å synes at moderatorene tidvis var litt overbeskyttende :)

Skrevet

Vel --- bortsett fra at det tidvis kan være problematisk å skille mellom når moderatorene har "moderatorhatten" eller "deltakerhatten" på seg, synes jeg moderatorene gjør en bra jobb.

Litt enig med deg i det. Burde moderatorene kanskje hatt egne brukerkonti som deltakere og egne som moderatorer? Kunne innlegg postet som moderator kanskje vært markert i en annen farge e.l. (det mener jeg å ha sett på andre fora). Det hadde kanskje også kunne hatt en "oppdragende" effekt, ettersom disse postene dermed kanskje hadde blitt lagt bedre merke til av brukerne.

Skrevet

Litt enig med deg i det. Burde moderatorene kanskje hatt egne brukerkonti som deltakere og egne som moderatorer? Kunne innlegg postet som moderator kanskje vært markert i en annen farge e.l. (det mener jeg å ha sett på andre fora). Det hadde kanskje også kunne hatt en "oppdragende" effekt, ettersom disse postene dermed kanskje hadde blitt lagt bedre merke til av brukerne.

det var ingen dum idè! :)

Skrevet

Ja, jeg lurte nettopp på det i ledelsen, jeg er LEI av å få høre det hver gang jeg skriver innlegg, at "slik og sånn skal ikke en moderator gjøre." Håper vi finner en ordning på det snart.

Sånn ellers syns jeg det er bedre å ha litt strengere regler enn for slappe tøyler, da går det fort over stokk og stein.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har nylig vært gjennom det samme med min tispe på snart 9 år. Hun var for det meste i sengen sin den første uken, så vi gå henne våtfor og vann ved sengen (hun nektet å spise tørrfor, så hun fikk vårfor i ca 10 dager). hun beveget seg litt mer etter 7 dager, men ble ikke seg selv før stingene ble tatt av
    • Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...